Nystartat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pkalla
    • March 2003
    • 11

    Nystartat akvarium

    Har fyllt mitt nya 500 liters med vatten, sand, växter, stenar. Har haft i Aquasafe, startat filtret och pumpen. Räcker det med att jag väntar 1 vecka innan jag introducerar fiskarna? Har fått tips om att krama ur filtermaterialet från mitt andra akvarium för att få igång den biologiska processen. Har ni några bra tips? (Vattnet ser rätt grumligt ut just nu, hur gör jag med det?)

    Hoj
  • Kalejdoskop
    • January 2003
    • 323

    #2
    Jag tycker inte man behöver vänta med att stoppa i fiskar.. det är ju dom som tillför de goda bakterierna, däremot så ska man inte stoppa i för mkt fisk på en gång. Ta lite i taget, så ska det nog gå bra! Du kan tex börja med någon algätare, och sedan kanske köpa till några fler fiskar nån vecka senare.
    Akvarist - javisst!

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63796

    Kommentar

    • Kalejdoskop
      • January 2003
      • 323

      #3
      Förresten, att krama ur filtret från ett inkört kar är en jättebra idé =)
      Akvarist - javisst!

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63796

      Kommentar

      • sammo
        • February 2003
        • 204

        #4
        att det e grumligt beror nog på smuts från gruset, om det inte lägger sej inom nån dag så kan du göra ett vatten byte.
        jag håller med om att köpa fiskar i omgångar
        / sammo

        100L - växt m regnbåg & malar

        Min Zoon

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Se bara till att krama ur filtret i samband med fiskintroduktionen, annars får inte bakterierna nått att äta (avföring). Har du inte bråttom är det bra att vänta några dagar innan man stoppar ner fiskarna så att vattnet hinner mogna. Men med vattenberedningsmedel som du använt så ska vattnet vara moget redan efter några timmar.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          Arbetssätt...