hjälp! ph-mätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nephele
    • January 2003
    • 28

    hjälp! ph-mätare

    Hejsan!
    Vi har just införskaffat en dyr digital pH-mätare. Nu är det så att den måste calibreras, och då behöver vi tre olika vätskor, dem ska ha pH 4, pH 7 och pH 10. Men jag har inte en aning om vad som kan ha dessa värden, och den andra pH-testen vi har visar bara t.ex 6.5, 7, 7.5 osv, och känns då osäker att använda. Hur gör jag?!! Vilka vätskor kan ha ovanstående värden?

    Hoppas på hjälp!

    MVH/
    Malin
  • Igelkott
    • June 2003
    • 214

    #2
    Kanske en akvariebutik kan hjälpa dig på nåt sätt...
    Är inte detta en japan?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      De som säljer pH-mätarna säljer också kalibreringsvätskor. När man köper en pH-mätare följer i regel också kalibreringsvätskor med.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Just 4, 7 och 10 är standard för kalibreringsvätskor. Kolla med en kemikaliebutik. Men förbered dig på en shock, dom är ganska så dyra.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Tottofagrin
          • July 2003
          • 330

          #5
          Gå till ett gymnasium eller dylikt i närheten och be någon naturlärare om hjälp, de kanske kan låna ut lite kalibreringsvätska, den kan ju faktiskt återanvändas så de kostar ju inte dem något...

          /Kalle
          MVH Kalle
          "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Gå till ett gymnasium eller dylikt i närheten och be någon naturlärare om hjälp, de kanske kan låna ut lite kalibreringsvätska,
            pH-mätaren skall kalibreras regelbundet för att fungera tillfredställande och att varje gång springa och låna är väl sniket.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Tottofagrin
              • July 2003
              • 330

              #7
              Jo, Kjell, du har naturligtvis rätt, det är nog lite sniket..

              /Kalle
              MVH Kalle
              "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

              Kommentar

              • marcus_swe
                • July 2003
                • 483

                #8
                Clasohlson har små ampuller med pulver som blandas med vatten för att kalibrera...

                Kommentar

                Arbetssätt...