NO3 vs CO2 vs GH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    NO3 vs CO2 vs GH?

    Har börjat med CO2-gödning och i samma veva börjat mäta de vanligaste vattenvärdena. I tisdags i mitt 170L var NO3 på 20 mg/l och GH på 14 (249,2 ppm). I onsdags var NO3 0 mg/l och GH på 7 (124,6 ppm). Kan min CO2-gödning ha inverkat på mängden NO3 i akvariet och i så fall hur? Tillsatte även Sera Nitrivec Biostarter (flytande bakteriekultur) samt Tetra Aqua Safe både i tisdags och onsdags. Kan dessa medel också ha påverkat nitratvärdet? Bör man inte ha åtminstone 5 mg/l av NO3 i vattnet för att växterna och bakteriefloran i gruset ska bryta ner och omsätta fiskavföring och andra organiska ämnen till syre i vattnet? Synpunkter och idéer mottages gärna!
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    #2
    Är det ingen som har några funderingar?
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Koldioxiden i sig skall inte ha påverkat nitrathalten. Växterna kan ju däremot ha börjat växa snabbare och tagit upp mer nitrat.

      Det som förvånar mig är GH'n - menar du GH, inte KH?
      Jag antar att akvariet är nystartat, och då kan kemin svänga en hel del, men jag funderar ändå på om inte aquasafen innehåller kemikalier som påverkar dina test.

      Har du fisk i akvariet? Vad är pH?
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • malawi´n
        • August 2003
        • 1643

        #4
        Kan det inte vara så att när CO2 ökar, så blir ju fotosyntesen större, vilket i sig resulterar i att växterna tar upp mera nitrat än förut. Jag vet inte hur mycket NO3 man måste ha, men jag har ungefär 5-10 mg/l i mina kar, och växterna ser lite hängiga ut, så man måste nog ha lite högre , tror jag!
        Björn Forsberg

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Mycket riktigt, om växterna växer snabbare så tar dom upp mer nitrat. Indirekt så är co2 tillsatsen skyldig till nitratminskningen. Det är det som är så fantastiskt med växtakvarium. Nitrat skall ligga mellan 5-10 ppm, om det är mindre så kan du tillsätta kno3.
          MVH
          magnus
          min zoon

          Kommentar

          • kampfisken
            • September 2003
            • 666

            #6
            Då låter det hela rimligt att min CO2-gödning har fått växterna att ta upp mer nitrat så det knappast finns något kvar i vattnet. Dock har jag hittils bara mätit mot kvällen/natten, ska göra ett test mitt på dagen i morgon å se. Karet är inte nystartat, har haft det sedan år 2000, men jag tog upp allting (även gruset) och storstädade för två veckor sedan, så även om jag var noga med att försöka bibehålla bakteriefloran i gruset och att jag sparade en del av vattnet samt lät motorfilterna gå i det gamla vattnet under tiden, så har det ju förmodligen uppstått en biologisk obalans i karet ändå. Har själv blivit lite osäker på om det är KH eller GH, men enligt den "färgkarta" och tabell som medföljde Aqua Vital Multistick så mäter man först PH, sedan KH och ovanför detta GH. Tycker värdena verkar något konstiga, men enligt mätstickan hade jag ett PH på 7.6, KH 10 grader (218 ppm) samt GH 7 grader (124.6 ppm). Enligt Sera Test var PH 7.5, NO2 0.1-0.3 mg/l och NO3 0 mg/l. Som Azur skriver kan nog mitt Tetra Aqua Safe påverka värdena så de blir felaktiga/missvisande. Tack Tropfrog att du gav en fingervisning om vad NO3-värdet bör ligga på, men vad är KNO3 (alltså vad står K för)? Blev ju riktigt spännande och kul det här att laborera med vattenvärdena, trotts att jag fick en 1:a i kemi...
            Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Förövrigt: GH är ett mått för hur mycket slagg det bildas i ångmaskiner efter olika vatten, det är inget vi har användning för i akvarium. Skaffa kh test i stället.
              MVH
              magnus
              min zoon

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                K:et står för kalium, N för kväve och O för syre. 3:an visar att det finns tre syreatomer för varje kväve och kaliumatom. KNO3 heter kaliumnitrat eller kalisalpeter.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                Arbetssätt...