Ph!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pyrro
    • March 2003
    • 73

    Ph!!!!!

    vart finns det billiga pålitliga instrument för att mäta ph..hatar dessa jävla kit med färgskalor..vill veta exakt vad jag har i karet..har sett en del utrustning,,men den kostar ju fan så mycket,,skulle gärna se att nån kom med nån ide ang vart det finns till rimligt pris???
    Catfish4ever
    500 med 4 st Syntodontis petricola Vf och 1 hane 3 honor Altolamprologus compressiceps"Kigoma"Vf
    8 st Callochromis macrops "Stappersi Tanzania" och 8 st
    Paracyprichromis nigripinnis,Fast antalet ska utökas både Petricola ,nigripinnis till 8 resp 20.
    Samt att karet ska fyllas med BTN moduler.

    Allt jag säger är endast min personliga åsikt som privatperson och hobby-akvarist, ingenting annat!!(lånat med tillstånd)
  • Manne_74
    • July 2003
    • 533

    #2
    nog fler än du som tycker det.. digitala instrument handlar om tusenlappar tyvärr...
    MVH Magnus

    600L Rena Saltakvarie med slimline,120L Juwel Lido Med Juwel's Rock ,
    Red Sea Max Salt med slimline

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Om du exempelvis vill ha ett pH på 6,6-6,8 så finns det reagensvätskor som ger utslag på säg pH 6-7,5. Då får du mycket nogrannare mätning. Jag har för mig att Hjortgatan har några sånna men jag vet inte hur exakta de är.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • pyrro
        • March 2003
        • 73

        #4
        vill ha ph minst 8 iallafall..har kikat lite..går att få tag på vad jag tycker hyfsade instrument för ph mätning..vi får se när plånboken är fetare vad det blir))
        Catfish4ever
        500 med 4 st Syntodontis petricola Vf och 1 hane 3 honor Altolamprologus compressiceps"Kigoma"Vf
        8 st Callochromis macrops "Stappersi Tanzania" och 8 st
        Paracyprichromis nigripinnis,Fast antalet ska utökas både Petricola ,nigripinnis till 8 resp 20.
        Samt att karet ska fyllas med BTN moduler.

        Allt jag säger är endast min personliga åsikt som privatperson och hobby-akvarist, ingenting annat!!(lånat med tillstånd)

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Detta ämne har diskuterats tidigare men lite kortfattat då. Min åsikt är att om man inte är beredd på att betala rejält (några tusen) för en digital mätare så är de billigare vätskorna att föredra.
          En digital mätare skall
          1/ Kunna kalibreras på minst två punkter (pH 7 samt ytterligare minst en punkt.
          2/ Electroden skall vara utbytbar
          3/ Man måste regelbundet kalibrera och rengöra en digital mäatre för att den skall funka OK.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...