PH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solen
    • September 2003
    • 2997

    PH

    En vännina som har ett 475 liters kar berättade för mig att mangrove rot el liknande kan sänka ph radikalt.
    Undrar nu om det stämmer.

    Vi lade i en rot på fredagen och på söndagen hade en av våra firrar svällt upp och hade utstående ögon och fjäll.(dog i onsdags trotts ph höjning och baktopur.beh)
    Zoo butiken sa att detta berodde på lågt ph kan det vara roten som gjorde detta som min vännina tror.

    <font color="green"></font id="green">
    Pricken den Store !
    ~~~~
  • Alexander Ylipää
    • May 2003
    • 1831

    #2
    DET STÄMMER !!
    Med vänlig hälsning
    Alexander

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Din fisk hade bukvattensot. Det är en bakteriesjukdom som oftast orsakas av för fet kost, men även kan vara symptom på andra sjukdomar, främst fisktuberkulos. "Uppsvällningen", som orsakas av att inälvorna ruttnar, är sista stadiet i sjukdomen, och fisken har då redan varit sjuk ett tag.

      Såvitt jag vet orsakar inte lågt pH bukvattensot.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Din fisk drabbades av bukvattensot vilket är en av de mest fruktade fisksjukdomar. Mycket svår att bota och när man upptäcker symptomen är det oftast försent. Det sista stadiet i sjukdommen som du beskriver verkar ha kommit lite väl hastigt efter roten bsattes i om det nu är roten som orsakade den vilket jag inte tror.

        Rötter kan sänka pH men det brukar inte vara så drastiskt och snabbt. Om en rot skulle kunna påverka pH så drastiskt och snabbt så har du förmodligen väldigt låg karbonathårdhet (KH) och i det fallet har nog pH gungat upp och ner mest hela tiden med eller utan rot.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        Arbetssätt...