Bortskämda fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • e-bear
    • October 2003
    • 55

    Bortskämda fiskar

    Hej!
    Fiskar kan ju ibland bli bortskämda.. men kan dom bli det av syre!?
    Tidigare när jag inte hade växter mm så körde jag med en extern syrepump. Nu har slutat med det och har istället ett ytterfilter (jag hade ett internt innan) nu har jag ett ytterfilter som ligger på 1000l/h med bra sprutt så att det blir lite bubblor.
    Men fiskarna har blivit lite skumma och just nu så är halva karets fiskar vid vatten ytan och resten gömmer sig i grottor o håller sig undan... Vad kan va fel? Kan mindre syre påverka vissa fiskar mer än andra? För vissa verkar helt som vanligt och vissa håller sig undan. Jag börjar bli riktigt orolig jag har tex en jättefin stor golden hane som inte verkar orka nånting (ligger på bottnen i hörn) dock på rätt köl.. Det ända som är synligt (som jag tycker) är att han ser smutsigt ut?? Detta gäller även en annan fisk som är gul men verkar må bra?
    Många frågor på samma gång! men hoppas ni kan hjälpa mig eller lugna mig med något!

    e-bear
    540l Golden,3Blå delfinciklider ett par Red top lithobates och en mängd Maingano

    och snart 250l prinsessor
  • e-bear
    • October 2003
    • 55

    #2
    hm.. nu har jag nog kommit på det att Golden hanen måste ha "Hudgrumling".. Men det utesluter ju inte de andra fiskarnas problem? men men.. nu blir det till o kurera!

    e-bear!
    540l Golden,3Blå delfinciklider ett par Red top lithobates och en mängd Maingano

    och snart 250l prinsessor

    Kommentar

    • e-bear
      • October 2003
      • 55

      #3
      hej igen..här på min egna lilla tråd!
      Nu har dom andra kvicknat till (höjt slangen ngt mer så det bubblar mer) men dom är fortfarande lite stillsamma -kan det bero på för hög ström i vatnet?

      e-bear
      540l Golden,3Blå delfinciklider ett par Red top lithobates och en mängd Maingano

      och snart 250l prinsessor

      Kommentar

      • Pompe
        • February 2003
        • 16

        #4
        Har du precis bytt filter så kan det vara så att du har fått nitrit i karet. Anledningen är att det inte har hunnit produceras några nyttobakterier i det nya filtret ännu. Prova att mäta nitrit + byt lite vatten för att vara säker.
        Lycka till!

        Kommentar

        • e-bear
          • October 2003
          • 55

          #5
          OK!
          Tack det ska jag prova! Golden hanen har piggnat till nu.. men beter sig inte alls normalt då han är mycket agressiv o jagar allt o alla+ att han haft ett ordentligt slagsmål med en kattål..som också är en snäll fisk?
          Men allt verkar iallafall mycket bättre där i nu men ska ändå prova o byta lite vatten!

          e-bear
          540l Golden,3Blå delfinciklider ett par Red top lithobates och en mängd Maingano

          och snart 250l prinsessor

          Kommentar

          Arbetssätt...