Höja KH med kalk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Höja KH med kalk?

    Kan man tillsätta vanligt trädgårdskalk i akvariumvattnet för att höja KH. Annars, varför inte? Hur ska man göra för att höja KH. Bikarbonat fungerar liksom inte, trots upprepade försök...
    Kan man ha ett KH på ungefär 5 till ett växtakvarium om man ska ha CO2 i det? Tacksam för snabba svar, pga ivrighet...

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • torb
    • June 2003
    • 117

    #2
    Jag har KH 5 normalt sett. När jag kört med CO2 har PH aldrig fallit under 7. Däremot höjs KH vid lägre PH tack vare att jag har en del snäckskal i akvariet. Det bör också tilläggas att jag inte har någon speciellt bra upplösning av koldioxiden.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Malawi'n, om bikarbonat inte ger utslag på ditt KH test, är det nog något konstigt med testet...
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • malawi´n
        • August 2003
        • 1643

        #4
        k, ska ha i lite bikarbonat igen, kanske några snäckskal, för att sedan sätta i CO2-anläggningen...

        Tack för de snabba svaren=)

        Björn Forsberg

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Man kanske inte ska satsa på växter som kräver mjukt vatten bara, utan medelhård om du har KH 5.

          Get det inte utslag med bikarbonat så har du i för lite bikarbonat eller har fel på testen. Prova att lösa lite bikarbonat i ett dricksglas och gör ett KH-test.

          Kalkmjöl kan du använda bara det är rent.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          Arbetssätt...