Kontroll av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • semper51
    • February 2003
    • 5

    Kontroll av akvarium

    Jag har under en längre tid funderat på att konstruera ett system som kontrollerar alla värden (som man vill kontrollera) i ett akvarium. Akvarieägaren skall endast behöva ange de olika värden som systemet skall hålla i ett akvarium och dessa skall sedan kontrolleras och styras av systemet alternativ varna ägaren om mätvärden är utanför specifikationen via bildskär, sms osv.

    Vad jag undrar nu är om det kan finnas intresse av ett sådant system i akvarium-sverige idag? Jag tror att sådana system finns idag att köpa men de är förmodligen för dyra för en vanlig akvarieentusiast. Vad jag/vi (vi är ett team av flera stycken) kan tänka oss är att utveckla är ett sådant system som är överkomligt (dyr blir det men kanske inte så dyrt) för den seriösa akvaristen. Kanske skulle man bearbeta problemet ur ett modulärt tankesätt och tillåta koppling med flera akvarium till samma system.

    Jag tillhör ett team vid LTU där samtliga är systemvetare och några av oss är roade av akvarium, dock måste jag säga att vårt intresse om akvarium är begränsat till sällskap och därmed kan vi inte så mycket om alla de kemiska mätvärden men vi har bra kunskap om hur man skall konstruera kontroller-system.

    MVH / semper

  • TaNk girL
    • July 2003
    • 153

    #2
    Spontant tycker jag att det låter som ett helskönt projekt att jobba med, och självklart finns intresse för den färdiga produkten, de akvarister jag känner har då spenderbrallorna på för jämnan. Är lite nyfiken på själva mätutrustningen...hade ni tänkt rita förlagan till kretsarna i pspice e.d? Digital ph-mätare är nog en smal sak att få ner kostnaden på, en sådan finns ju i varteviga labb. Men hur hade ni tänkt mäta...säg... mängden löst CO2? Berätta mer!

    Åsså ett pyttelitet kompisskämt:

    Ursprungligen skickat av JR
    jo..jag är också systemvetare & att göra ett sånt system är inte vidare svårt...tekniken kostar fläsk bara... svårt att lösa t.ex. elektronsik PH mätare o.s.v. för en rimlig summa pengar =(
    Är du systemvetare, jocke? Underbart, då är jag fysiker! Vad ska man med exjobb till?! ;-)
    ***Var ska man lägga näsan om inte i blöt?***

    Kommentar

    • semper51
      • February 2003
      • 5

      #3
      Tanken för en prototyp är att koppla ett IO kort till en dator och skriva mjukvaran. IO kortet skall vara länken mellan mätinstrumenten i akvariet och mjukvaran i datorn. Alla värden som skall mätas är inte kartlagda ännu då vi fortfarande spånar på idén. Vi tror inte att det kommer att behöva byggas nya kretsar då de flesta moduler säkerligen redan finns i någon form.

      Vad vi måste göra är att kartlägga exakt vilka kemiska värden som ska mätas. Därefter får vi kontakta någon kemist som kan ge oss svar på hur dessa kan mätas och varieras.

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #4
        Mest uppenbarar är ju att mäta CO2 och styra en ventil beroende på om det behövs mer CO2 eller inte. Eftersom det finns en direkt förhållande mellan pH, KH och CO2. Så mäter man pH (och KH) så vet man hur mycket CO2 som finns (om inte exempelvis humus tillförs). Och har man pH och CO2, så vet man KH.

        För fiskarnas väl behöver man mäta och larma nivåerna på Nitrit, Nitrat och Amoniak då de blir för höga.

        För växter vill man kunna mäta hur mycket chelaterat järn som finns i vattnet. Det finns även andra microgödningsämnen, men man kan använda järn som en indikator för de andra ämnenan (dvs anta att om det finns järn så det räcker, så räcker även de andra ämnena).

        Det som är enklast att mäta, borde vara pH (och KH). GH behöver inte mätas. Det är också något som varierar mycket. Dessutom använder man det mätvärdet för att styra sin elektriska CO2-ventil (kan även snos från exempelvis insprutningsbilar, ex dieselbilar).

        Nitrit, Nitrat och Amoniak (och kanske Fosfor) är viktiga mätvärden. De är nämligen sådant som skapas av restprodukter från djuren i akvariet. Så dessa behöver kontinuerlig bevakning, eftersom de ändras långsamt mellan vattenbytena. De styr även fiskars välbefinnande.

        De flesta av dessa värden går att mäta med olika mätkitt, men det är ju ett manuellt arbete. Och de har en viss felmarginal. Ni borde kunna klara er på lika (eller bättre) marginal i mätnogrannhet.

        En hel del om vattenkemi hittar ni på www.hjortgatanszoo.se. Läs in er på de artiklarna om vattenkemi.
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        • Igelkott
          • June 2003
          • 214

          #5
          Ja tänk dig ett system som håller vattenvärdena på en bestämd nivå =) Detta kräver nog en anläggning som tar dubbelt så stor plats som själva akvariumet men det går väl att gömma...
          Funderar på vad som skulle hända om programmet låser sig, öser ner alla möjliga ämnen okontrollerat.. Skulle nog vara mera rädd då än vanligt när jag är borta och skulle kolla av med sms varannan timme...
          Är inte detta en japan?

          Kommentar

          • TaNk girL
            • July 2003
            • 153

            #6
            Fast jag tror iof sig inte att det handlar om ett system som skulle hålla vattenvärdena på en viss nivå, det ska bara ange värdena (med en bättre noggranhet än manuellt, förhoppningsvis) och larma om de avviker, t.ex. om man får nitrit i karet eller ph:t rasar. Ett bra hjälpmedel för nybörjaren OCH den gamle akvarieräven eftersom ALLA kan göra missar. Och självklart krävs det fortfarande att man själv sätter sig in i vattenkemin, för akvarieinvånarnas bästa.
            En tanke: borde man inte kunna koppla en läckagevarnare till? Exemplevis mha en laserstråle eller annan optisk piffighet som varnar om vattenytan sjunker för snabbt (och som för smidightetens skull går att stänga av vid vattenbyte). Skulle något gå åt hel***e får man ett glatt SMS med texten "Akvariet läcker. Dra hem genast och köp silikon på vägen." Försäkringsbolagen kan säkert sponsra...
            ***Var ska man lägga näsan om inte i blöt?***

            Kommentar

            • kia
              • August 2003
              • 366

              #7
              Låter coolt!! Gadgets är kul! Men priset har betydelse förståss... Självklart måste det finnas en funktion så att det går att sända larmvärden till förutbestämda mail-adresser. Vattennivå t.ex. eller om automatfodraren lägger av under semestern.

              Ser fram emot en prototyp presentation på nätet och kanske på någon husdjursmässa eller akvarieauktion.
              Nybörjare, Nivå II .
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
              "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

              Kommentar

              • gugges
                • May 2003
                • 893

                #8
                Syremättning är väl inte helt ointressant heller... sen verkar ju temperaturen ha glömts!
                Och sist men inte minst... "inspelning" av värdena för att lätt kunna överskåda förändringar under en längre period i karet eller skillnader mellan dag/natte tid....
                Skulle inte vara tråkigt att få ett par lediga utgångar på det heller för den händige hem elektronisten som har sina egna/andra gadgets att koppla in!
                Sen håller jag med tank_girl att det nog är bättre att börja med att få fram mätvärdena innan man ger sig på helautomatik! de flesta kommer nog trots allt att nöja sig med att ha full koll på värdena...

                En tanke till... Bra vore om man kan köpa ett I/O kort med alla funktioner och möjligheter och sedan köpa in mätprobar och liknade i efterhand/löst dels för att det skulle ge möjlighet för demsom inte kan köpa hela rasket på ett bräde att handla det och dels för att kunna erbjuda tjänsten även till dem som inte vill mäta precis allt så att säga.. det kanske var en självklarhet.. jag vet inte!
                Guardians Of Catfish - www.goc.se

                Kommentar

                • semper51
                  • February 2003
                  • 5

                  #9
                  Vad roligt att ni finner idén bra. Jag har tagit till mig av alla era synpunkter och var inte rädda för att komma med flera.

                  Tanken med prototypen är att den i första hand skall klara av att mäta,lagra och meddela olika värden. Målet är att den även i framtiden skall klara av att hålla önskade värden men som ni säkert förstår så innebär det ganska mycket arbete innan den klara av ett sådant arbete.



                  Men som sagt, har ni några fler idéer av vad ett sådant system skulle kunna göra så säg bara till. Ju mer desto bättre

                  MVH Semper

                  Kommentar

                  Arbetssätt...