digitala pH mätare... igen..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tottofagrin
    • July 2003
    • 330

    digitala pH mätare... igen..

    Har en fråga som anknyter till förra tråden i detta ämne men valde att lägga det som egen tråd iaf... Hoppas det är ok.

    Hur tillförlitliga är egentligen de digitala pH mätarna när mätområdet närmar sig 7? Enligt en kemist som jag pratat med, får man betala bra mycket för en mätare som klarar av att ge ett bra resultat närmare 7. Han nämnde en summa på 20-30 000kr. Anledningen är att jonkoncentrationen är så låg att "normala" digitala mätare inte klarar av det. Man kan få väldigt missvisande resultat och han rekommenderade istället test-vätskor vid tester som rör sig runt intervallet 6-8.

    Hur har ni med digitala mätare upplevt det? Får ni några bra resultat? Kan ju iofs vara svårt att veta om resultatet är sant eller inte om man bara har en mätare.. Men några funderingar?

    /Kalle
    MVH Kalle
    "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag anser nog att de digitala pH-mätare som har minst två kalibreringspunkter i regel gott och väl räcker till för den noggranhet som krävs i akvarium. De med bara en kalibreringspunkt är värdelösa.
    Viktigt är också skötseln - dvs att man regelbundet kalibrerar mätaren samt rengör elektroden.

    Vill dock påstå att många har en övertro på digitala mätare i och med att man alltid får en exakt siffra (t.ex. 7.33) när man läser av - vad man inte tänker på är bara för att en exakt siffra anges så innebär inte det automatikst att siffrorna är rätt.
    Använder man däremot t.ex. vätsketester så känner man en viss osäkerhet eftersom man måste kunna bedömma en färg efter en skala och detta känns väldigt osäkert även om kanske resultatet blir bättre än med den digitala mätaren.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • imported_n/a
      • January 2002
      • 585

      #3
      Hej

      Jag håller helt med Kjell att underhållet av mätproben är mycket viktigt. Sedan håller jag dock inte med om att folk i allmänhet är helt insatta i osäkerheten med en indikator. Med ett kalibrerat instument av god kvalitet kan du åstakomma en god säkerhet. Däremot med en indikator är det t ex. inte möjlig att mäta 6,8 i pH. Möjligen 6,8(+/- 0,4), sedan kan man fråga sig om det är viktigt att mäta mer exakt(6,4-7,2) än så i ett akvarium? Bara man är insatt i avvikelsen så räcker det nog för de flesta, å andra sidan är det skillnad på ett vatten där pH är 6,4 versus 7,2.
      /Rickard
      don Quijote och KA.
      http://www.killifish.tk

      Kommentar

      Arbetssätt...