Infusiorer? nystartat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • katta
    • December 2002
    • 385

    Infusiorer? nystartat akvarium

    Drog igång ett akvarium i lördagskväll.
    ljuset är lite vitt och konstigt i sig (gro-lux & repti-lux), och gjorde att man inte såg rötter och växter särskilt bra.

    Märkte igår att vattnet ser vitt och "dimmigt" ut, kan inte urskilja några partiklar.

    Har aldrig råkat ut för detta tidigare, kan det vara infusiorier eller något annat?
    ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **
  • Slan11
    • June 2003
    • 316

    #2
    Hadde lika dant i mitt 540, mörklade akvariet i 2 dagar, sedan avr det värsta borta, sen gjorde jag ett litet vattenbyte och i med awuasafe så avr det helt borta.
    1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

    Kommentar

    • Slan11
      • June 2003
      • 316

      #3
      Glöm inte att akvariet måste vara HELT mörkt! lägg några filtar över eller lakan lr likn. annars så funkar det inte lika bra.
      1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Ökad cirkulation och täta vattenbyten brukar också hjälpa, men total mörkläggning är säkert mest effektivt. Kom i håg att inte mata under tiden.
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • katta
          • December 2002
          • 385

          #5
          Jag "fuskade" med nitrivec i vattnet, eftersom jag ville kunna stoppa ned ett par fiskar ganska omgående (nu bor de i hink).

          Kan jag stoppa ner fisken trots infusiorerna?
          ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **

          Kommentar

          • JR
            • April 2003
            • 2112

            #6
            det brukar vara rätt reducerat med syre i medans det är vitt & algblomningen pågår.. så har de det bra i hinken så vänta tills det klarnat lite.. mörklägg i ett par dagar & se till att spruttet från pumpen är riktat mot ytan..
            --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
            http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Om det bara är lite vitt så kan du ju släppa ner några fiskar, bara för att hålla biologin i gång och så det inte blir överbefolkat i hinken. Släpp ner Guramisarna vetja, de tar ju inte stryk av syrefattigt vatten med tanke på labyrinten... Infusorier är inte giftiga, de konsumerar bara syre...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...