finns det elektrisk ph-mätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #16
    Jag tänkte vara lite humoristisk men missade en smiley, sorry.

    Att ställa in den på pH 6,7 tänkte jag på det största användningsområdet (enligt mig) för en elektronisk pH-mätning i akvariesammanhang. Med en controller som styr co2-flödet och håller pH vid ett förutbestämt värde.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • mats m
      • September 2002
      • 515

      #17
      Hej.
      Du kan ju inte ställa den på 6,7 för då visar den ju uppåt vägarna galet ,den måste ju stå på 7,0 annars har du ju inget värde,det blir ju plus minus noll.För att få fram dom värden har man 3 st. olika vätskor med PH 4,0,7,0 10,0.
      MVH Mats
      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #18
        Man har en elektronisk pH-mätare som ifall pH stiger över ett inställt värde släpper ner mer koldioxid i akvariet och när det kommer ner till eller under det inställda värdet stryper koldioxidtillförseln. På så vis kontrollerar man och upprätthåller ett stabilt pH-värde. Ofta vill man ha större nogranhet än 0,2 i det fallet.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • mats m
          • September 2002
          • 515

          #19
          Hej.
          Det är ju ingen PH mätare du pratar om, det är ju en anlägning för minst 3600:- och uppåt.Det är enstor skillnad,det måste du ju förstå på priset.
          Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #20
            Ja självklart förstår jag det. Den största kostnaden är just pH-mätaren som behöver vara rätt bra i detta fall. Jag är ledsen om jag skapat en del förvirring.
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              Det finns gott om hyfsat billiga elektroniska pH mätare; jag gav 800 för min och är väldigt nöjd så här långt. Två kalibreringspunkter. Sök här på zoopet efter "elektronisk pH-mätare" kommer ni att hitta massor med info, erfarenheter, och länkar till försäljare.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #22
                Angående controller så kostar en ph mätare som man kan koppla till co2 styrning 195 euro. Det är en sådan jag har. Det är en bra mätare som är väldigt exakt. Och då finns möjligheten att utöka den till att funka som controller för ca 150 euro till.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...