CO2, Jästprincipen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slan11
    • June 2003
    • 316

    CO2, Jästprincipen

    Hur gör ni för att få bäst upplösning på co2n?
    Jag har en syre sten just nu längst ner i akvariet, i mitt 160 liters.
    Men bubblorna går ju rakt upp, räcker detta eller ska man göra något annat för att det ska spridas bättre
    1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Jag har ett Aquaclear pumphuvud som pumpar in vatten och co2 i en 1,5 liters pet-flaska fylld med makaroner. De nedersta 7cm på flaskan har jag borrat massa 5mm stora hål i där vattnet strömmar ut.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • skr
      • December 2002
      • 267

      #3
      En syresten av alträ som placerades under pumpens utblås räckte hyfsat bra (ca 20 ppm CO2) i mitt 100 liters.

      Kommentar

      • Slan11
        • June 2003
        • 316

        #4
        jag har den i en syresten, men jag funderar på att sätta på någo filter på ett luftfilter sen leda en slang från jästen in där, så det blandas med luft och går genom nått slags filter och sedan ut.. vad tycker ni?
        1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Har du ett ytterfilter kan du låta det suga in co2 genom insuget. Har du ett innerfilter kan du leda in co2 i filterkammaren på något fiffigt vis.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • Slan11
            • June 2003
            • 316

            #6
            mm, men det var typ samma princip som jag sa nyss, lr? borde funka likadant, eftersom jag har ett juwel filter, bara, i mitt så är det lite svårt att pilla in där..
            1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              Att använda luftpump brukar inte rekommenderas. Det finns keramiska diffusorer som fördelar co2 i mycket fina bubblor och inte behöver någon pump.
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • Slan11
                • June 2003
                • 316

                #8
                vad kostar en sådan diffusor?
                1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #9
                  http://www.teamsellit.com/sellit/sellit.php?go=merinfo&tabell=db2&id=232&avd=10

                  Annars kan du ju testa tekniken skr använder först?
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  • Slan11
                    • June 2003
                    • 316

                    #10
                    kan man öka på genom att ta en flaska till? borde ju gå..
                    1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

                    Kommentar

                    • skr
                      • December 2002
                      • 267

                      #11
                      Om du har dålig upplösning (vanlig syresten) hjälper det knappast att öka trycket/flödet (genom ytterligare en flaska). Det blir bara fler bubblor som snabbt stiger till ytan, utan att någon nämnvärt större mängd CO2 löser ut i vattnet. Vad du vill är att bubblorna skall stanna under vattnet så länge som möjligt så att så mycket av gasen som möjligt hinner lösa upp sig innan den försvinner ut i luften. Det kan du lösa på olika sätt, med olika hög effektivitet: 1. "Min" teknik med syresten av alträ (kostnad 15-20 kr). Ger MYCKET mindre bubblor än en vanlig syresten, och mindre bubblor stiger till ytan långsammare än stora. Sätter man dessutom stenen rakt under utblåset kommer bubblorna att tryckas ned i akvariet igen och virvla runt innan de upplöses. Absolut inte det mest effektiva, men räckte för mig till ett 100 l som sagt. 2. Keramisk diffusor, som Andreas föreslår; ger ännu mindre bubblor (snarare en fin "dimma") och alltså högre upplösning. 3. En reaktor av något slag, som Andreas använder, där målet i princip är 100 % upplösning, dvs. att bubblorna skall stanna i kontakt med vattnet tills de är helt lösta. Man kan iofs också kombinera metoder. Vad man bör tänka på är dock följande: När man kör med "riktiga" grejer med gastub söker man naturligen en hundraprocentig upplösning; man vill ju inte "elda för kråkorna". CO2-halten justerar man med gasflödet. Med mäskmetoden har man dock inte samma möjligheter att justera gasflödet, utan man har bara att ta emot det mäsken levererar. Med mäskmetoden är det alltså fullt möjligt att få FÖR bra upplösning, och alltså för mycket CO2 i karet, vilket inte är så bra. Finns många historier om det på forumen. Man måste alltså reglera CO2-halten med upplösningen, som är den enda parameter man kan påverka, och då kan det ju vara idé att pröva sig fram med en mindre effektiv metod och sedan "uppgradera" stegvis om denna inte ger önskad CO2-halt.

                      Kommentar

                      • Slan11
                        • June 2003
                        • 316

                        #12
                        Upptäckte idag nyss förnågra timmar sedan att mina scalarer inte mådde bra. på dödsbädden. dom låg på bottnen å flämtade aset. sedan kom jag på att jag glömt stänga av co2n under natten vilket jag hört man ska ? Jag har en 3 litersflaska med mäsk i, och inatt så kopplade jag på slangen till insuget till ytterfiltret, vilket borde ge bra upplösning. men frågan är om det blev för mycket då? gjorde ett vatten byte oh stängde av co2n och ytterfiltret. vad tror ni?
                        1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

                        Kommentar

                        • skr
                          • December 2002
                          • 267

                          #13
                          Du har ju redan knäckt det själv - det blev förmodligen för mycket CO2. Kan du inte mäta? Långtidstest eller KH och pH eller åtminstone pH? Det går inte att förutsäga hur mycket CO2 en viss lösning ger, så man måste pröva sig fram och observera pH hela tiden. Utan att mäta spelar man rysk roulette med fiskarna.
                          Själv stänger jag alltid av på natten, men det finns de som genom att mäta sig fram har observerat att pH i just deras kar inte sjunker för mycket, och därför inte stänger av.
                          Även om du inte överdoserar CO2 i absoluta tal kan fiskarna också må dåligt om pH sjunker för snabbt på grund av en snabb tillförsel av CO2. Jag tycker det finns all anledning att vara observant på vad som händer i akvariet när man kör igång med CO2-gödning.

                          Kommentar

                          • Slan11
                            • June 2003
                            • 316

                            #14
                            mm, tror dock att det ska gå, bara jag kommer på något sätt att stänga av skiten på natten, nått praktiskt.
                            1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

                            Kommentar

                            • JR
                              • April 2003
                              • 2112

                              #15
                              finns en del som sätter slangen i en burk vatten över natten, och dagen efter häller det vattnet i ett kar som de vill ha CO2 i =)
                              --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                              http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...