Snabbis: Inga Växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hult
    • July 2003
    • 307

    Snabbis: Inga Växter?

    Just nu har jag 2 medelstora växter i mitt Malawi kar på 240 L...jag vill egentligen ta bort dem men är rädd för att det ska påverka vattnet negativt? Vad säger ni? Inga växter...är det stor skillnad?
    Alla kan ha fel ;]

    110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

    70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    #2
    Vad jag vet finns det få växter i Malawisjön, i alla fall är det väldigt växtfattigt där de vanligaste fiskarna i handeln lever (de lever i klippzonen). Dock vore det förmodligen förödande för akvariet om du tog bort dina plantor, då hela kedjan med nedbrytningsprocessen nere i gruset som skapar syre och näring som växterna tar upp som i sin tur skapar en bra miljö och biologisk balans i akvariet, vilket fiskarna behöver för att må bra. Så jag rekommenderar dig att behålla växterna.
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

    Kommentar

    • Centurion
      • October 2003
      • 241

      #3
      Ursprungligen skickat av Hult
      Just nu har jag 2 medelstora växter i mitt Malawi kar på 240 L...jag vill egentligen ta bort dem men är rädd för att det ska påverka vattnet negativt? Vad säger ni? Inga växter...är det stor skillnad?
      Jag har inga växter alls i mitt malawi-kar... funkar bra (ta i trä )
      http://www.adelgren.se/akvarium/

      Kommentar

      • Karon
        • January 2002
        • 3170

        #4
        Växter är väl trevligt men inget absolut krav.
        Har du bra filtrering och sköter vattenbytena efter ordning betvivlar jag att avlägsnandet av två växter skulle få ditt akvarium att haverera biologiskt.
        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

        Kommentar

        • Hult
          • July 2003
          • 307

          #5
          Bra :] Då åker de in i ett annat akvarium :] Hehe...blir ju hur mycket snyggare som helst utan växter i Malawi karet ju!
          Alla kan ha fel ;]

          110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

          70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Växter som inte växer fyller ingen biologisk funktion. Att bara sätta i växter i ett kar där man inte tillsätter näring är kanske snyggt men fyller ingen funktion. Man måste ha väldigt mycket växter och tillsätta co2 och gödning för att kunna dra nytta av den fördelen
            min zoon

            Kommentar

            • Hult
              • July 2003
              • 307

              #7
              Ursprungligen skickat av Tropfrog
              Växter som inte växer fyller ingen biologisk funktion. Att bara sätta i växter i ett kar där man inte tillsätter näring är kanske snyggt men fyller ingen funktion. Man måste ha väldigt mycket växter och tillsätta co2 och gödning för att kunna dra nytta av den fördelen
              Men mina växer som bara den! Måste klippa ner dem ijämt!
              Alla kan ha fel ;]

              110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

              70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus

              Kommentar

              • Framerate
                • July 2003
                • 118

                #8
                Ursprungligen skickat av Tropfrog
                Växter som inte växer fyller ingen biologisk funktion. Att bara sätta i växter i ett kar där man inte tillsätter näring är kanske snyggt men fyller ingen funktion. Man måste ha väldigt mycket växter och tillsätta co2 och gödning för att kunna dra nytta av den fördelen
                Man behöver inte co2 för att ha enkla växter som fyller en biologisk funktion.

                Kommentar

                • Sven W
                  • October 2003
                  • 107

                  #9
                  Klart man kan vara utan växter. Jag tror att dom flesta har så i sina Malawi-kar. Man får kompensera med lite tätare vattenbyten istället, vilket man ju ändå skall ha till Malawi:s.

                  Hade själv Malawiciklider i ett par år. Till att börja med hade jag ett fint bestånd av Vallisneria, någon av fiskarna fick dock smak för dom och det blev snabbt tomt på växter. Ingen större skillnad annat än estetiskt.
                  /Sven
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121496

                  Kommentar

                  Arbetssätt...