För mycket nitrat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fija

    För mycket nitrat

    Jag har för mkt nitrat i vattnet. I torsdags var det på 500 (inga kommentarer på det, tack). Sedan bytte jag ca två tredjedelar vatten och då var det kanske 300. Nu bytte jag fyra femtedelar och det är nere på lite över 100.. Frågan är, måste jag typ tvätta gruset för att komma ner till 50? Det ska ju tydligen komma från gruset. Det är inte så det grumlar sig när jag rör i gruset, men de måste ju va det. Hur ska man bära sig åt för att komma till rätta med det?

    mvh

    // Fija
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    50% vattenbyten varje dag och massor med snabbväxande växter tills man nått normalnivå.... Om du kollar under sjukdomar på min tåt som heter "sjukt eller inte... " så ser du att det skrivit en hel del om detta sedan i går... har nämligen samma problem.
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Dagan
      • November 2002
      • 411

      #3
      Hur länge har du haft akvariet uppstartat?
      Om du inte har haft akvariet upstartat en tid, låt oss säga två veckor och introducerat en mängd fiskar(beror på akvariets storlek) men låt oss säga att du har köpt 10 neoner till ett 50 liters dagen efter du har startat upp så har inte bakteri floran hunnit att reproducerat sig eller ens etablerat sig.
      Det finns ett startpaket i de flesta zooaffärer som heter nitrivec(kostar 40-50 kr) som man tillsätter om man har problem med nitrit, nitrivecen inehåller dessa bakterier som bland annat gruset huserar. Vad har du för filter?
      Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Ursprungligen skickat av Dagan
        Hur länge har du haft akvariet uppstartat?
        Om du inte har haft akvariet upstartat en tid, låt oss säga två veckor och introducerat en mängd fiskar(beror på akvariets storlek) men låt oss säga att du har köpt 10 neoner till ett 50 liters dagen efter du har startat upp så har inte bakteri floran hunnit att reproducerat sig eller ens etablerat sig.
        Det finns ett startpaket i de flesta zooaffärer som heter nitrivec(kostar 40-50 kr) som man tillsätter om man har problem med nitrit, nitrivecen inehåller dessa bakterier som bland annat gruset huserar. Vad har du för filter?
        Men eftersom hon har problem med nitrat och inte nitrit så kommer inte nitrivec att hjälpa. Jag är inte så säker på att det är någon höjdare för nitrit heller men det är ju en annan sak.
        MVH
        magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Nitrat är svårt att få låga värden på, mycket växter/alger förbrukar nitrat, sedan finns det någon Nitratereductor att köpa.
          Någon som använder en sådan?
          Jag läste något om att vid nedbrytning av 1g protein bildas 0,708 g nitrat, tror jag det var.
          Så om jag har Tex. 100 mg nitrat och byter 50 % vatten då finns 50 mg nitrat och byter 50 % till då är det 25 mg nitrat kvar, gör jag de bytena i en följd utan att mata fiskarna och fiskarna inte förorenar då kan nitratvärdet sänkas fort.
          Hur ofta och mycket vatten som ska bytas går att räkna ut på ett ungefär, om man tar den vikt fodret har per dag Tex. 100 gram och protein innehållet i fodret är 30 g per 100 g det blir 30g x 0,708 g nitrat drygt 20 g nitrat
          Så om jag byter 20 % vatten varje vecka och tillför 20 mg nitrat i veckan så byter jag inte bort 20 mg nitrat utan 20 % av 20 mg nitrat.
          Nu räcker det jag blir bara mer förvirrad, någon som orkar fortsätta att förklara?
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Fija

            #6
            <font size="1"> Hur länge har du haft akvariet uppstartat?
            Om du inte har haft akvariet upstartat en tid, låt oss säga två veckor och introducerat en mängd fiskar(beror på akvariets storlek) men låt oss säga att du har köpt 10 neoner till ett 50 liters dagen efter du har startat upp så har inte bakteri floran hunnit att reproducerat sig eller ens etablerat sig.
            Det finns ett startpaket i de flesta zooaffärer som heter nitrivec(kostar 40-50 kr) som man tillsätter om man har problem med nitrit, nitrivecen inehåller dessa bakterier som bland annat gruset huserar. Vad har du för filter?</font id="size1">

            Jag har haft det flera år, med lite olika invånare. Fast vi flyttade för ett tag sen, men det var ju inte värre än en vanlig storrengöring. Har aldrig haft några större problem med mina fiskar eller salamandrar som bor där i. Slöjstjärtarna har lagt rom flera gånger. Men nu köpte jag lite olika platy och det var då det uppdagades att jag hade för mkt nitrat.
            Filtret är en vanlig pump med ett helt normalt filter i. Fast jag har kolfilter till oxå om det behövs.

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              Har du testat nitrat regelbundet eller är detta första gången?
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • Fija

                #8
                Detta är första gången. Köpte ny fisk och en av dem var inte helt frisk och dog dagen efter. Då gick jag till affären och frågade om det och de sa att jag skulle göra vattenprov. De va så jag upptäckte det, men de andra fiskarna mår bra. Förutom en som har fenröta. Den hade det när jag köpte den men fick likväl betala den dyra medicinen själv..

                mvh

                // Fija

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Om man har höga nitratvärden och många växter som mår dåligt, vad beror det på? Man får ju för sig att växterna skulle må bra av höga nitratvärden, men så är det ju inte tydligen. Förutom att börja med CO2 och dubbla antalet lysrör, vad kan man göra för växterna??? Jag har inga speciellt känsliga växter och de har mått bra tidigare, men nu är det bara skit med dem, bladen är gula och på somliga blad blir det bara nerverna kvar. Den enda växt som verkar må bra i mitt kar är min röda lotus... och möjligtvis spikbladen... Har också nån grön, snabbväxande, vattenpest liknande sak som blir röd i topparna, vet ej vad det är... den mår bra... Men svärdsplantor, Vallnesiera, Amazonasplantor och musselblommor mår urdåligt.
                  Jag har höjt TMG dosen till normaldos (körde halv förut) men märker ingen skillnad efter en månad. Har också lerkulor i sanden vid rötterna på växterna.
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Glömde en sak... jag ska på djuraffären i morgon, finns det nåt test man borde ha för att hålla koll på hur växterna mår... de tester jag gjort går att läsa om på den här tåten:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15403
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • hgus
                      • July 2003
                      • 221

                      #11
                      ...Ähum...

                      Vad är det för fel med nitrat? Som gör att man akut-vill-bli-av-med-det? Det är väl inget som skadar varken fiskar eller växter, trodde jag?

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #12
                        Jodå hgus, i för stora mängder blir det giftigt för fiskarna... läs en del om det i tåten som jag hänvisar till i mitt tidigare inlägg...
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • hgus
                          • July 2003
                          • 221

                          #13
                          Okej!

                          Kommentar

                          • AndreasN
                            • July 2003
                            • 2732

                            #14
                            Fija: då låter det som att nitratvärdet har byggts upp under en lång tid pga för små vattenbyten för sällan.
                            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                            Kommentar

                            • Tant Nancy
                              • April 2002
                              • 5407

                              #15
                              Andreas, tydligen behöver inte nitrat bero på dåliga vattenbyten. Jag byter 1/3 vatten en gång i veckan och har ingen nitrit, och ändå hade jag nitrat över 80 mg/l.
                              MvH
                              Tant Nancy
                              www.gladafisken.aqualogen.se
                              Mitt fotogalleri
                              Dagbok
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...