NYBÖRJARFRÅGOR!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissi 100
    • September 2003
    • 45

    NYBÖRJARFRÅGOR!!

    Mitt 54 liters akvarium har nu varit igång i drygt en månad. Har drabbats av en massa snäckor ( som flitigt plockats bort ), vita prick-sjukan ( som medicinerats ) samt massdöd i akvariet. Förra veckan plockade jag upp 10 neon, 3 guppys o en ancistrusmal. Verkar dock som det värsta är över för denna gången.
    Har idag testat vattnet för första gången.
    Värdena är följandeH 6,4
    GH 7
    Nitrit 0
    Nitrat 100
    KH kan jag inte utläsa. Blev väldigt konstig färg på stickan.
    Vill nu gärna ha några kommentarer angående värdena!!
    Är glad att nitritvärdet är 0. Men nitratet är väl på tok för högt? Har precis gjort ett 20% vattenbyte. Ska jag fortsätta med det?
    pH-värdet, hur är det? Inte så mkt att göra åt, eller?
    KH och GH, vad är det för nåt?


    Tacksam för svar!!
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Nitraten måste du få bort, annars ser det OK ut. Forsätt med delvattenbyten varje dag tills nitraten är under 20.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Ja just det, för att på lång sikt få bukt med nitratvärdet behöver du mycket snabbväxande växter som tar upp nitraten. Exempelvis vattenpest, cabomba eller vallisneria. Annars kommer du får algproblem.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • malawi´n
        • August 2003
        • 1643

        #4
        GH är totalhårdheten och KH är karbonathårdheten. Ett högt Kh gör så att det inte blir stora svängningar i pH-värdet. Man kan höja pH och KH genom 2 g bikarbonat per 100 l akvariumvatten.
        Varför plockade du bort snäckorna? Jag har mina kvar, eftersom de kanske äter upp rester mm. Angående massdöden, har du haft i antingen biotopol/aquasafe samt easybalance? Om inte, borde du göra det vid nästa vattenbyte, på ca 30%
        Björn Forsberg

        Kommentar

        • Carla
          • April 2003
          • 82

          #5
          Hur många firrar har du i karet? Med tanke på att du håvade upp så många döda fiskar, menar jag... Ett 54-liters klarar nästan inte fler fiskar än de som dog! Särskilt inte i början...

          Min erfarenhet är att små kar kan ta upp till tre månader innan de "sätter sig" ordentligt, alltså innan fiskar och växter mår bra, och innan värdena blir stabila.

          Om du gör dagliga delvattenbyte; byt inte mer än ca 10% åt gången, annars kan du göra dig själv en björntjänst genom att slänga ut de bakterier som är bra, och då tar det bara ännu längre tid innan ditt kar börjar må bra.

          Just det, jag håller med "malawi´n"; snäckor kan vara bra att ha, de är duktiga på att hålla rent... Om du håller efter dem så att de inte tar över, så kan du lugnt låta några stycken jobba som "sopgubbar".
          Jag har ett litet antal snäckor i alla mina kar, även i mitt växtkar, och jag tycker att det funkar utmärkt så länge man håller efter dem.

          Kommentar

          • Cissi 100
            • September 2003
            • 45

            #6
            FLER FRÅGOR!
            (Jag skaffade 10 neon, 5 guppys o 1 ancistrus på en gång när akvariet var nytt!! Butiksinnehavaren sa inget om att det var för många...därför jag inte litar på honom längre, utan ställer frågor här istället. )

            Nu har jag 2 pansar, 3 guppys o 3 svärdbärare. Skulle vilja ha några guppyhonor till eftersom jag bara har 1 kvar. Blir det för många då?
            Och behöver man en ancistrus? Börjar få en del alger...
            Snäckorna käkade upp växterna, därför jag inte e så glad i dom...."L"

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Ursprungligen skickat av Carla
              Om du gör dagliga delvattenbyte; byt inte mer än ca 10% åt gången, annars kan du göra dig själv en björntjänst genom att slänga ut de bakterier som är bra, och då tar det bara ännu längre tid innan ditt kar börjar må bra.

              Faktum är att inga som helst nyttiga bakterier finns i vattnet. De sitter på allt fast i karet såsom grus, växter osv. Frasmförallt så finns dom i filtret, därav det mycket generella begreppet filterbakterier. Om du har 200 i nitrat så är det bara 50€ vattenbyten som gäller tills du har 5-10 mg/liter som gäller. Allt över det kommer att göda alger. Om du börjar med 50% vattenbyten och 200 mg nitrat så behöver du byta 5 ggr för att få ner nitrat till 5. Om du gör 10 %iga byten måste du byta 27 ggr för att få ner nitraten till denna nivå, och då har vi inte räknat den nitraten som ansamlas under tiden. Rådet om att plantera nitratreducerande/snabbväxande växter tycker jag dock är bra i kombination med 50%iga vattenbyten.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Cissi 100
                • September 2003
                • 45

                #8
                Nu blir jag lite osäker....hittills har det verkat som om man ska byta vatten, lite men ofta, också vad han i zoo-affären sa. Chockar man inte fiskarna om man byter 50%??
                Nu är där en väldans fart i akvariet...guppiesen har återigen börjat leka, och allt ser okej ut, förutom lite gröna alger på växerna.
                Gjorde om nitrat-testen idag, och det låg på samma värde som i måndags. Varför är hög nitrat-halt skadlig, förutom att det gynnar alg-tillväxten??
                Om jag nu byter 50%, ska jag då tillsätta nåt i vattnet, eller det duger bra med kallt kranvatten? Det blir ju så väldigt kallt med så stora mängder, för inte får man väl ta ljummet vatten ur kranen?

                Kommentar

                • mobe
                  • September 2003
                  • 71

                  #9
                  JAg tar ljummet vatten ur kran och tillsätter aqutan, beredningsmedel som finns i olika märken och namn men som alla är blå till färgen vad jag vet... Det minskar stress och tillför en bra miljö för fiskarna. Mitt akvarium är större än ditt så jag kan inte svara på om det är anledningen till att mina firrar klarar ljummet vatten, det kanske nån annan kan hjälpa med.
                  Jag hade problem med mitt akvarium och gjorde då 20% vattenbyten varje dag 5 dagar i rad och sen dess har allt varit "frid och fröjd". Var orolig för mina guppy yngel men de klarade bytena fint fast det var så tätt emellan.

                  Kommentar

                  • jackson
                    • September 2003
                    • 1242

                    #10
                    Cissi, du skall nog även mäta vad du har för värden på vattnet som du byter. Det kan vara konstiga värde även i kranvattnet.
                    Om du inte modifierar vattenvärdena, så borde det inte vara några problem att göra stora vattenvärden. Problem kan uppstå om du modifierar exempelvis pH eller KH, och det blir stora ändringar när du fyller på det nya vattnet. Men normalt om du inte mekar mycket med vattenvärdena, så skall det inte vara några problem.

                    Själv har jag vattnet stående minst en natt för att få det att "lufta" och att temperaturen skall bli bättre. Jag fyller dunken med kallvatten och ser till att dunken är öppen. Jag använder inte själv varmvatten (eller blandning av varm och kallt) för att jag inte litar på varmvatten. Men jag vet att andra tar kranvatten direkt i karet (blandat kallt och vatten), och det fungerar utmärkt. Kan bero på att de kanske använder mycket varmvatten, så att det inte står länge i rören och hinna ta upp kopparjoner.
                    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                    Kommentar

                    • jak621212
                      • January 2003
                      • 23

                      #11
                      Snäckor är en plåga som oftast kommer i samband med
                      köp av växter. Praktbotior äter sniglarna men annars
                      har de en förmåga att föröka sig så mycket att vattnet
                      förorenas.
                      Jag har själv drabbats av snigelinvasion och det finns
                      medel mot det.
                      Dock är det allra säkraste att kasta alla växter och torrlägga
                      akvariet + grus i minst ett par dager.
                      Sniglarna lägger rom i någon typ av slemmig hinna som inte klarar
                      en torr miljö men så länge det finns fukt så är de nästan omöjliga
                      att uttrota.

                      Kommentar

                      • Carro
                        • October 2002
                        • 255

                        #12
                        Ang snäckorna så kan man plocka bort dem för hand, är man bara ihärdig och plockar alla man ser vid varje vattenbyte får man ganska snart ned populationen. Jag brukade även hålla utkik efter rommen och tog även bort den. Att man får många sniglar kan bero på att man matar lite för mycket och då blir det mycket för sniglarna att äta och då förökar de sig också mer verkar det som.

                        Hälsningar/Carro

                        Kommentar

                        • Peter_F
                          • October 2003
                          • 693

                          #13
                          Cissi 100. Litet tips...
                          Handla på Burlövs Zoo. De köp inte med "försäljnings b-s". De ser till djurens bästa.

                          Bra kvalite på såväl fiskar som växter oxå. =)

                          //Peter
                          "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
                          Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

                          Kommentar

                          • Cissi 100
                            • September 2003
                            • 45

                            #14
                            Tack för tipsen!!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...