"Stamlösning"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaston
    • September 2002
    • 110

    "Stamlösning"?

    Hejsan,
    Jag har nyligen flyttat till ett hus och har där bräckt vatten. Jag tänkte så småningom börja att starta upp ett 600l Diskus akvarium igen. Bräckvattenproblemet har nu löst genom att sätta in ett avhärdningsfilter samt ett reverse-osmosfilter men problemet är nu hur jag skall få ett lämpligt akvarievatten av detta?
    Det är väl inte så bra att använda rent "osmosvatten"?
    Är det någon här på forumet som vet hur man gör en bra sk. stamlösning?

    MVH/Gaston
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #2
    osmos vatten är ju nästan helt utan kemikalier och sånt så om du bara skulle ha lite torv i så skulle ph rasa mkt fort och om man ska använda osmos vatten så måste man behandla det så att man får dem värdena man vill ha innan man häller i det i karet...


    mvh/Glenn
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Eftersom Glen upprepar problemet utan att svara så får jag försöka. Det vanligaste när man använder ro år att man använder det vanliga kranvattnet (i ditt fall vattnet efter avhärdaren) för att spä ut ro vattnet med. För att veta när det är lagom mäter man vattnets ledningsförmåga (micro siemens). Om man inte är så nogräknad så går det bra att ställa blandningen efter ett kh test. Om man är lite extra seriös och inte är begränsad av ekonomi så kan man köpa tropic marin diskus trace elements. Detta blandar du bara ut i rent ro vatten och får på så sätt ett bra vatten. Jag har hört dom som använder diskus buffer 6,5. Jag vet dock inte vilka som tillverkar den eller om den är bra.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • JR
        • April 2003
        • 2112

        #4
        Gibbon zoo (http://www.gibbon.se/) importerar waterlife 6.5 buffer.
        Jag ringde & kollade med dem för ett tag sen om just det, och herkules zoo tar in den..de brukar ha den på hyllan t.o.m., kostar nån hundring eller så.
        såg att du bor i GBG, så du kan ju åka dit & kolla vad det är i den, alt. maila waterlife & kolla med dem?
        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

        Kommentar

        • Gaston
          • September 2002
          • 110

          #5
          OK,
          Tack för hjälpen.
          Tropfrog, du nämner att man skulle kunna ta vatten efter avhärdaren och blanda med, problemet är att vattnet efter avhärdaren också är helt avhärdat.
          Min tanke är att ev. blanda med lite "råvatten" som har en hårdhet på 20,9 dH och dessutom innehåller klorid samt en del järn och mangan.
          Hur tål fiskar/diskus järn och mangan?
          Vad innhåller waterlife 6.5 buffer?
          Jag misstänker att de preparat som ni nämner inte är så att säga gratis och till ett 600l diskus akvarium med många och stora vattenbyten så kan det ju gå åt en hel del.

          Mvh/ Gaston

          Kommentar

          Arbetssätt...