Jag blir knäpp snart - fortsättningen (PH vs KH)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yl
    • March 2003
    • 18

    Jag blir knäpp snart - fortsättningen (PH vs KH)

    Då mina växter satte igång en biogen avkalkning så började mitt PH vandra uppåt om dagarna för att åter sänka sig på nätterna. Ursprungsvärdet var 7.5 och på kvällen innan lampan släcks låg det på 8.5.

    Det där gillade inte mina fiskar.

    Jag mätte och fick KH till 5 och tänkte då att läget såg bra ut för att prova på CO2 tillförsel. Jag tänkte hjälpa växterna på traven med ett mer tillgängligt kolkälla och därmed hindra PH-vandringen. Jag byggde en enkel PET-flaske anläggning och satte en mesk igår. Å hej vilken fart den fick. Redan efter 20 minuter bubblade det i flaska nummer två och efter 1 timma kom det ut en mycket dekorativ spiral av små bubblor i mitt akvarium. Efter ytterligare 2,5 timma började mina växter producera större bubblor med syre.

    Dumma jag lät CO2tillförsel pågå under natten. Inte bra alls. Nu i morse var mitt PH nere i 5!! Trots mitt KH på 5. Efter att ha tagit ur syrestenen med CO2 och gjort ett mindre delvattenbyte har jag nu fått upp PH till 6.5 och mina fiskar börjar bete sig normalt igen. Vattnet var tydligen väldigt mättat med CO2 för mina växter har framåt lunchtid och tills lampan släckts producerat syrebubblor i strid ström. CO2 löser jag ut i en separat tillbringare med vatten under tiden. (den kommer 2 bubblor i sekunden)

    Men vad är det som har hänt? Med ett KH på 5 borde inte sänkningen blivit så markant? Eller har jag fel? Den borde åt minstonne inte blivt större svängning än tidigare. Eller så mäter mitt test fel. Lösningen blir att tillföra bikarbonat men hur mycket? 2g per 100l lär ska höja KH ett steg men hur mycket behöver jag höja för att bromsa mina PH svängningar? (som egentligen var mitt problem från början...stackars fiskar....ni får stå ut med en okunnig matte en stund till)

    Mvh Yl
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Wow. Det är många som kämpar för att få så bra CO2-upplösning. Hur löste du upp koldioxiden i akvariet?

    Vill du inte böka med att stänga av CO2-tillförsöln varje kväll så testa att göra sockerblandningen med gelatin - så att du får en sockerpudding i PET-flaskan. Sedan häller du på lite jäst+socker+ljummet vatten ovanpå puddingen. Jästen kommer extremt sakta börja käka sig igenom puddingen och du får inte alls lika explosiv CO2-utveckling - i gengäld kan du ha på det dygnet runt och det räcker ofta över en månad.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Igelkott
      • June 2003
      • 214

      #3
      Ja jag måste säga att gelatinblandningen funkar bra! Innan jag började med gelatin räckte PET-jäsningen i en vecka och nu är jag uppe i tre veckor med gelatinblandningen och det bubblar ungefär lika mycket nu som första dagen. Receptet finns nånstans här på forumet.

      Låter verkligen mycket att sänka ph till 5 med kh 5. Det måste ju ha varit runt 50 ppm co2. Får inte fiskarna syrebrist då??

      Jag ska mäta mitt ph nu efter natten så ska vi se vad jag har.. ph 7.0, kh 3.
      Är inte detta en japan?

      Kommentar

      • Yl
        • March 2003
        • 18

        #4
        Mina fiskar mådde definitivt inte bra den morgonen och stod alla uppe vid ytan eller nere på botten och flämtade.

        Jag låter en syresten ligga i mitten av akvariet mitt för utblåset. Bubblorna är små och syns som små vita prickar bara. Krångligare upplösning av CO2 än så har jag inte än.

        Men nu har jag fortsatt ett tag till och mätt vidare. Efter ett dag utan CO2 hade jag ett PH på 6.5 igen. Efter en natt utan co2 efter det så hade jag i morse ett PH på 7! Det hade alltså stigit under natten.

        Under dagen har jag kört med CO2 i karet igen men den här gången producerade mina växter syrebubblor först nu på kvällen. Nu på kvällen var PH nere i 6.0 samt mitt KH hade.....höjts från 5 till 6!
        Jag har lyft ur min co2-sten och lagt i tillbringare vid sidan om igen.


        Någon som tror sig kunna förklara vad som händer och varför?

        Kan också nämna att mina växter definitivt gillar behandlingen. De har alla sträckt på sig och de snabbväxande har synligen växt.

        mvh Yl

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          KH-förändringen får någon kemikunnig förklara - jag har ingen aning.

          Är det en alträ-syre-"sten" du använder? Kul att du har så enkelt att lösa upp din koldioxid. Jag kallar din syresten "diffusor" från och med nu.

          Förslag på lösning:
          Du kan justera hur mycket CO2 som kommer ner i akvariet genom att höja upp diffusorn. Börja med bara några cm från ytan och kolla pH:t över dagen. Blir sänkningen för liten så sänker du diffusorn några cm och upprepar till du hittat en upplösning som passar ditt akvarium.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Yl
            • March 2003
            • 18

            #6
            Ibland är det de enkla lösningarna som är de bästa.
            Det är en vanlig syresten och inte en alträ-syre-"sticka".:-)
            Det roliga är att jag satt och läste om din användning av ditt Fluwal-ytterfilter som reaktor och funderade över om jag skulle kunna använda mitt till samma sak. Men det tycks inte behövas.

            Jag antar att vad som händer när jag höjer min diffusor är att jag då låter mindre mängd vatten passera mina co2bubblor och därmed minskar jag upplösningen av co2 i vattnet?

            Mvh Yl

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Jag antar att vad som händer när jag höjer min diffusor är att jag då låter mindre mängd vatten passera mina co2bubblor och därmed minskar jag upplösningen av co2 i vattnet?
              Exakt!
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • JE
                • January 2002
                • 719

                #8
                Nu på kvällen var PH nere i 6.0 samt mitt KH hade.....höjts från 5 till 6!
                KH-förändringen får någon kemikunnig förklara - jag har ingen aning.
                kH=kalcium bunden till Co2
                gH=kalcium bunden till annan syra såsom saltsyra, fosforsyra mm
                Om ditt vatten är hårt eller kalcium har fällts ut så kan den förenas med Co2 vilket skulle kunna förklara kH-höjningen.
                En teori bara.

                Mvh Janne
                http://www.goc.se

                Kommentar

                • Yl
                  • March 2003
                  • 18

                  #9
                  Tyvärr har jag inte mätt gH tidigare men idag fick jag värdet 120 mg/L . Motsvarande värde för mitt kranvatten är 40 mg/L. Omräknat till dH skulle det bli 6,72 i akvariet respektive 2,24 i kranen. 6,72 anses väl vara medelhårt?

                  Sambon undrar över den engelska sjöstenen som dock troligen mest är kvarts respektive kalifeltspat. Mina stenar som jag har i kan dock enligt honom vara min kalciumkälla.(sambon är utbildad bergsgeolog)

                  Då kvarstår frågan: hur stabiliserar jag mitt PH till 7.0? Det svänger på tok för mycket för mina fiskars välbefinnande fortfarande.

                  Mvh Yl

                  Kommentar

                  Arbetssätt...