HJÄLP!!! Akvariet immit/rökigt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    HJÄLP!!! Akvariet immit/rökigt!

    Då jag vaknade såhär mot lunch upptäckte jag att mitt 25L är alldeles immit inuti, nästan grumligt eller som om det var fullt med rök i vattnet. Rutorna var också rätt varma. Dock står tempen på 29 grader (normalt brukar jag ha 28). Ryckte ur sladden till termostaten för att se om det är denna som spökar. Vad kan ha hänt? Hällde i PH-sänkande medel igår kväll men inte kan det väl bli så här av det? Fattar noll! Någon som har en kvalificerad gissning?
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Ja det kan bli fällning av karbonater om du använder vissa syror. Vad har du använt för pH-sänkare?
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • kampfisken
      • September 2003
      • 666

      #3
      Wardley PH Down.
      Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Finns det någon innehållsförteckning?
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Den innehåller någon form av kaliumfosfat:
          http://fins.actwin.com/killietalk/month.9812/msg00103.html

          Dvs alldeles lysande gödning, vilket säkerligen kan (se inlägget ovan) få svävalger att stormtrivas.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • mgrant
            • July 2003
            • 475

            #6
            Hur dödar man svävalger?
            Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
            Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Jag köpte ett begagnat UV-filter för 500 spänn och hade den på i 2 dagar tills vattnet var kristallklart:
              http://194.236.255.117/defblog/pictureAction.do?method=view&id=1210

              Det "roliga" med svävalger är att man kan låta akvariet stå med svävalger ett tag varpå alla andra alger försvinner. Sedan drar man igång UV-filtret och på 2 dagar får man ett gnistrande algfritt akvarium 8)

              Har man inte råd med UV-filter brukar det vara en ganska lång mörkläggning som gäller.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • kampfisken
                • September 2003
                • 666

                #8
                Hej och tack för svaren. Har varit borta över dagen och kom just hem. Läste era inlägg och tog på prov fram algskrapan, och visst var det alger som hade satt sig på glasrutorna, fick skrapa rätt hårt men sedan försvann dom och vattnet blev på nytt klart! Förmodligen hade Wardley PH-Down vätskan en sådan effekt att denna typ av alg framträder extra väl? Det "lustiga" var att jag kvällen innan hade bytt vatten och skrapat bort alla synliga alger, men tydligen var inte det tillräckligt noga... Använde Aqua Vital Multistick för att kolla vattenvärdena och testen visade varierande men ändå lika dåliga värden för nitrit och nitrat, PH var även det lite väl högt för mina fiskar (8.0). Dock tyckte jag inte att denna teststicka var tillräckligt detaljerad och noggrann utan har nu köpt Sera PH, NO2 samt NO3-test. Har även införskaffat flytande bakterikultur (Sera Nitrivec Biostarter) samt Sera CO2-start. Sera CO2 ska i mitt 170L tillsammans med 8 nya växter. Ska mäta vattenvärdena i alla kar, göra ett delvattenbyte i dessa, plantera växterna och CO2, och sedan göra nya mätningar senare ikväll. Så har man ofrivilligt blivit kemist... Återkommer med provresultaten mot natten.
                Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                Kommentar

                • kampfisken
                  • September 2003
                  • 666

                  #9
                  Verkar ha problem med värdena i samtliga akvarier så det här kan nog ta sin tid.
                  Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                  Kommentar

                  • AndreasN
                    • July 2003
                    • 2732

                    #10
                    Vad är sera co2-start?
                    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                    Kommentar

                    • kampfisken
                      • September 2003
                      • 666

                      #11
                      Sera CO2-start består av en plastbehållare med sugkoppar man fäster just vid vattenytan och sedan lägger i brustabletter som avger CO2 (koldioxid) i vattnet vilket göder växterna. Detta är en tämligen enkel och billig men ändå effektiv metod att göda med CO2, startpaketet innehåller plastbehållare samt 1 tub tabletter som räcker i ca. 2 månader och kostar 300:-, att sedan köpa extra tuber med brustabletter kostar 75:-. De flesta använder dock stora och dyra apparaturer med gastuber innehållande CO2, elektroniska bubbelräknare och all tänkbar utrustning som lätt kostar över 2000-3000:-. Visserligen får man då en jämnare och mer kontrollerad CO2-gödning, fast jag tycker det både är smidigare och billigare att lägga i två tabletter varannan dag. Även om Sera co2-start mest är lämpat till akvarier på upp till 120L så är det ju bara att lägga i extra mycket tabletter om man som jag har större kar. Hoppas du är nöjd med svaret.
                      Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                      Kommentar

                      • AndreasN
                        • July 2003
                        • 2732

                        #12
                        O, då förstår jag.
                        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                        Kommentar

                        • kampfisken
                          • September 2003
                          • 666

                          #13
                          Mätte vattenvärdena igår kväll i samtliga akvarier. Här kommer resultaten (observera att nedanstående inte alls ser ut som den tabell jag infogade, läs resultaten som att jag har gjort ett test med Aqua Vital och ett annat med Sera PH, NO2 samt NO3, även om siffrorna inte hamnar korrekt under rubrikerna):

                          Aqua Vital:Resultat: Sera Test: Resultat: Akvarium:
                          PH 7.6 PH 7.5 170L
                          KH 10 NO2 0.3-0.9 mg/L
                          GH 14 NO3 20 mg/L
                          NO2 ?
                          NO3 50

                          Aqua Vital: Resultat: Sera Test: Resultat: Akvarium:
                          PH 7.6 PH 7.0 25L
                          KH 6 NO2 0.1 mg/L
                          GH 14 NO3 40 mg/L
                          NO2 ?
                          NO3 100

                          Aqua Vital:Resultat: Sera Test: Resultat: Akvarium:
                          PH 7.6 PH 7.0 12L
                          KH 10 NO2 0.5-1.6 mg/L
                          GH 14 NO3 10 mg/L
                          NO2 ?
                          NO3 100

                          Då värdena inte alls var så bra böt jag igår kväll 50% av vattnet i alla akvarier, tillsatte Sera Nitrivec Biostarter samt Tetra Aqua Safe. Monterade även min Sera CO2-Start och la i en brustablett i mitt 170L. Har idag sprutat i lite mer Biostarter och Aqua Safe samt lagt i ännu en CO2-tablett. Fiskarna verkar må lite bättre. Ska ta nya vattenprover mot natten som jag redovisar i morgon. Riktigt spännande det här! Har alltid hatat kemi men är väl så illa tvungen då jag vill att mina fiskar och växter (även de nyttiga bakterierna också ja...) ska må så bra som möjligt. Ska bli intressant å se vad som har förändrats. Tyvärr är jag till hälften färgblind, så det är faktiskt riktigt svårt att bedömma färgen i provröret och jämföra med den färgkarta som medföljde testförpackningarna. Ingen som vet om det finns någon elektronisk mätapparatur och hur mycket en sådan kostar? Återkommer i morgon.
                          Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                          Kommentar

                          • kampfisken
                            • September 2003
                            • 666

                            #14
                            Här kommer färska siffror på nattens mätning:

                            Aqua Vital:Resultat: Sera Test: Resultat: Akvarium:
                            PH 7.6 PH 7.5 170L
                            KH 10 NO2 0.1-0.3 mg/l
                            GH 7 NO3 0 mg/l

                            Aqua Vital:Resultat: Sera Test: Resultat: Akvarium:
                            PH 7.2 PH 7.0 25L
                            KH 10 NO2 0.1-0.3 mg/l
                            GH 7 NO3 5 mg/l

                            Aqua Vital:Resultat: Sera Test: Resultat: Akvarium:
                            PH 7.6 PH 7.5 12L
                            KH 10 NO2 0.1-0.3 mg/l
                            GH 14 NO3 20 mg/l

                            Således har det skett rätt markanta förändringar av vattenkvaliteten, speciellt har NO2 och NO3 sjunkit. Något förvånande är att halten NO3 har sjunkit till 0 i mitt 170L. Det kan ha att göra med att jag har börjat använda CO2-gödning, vad tror ni som är mer insatta? Är det verkligen bra att halten NO3 inte är befintlig, ska man inte ha åtminstone 5 mg/l för att få en bra nedbrytning och omsättning av fiskbajs och förmultnade växtdelar? Tar upp denna fråga i en separat tråd. Vore som sagt kul om någon kollade ovanstående värden och gav mig en bedömning/kommentar om vad som är bra och inte.
                            Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                            Kommentar

                            • kampfisken
                              • September 2003
                              • 666

                              #15
                              Kommentarer tack!
                              Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...