Uppstart med Nitrivec

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zense
    • October 2003
    • 2

    Uppstart med Nitrivec

    Hej!
    Är helt ny inom akvariehobbyn och även ny på detta forum, och skulle behöva lite hjälp av expertisen som finns här.

    Har köpt ett Juwel Rio 300l akvarium som jag startade upp för en vecka sedan. Min lokala akvarist rådde mig att hälla i Sera Aquatan och Sera Nitrivec vid uppstart för att få igång en bakterikultur innan jag introducerar några fiskar. Ungefär 7-10 dagar skulle det ta innan bakterierna kommit igång. Första dagen fyllde jag på med 50ml Nitrivec för att därefter gå ner till 20ml per dag. Sammanlagt har jag nu hällt i ca 150ml nitrivec.

    Efter att ha studerat diverse artiklar och inlägg om nitritcyclar och dylikt börjar jag dock bli tveksam till om jag gjort rätt. På många ställen går det att läsa om att de "bra" bakterierna dör om de inte får "föda", dvs matrester, avföring och annat som omvandlas till ammoniak. Om detta är sant skulle det innebära att den bakteriekultur jag hällde i för en vecka sen borde vara död nu och helt förgäves.

    Frågan är om jag borde jag lagt i fiskar redan efter 1-2 dagar efter att jag började bereda vattnet med Nitrivec för att bakterierna inte skulle dö utan att göra någon nytta?

    Hoppas ni förstår vad jag menar. Nån som vet hur det här fungerar egentligen?
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #2
    Jag gjorde så att jag hällde i nitrivec redan från starten, för att kort därefter, 1-dagar senare, hälla i ett par malar samt några ciklider. Sedan satte jag i flera ciklider, och efter tre veckor hade jag ungefär 13 st ciklider, nitriten låg på noll, och alla värden var bra. Så min bedömning är att du nog borde fråga här innan du frågar hos zoohandlaren. Gör så att du häller i fiskar, för att sedan hälla i ytterligare lite nitrivec. Fast det beror kanske på hur bra och vilket filter du har...
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • klara
      • September 2002
      • 1112

      #3
      Välkommen till akvariehobbyn!

      Vissa säger si, andra säger så och alla gör som de vill när de startar upp sitt kar. Du kan mata bakterierna med pyttelite fiskmat om du är rädd för att de inte ska få någon näring för att kunna öka i antal. För som du sa: ingen nedsmutsning = ingen anledning att öka i antal heller.

      Jag väntar max 3 dagar innan jag sätter i de första fiskarna i ett nystartat kar, är alldeles för otålig av mig för att vänta längre. Jag väljer den "tåligaste" arten av fiskarna jag tänkt mig ska befolka karet och sätter bara in några få den första veckan. Sedan gäller det att mata sparsamt samt ha stenhård koll på ev nitrit. Jag använder också Nitrivec vid nystart och det har gått bra hittills. Om allt är okej sätter jag in nästa gäng 10-14 dagar senare och fortsätter så tills det är fullt befolkat. Vissa säger att det är bättre att befolka fullt ut direkt, men det har jag aldrig provat så det kan jag inte yttra mig om.

      När du satt in de första fiskarna kan du räkna med en liten nitrittopp när bakterierna får mer att jobba med och innan de anpassat sig till det nya förhållandet, men det behöver inte bli så. Sätter du in några få fiskar nu och fortsätter med Nitrivec enligt planen på flaskan så blir det bra. Köp ett nitrittest när du köper fiskarna så kan du hålla koll själv.

      Önskar dig lycka till i nya hobbyn!
      /Klara
      ------------------------
      Min hemsida
      Min zoon

      Kommentar

      • Zense
        • October 2003
        • 2

        #4
        Tack för svaren!

        Jag gör nog som ni föreslår, dvs sätter in ett fåtal fiskar till att börja med och ökar därefter allteftersom. Har läst så många skilda åsikter om detta ämne på olika forum så jag vet varken ut eller in längre.

        Hade tänkt mig att börja med ett fåtal rödzebror. Zoohandlaren fick in ett antal som var riktigt röda till färgen och fina. Lite osäker på hur tålig den är, men vad jag förstått så är Labeotropheus och Labidochromis de känsligaste grupperna inom mbuna.

        Angående filter så har jag det innerfilter som följde med Juwel-akvariet. Det har en filtervolym på 8l och pumpen har en genomströmning på 1000l/h.

        Kommentar

        • aquan00b
          • September 2003
          • 140

          #5
          Juwels filter är grymt bra har själv en Juwel 240 RIO.!
          Startade upp med nitrivec jag med efter en dag i med ett par fiskar låt dom gå ett par dagar sedan i med fler 5st kankse låt dom gå där ett par dagar sedan resten jag tror ändå matningen är viktigast man skall ej MATA för mycket i början för då skapar men ingen balans så har jag fått lära o uppleva så MATA försiktigt i början men Juwel filtret hanterar det bra tycker jag .http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...762&gid=105765

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Läs här om det är något du kan ha användning för http://www.kramforskoi.com/akvarierod.htm
            Ja jag är väl medveten om det finns de som har en annan åsikt.
            Men råden är för nybörjare.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              #7
              Jag tror att det verkar rimligt att sätta i några FÅ fiskar som är tåliga den första veckan, samt mata lite. Man kommer med stor säkerhet få en kort spik med nitrittopp, men är den inte stor, så gör det inget. Sedan tillsätter man fiskar i en inte allt för snabb takt. Hur snabbt är upp till dig, hur mycket du vågar forcera ökningen av fiskar (och belastningen av akvariumet). Varje gång du ökar antalet fiskar, så kommer du att se det på nitritnivån. Så du bör i vart fall ge bakterierna tillräckligt med tid till att hinna med att föröka sig och återställa balansen. Det går ju alltid att byta vatten om toppen blir för stor.
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              Arbetssätt...