Test-värden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fanatic
    • July 2003
    • 19

    Test-värden

    Köpte idag ett test som innehåller de fem grundläggande testen.. (TetraTest 5in1)

    Vill ha kommentarer på mina värden, är det något som jag behöver justera, göra något åt.. (testet är gjort innan vattenbytet)

    Ph - 6,8
    Kh - 6
    Gh - >10
    NO2 - 0mg/l
    No3 - 50mg/l

    Tacksam för svar
    310l. Sällskapsakvarium Nybörjare, men det tar sig
  • klara
    • September 2002
    • 1112

    #2
    Litar inte ett dugg på dessa stickor. Men ska vi gå efter dina resultat så är det dags att byta vatten, NO3 bör hållas under 20mg/l. De andra värdena är okej.
    /Klara
    ------------------------
    Min hemsida
    Min zoon

    Kommentar

    • fanatic
      • July 2003
      • 19

      #3
      bytte vatten precis efter och N03 sjönk till 10

      Är inte dessa stickor tillförlitliga? tänkte eftersom du inte litade på dem? Vore bra med lite kommentarer, ska man köpa separata test för alla värden? är de det bästa kanske

      Tackar för svaret iallafall :-)
      310l. Sällskapsakvarium Nybörjare, men det tar sig

      Kommentar

      • klara
        • September 2002
        • 1112

        #4
        Ja, det låter bättre det, då har du minimerat algrisken rejält ;O)

        Jag har inte provat Tetras stickor men väl AquaVitals och de stämde inte på långa vägar med separata dropptester. Köp på dig de viktigaste testen i droppform = pH, kH, NO2, NO3. Jag tycker det räcker med dessa, men vill du "leka kemist" så kan du köpa fler tester senare. Stickorna du har kvar kan du använda för att få någorlunda hum om värdena när du har bråttom. ;O)

        Lycka till med ditt akvarium!
        /Klara
        ------------------------
        Min hemsida
        Min zoon

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Stickorna ger ett bra hum om värderna men de är dyra. I längden är dropptesterna billigare även om de kostar en slant att köpa alla samtidigt. NO2 ska du inte behöva så länge du inte får problem (över 0,3mg/l) vilket är ovanligt om du väl kommit igång med bakteriefloran i karet.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Ursprungligen skickat av fanatic
            bytte vatten precis efter och N03 sjönk till 10

            Är inte dessa stickor tillförlitliga? tänkte eftersom du inte litade på dem? Vore bra med lite kommentarer, ska man köpa separata test för alla värden? är de det bästa kanske

            Svaret står i ditt inlägg. Om du har no3 50 och byter 4/5 delar av vattnet så blir no3 10. Om du bytt 1/2 av vattnet så borde no3 vara 25..............Hur mycket bytte du?
            MVH
            magnus

            min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...