Stabilt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kia
    • August 2003
    • 366

    Stabilt vatten

    Stabilt vatten??

    Jag vet att det här ämnet har tagits upp många gånger, men trots att jag läst mängder med inlägg och en och annan artikel är jag inte säker på att jag förstått.

    Jag vill ha ett stadigt PH runt 6.5 (amazonas). Just nu pendlar PH morgon och kväll mellan ca 6.5 och 7.5, KH ligger mellan 2-3. Kranvattnet har PH 8 och ett obefintligt KH.

    Jag har läst ”Om du har ett KH under 4 så tillsätt 2-3 g bikarbonat per 100 liter vatten som höjer KH en grad om du har ett KH på tex. 2 och vill ha KH 6, så behöver du ca 10 g”.


    Efter att ha läst mängder av inlägg på forumet och en och annan artikel tänkte jag gå till väga första gången:

    *Vattenbyte 30% dvs ca 80 liter.

    *Tillsätta bikarbonat.
    Fråga 1: Hur mycket? Ska jag räkna per 100 liter vatten i akvariet eller per 100 liter vatten jag byter?

    *Mäta KH Fråga:
    Fråga 2: Hur lång tid behöver bikarbonatet på sig för att verka? Vilken Kh ska vara uppnådd innan jag tillsätter PH minskande medel?

    * Tillsätt Sera PH minus (jag har redan köpt det) , enligt bruksanvisningen.

    * Mäta Ph (och KH)
    Fråga 3: Hur länge ska värdena ”hålla sig” för att man ska kunna räkna med att vattnet är stabilt?

    Fråga 4: Ska detta upprepas vid varje vattenbyte (fast med utgångspunkt från ett annat KH och pH värde)?
    Nybörjare, Nivå II .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
    "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Om du mäter KH efter vattenbytet då ser du hur mycket bikarbonat du behöver, tänk på att du då höjer pH.
    Höjningen sker på en gång.
    Hur länge KH värdet håller beror på hur mycket karbonat ditt filter förbrukar.
    Det bästa är att regelbundet mäta sina värden, så att du lär känna ditt akvarium, då vet du ungefär hur vattenvärdena förändras.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    Arbetssätt...