Kan detta stämma???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katarina
    • January 2003
    • 30

    Kan detta stämma???

    Lade i en dos Sera Florena idag, och gjorde järntest ca 6 h senare. Då visar järntesten (Seras) mellan 0,25 och 0,5 mg/l. Första dagen ska den väl visa 1?? Vågar jag lägga i dubbel dos?

    En annan sak jag undrar också. Har köpt nån multisticktest (killen i djuraffären sa att de var sååå bra) och fick fram följande värden:
    No3 50
    dGH <6
    dKH 3
    pH 6,8

    Visst har jag liiite lågt pH, men kan vattnet verkligen vara så mjukt? Hur får jag det hårdare? Har gurami och praktbotior i huvudsak.
    // Katarina - På jakt efter beg 200-liters
  • klara
    • September 2002
    • 1112

    #2
    Du har fått till en perfekt järndos, lägg inte i mer.

    Multisticken har jag ingen bra erfarenhet av, de skiljer sig alldeles för mycket när man jämför med dropptesten.
    Jag håller nitratvärdet på max 20, andra tycker det är på tok för högt när det överstiger 10 - så du behöver tätare vattenbyten eller mata mindre.
    Dina andra värden är jättebra för de fiskar du har.
    /Klara
    ------------------------
    Min hemsida
    Min zoon

    Kommentar

    • Katarina
      • January 2003
      • 30

      #3
      Ok, tack så mycket! Var lite orolig för hårdheten, enligt Fishbase ska de ha lite hårdare vatten...

      Byter ca 15 % varje vecka, det är nog matningen som är problemet... Ooopps...
      // Katarina - På jakt efter beg 200-liters

      Kommentar

      • klara
        • September 2002
        • 1112

        #4
        Byt 25-30% varje vecka så får du ner nitrathalten. Den byggs på mer och mer om du byter så lite... så större byten och mindre mat.
        Hur stort är karet ditt?
        /Klara
        ------------------------
        Min hemsida
        Min zoon

        Kommentar

        • Katarina
          • January 2003
          • 30

          #5
          Bara 90 liter. Så jag byter en spann per gång, men senast jag bytte (i måndags) så bytte jag faktiskt 2 spannar när jag tänker efter. Just för att komma upp i 30 %.
          // Katarina - På jakt efter beg 200-liters

          Kommentar

          • klara
            • September 2002
            • 1112

            #6
            Du kan ta runt 50% nu och sedan fortsätta med ca 30% i fortsättningen. 2,5-3 hinkar á 10 liter är inte för mycket.
            /Klara
            ------------------------
            Min hemsida
            Min zoon

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              Genom att ha många snabbväxande växter så tar de upp mycket nitrat. Har du bara det så räcker det säkert med 15% per vecka.
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • Katarina
                • January 2003
                • 30

                #8
                Men om jag gör vattenbytet NU hur mycket växtgödning ska jag ha i? Hällde ju i idag... Ska jag bara hälla i för de nya literna?
                // Katarina - På jakt efter beg 200-liters

                Kommentar

                • klara
                  • September 2002
                  • 1112

                  #9
                  Ja eftersom du verkar ha hällt i för hela karets volym tidigare idag så borde det räcka med det. Häll i och låt det sprida sig innan du gör ett nytt järntest.
                  Gör sedan ett nytt test om 3-4 dagar för att se hur mycket järn som finns kvar. Svårt att säga om du behöver hälla i extra mitt i veckan så att säga - beror på dina värden, vilken sorts växter du har, ljusstyrka, CO2-halt osv. Vissa delar upp veckodosen och häller i lite varje dag. Jag har provat båda sätten och för mitt kar fungerar det bäst med en fulldos vid vattenbytet och sedan ev lite till mitt i veckan.
                  Detta är något som de som håller på med växtkar är bättre lämpade att svara på än vad jag är.
                  /Klara
                  ------------------------
                  Min hemsida
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Katarina
                    • January 2003
                    • 30

                    #10
                    Har också provat att lägga i lite varje dag. Märkte ingen skillnad. Men det var visserligen innan jag började göda med Co2.

                    Har bytt 50% vatten nu, ska hälla i gödningen strax. Får se hur det går sen! Gör nya tester imorgon för att kolla nitrat och järn.
                    // Katarina - På jakt efter beg 200-liters

                    Kommentar

                    • klara
                      • September 2002
                      • 1112

                      #11
                      Det blir säkert bra ska du se... bara håll koll på värdena.
                      /Klara
                      ------------------------
                      Min hemsida
                      Min zoon

                      Kommentar

                      Arbetssätt...