Snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mgrant
    • July 2003
    • 475

    Snäckor

    Hej!

    Min flickvän plockade lite snäckskal på västkusten som hon sedan stoppade ner i mitt akvarie uten att tvätta dem. Ca 1 vecka senarer så fick jag ett grå-vitt grummel i hela karet. Vad är det? sväv alger eller vad? Är det någon som vet?

    Jag har gjort ca 6 st 50% vattenbyten men det hjälper inte, vad ska jag göra nu? Saken är den att jag är inte helt säker på att det är snäckskalen som är boven för i samma veva labbade jag lite med mer ljus och gödning och sånt. Men vad tror ni är snäckorna boven eller inte?
    Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
    Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Snäckskalen är troligen inte boven - förutsatt att det inte var en massa snäcka kvar i snäckskalen, som har ruttnat.

    Du har en klassisk blomning av nån mikroorganism - det brukar kallas "infusorier" men gissningsvis är det nån form av alg, eftersom ett sätt att få bort det är att helt, totalt, fullständigt, mörklägga akvariet i tre dagar.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • davide
      • February 2003
      • 1093

      #3
      Kan det inte vara kalkutsöndring också?
      Har pH och KH värdet höjts?
      MVH David
      www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

      Kommentar

      • mgrant
        • July 2003
        • 475

        #4
        Nä, det har legat kvar där det brukar men jag tror inte jag kan få så mycket högre PH eller KH med tanke på att jag kör med typ 7,5-8,0 PH och runt 10-15 KH. Så det är svårt att säga.
        Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
        Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

        Kommentar

        • davide
          • February 2003
          • 1093

          #5
          ok. om du redan hade sådana vattenvärde så sprack min teori.
          MVH David
          www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

          Kommentar

          Arbetssätt...