Grumligt vatten...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GHS
    • October 2003
    • 2

    Grumligt vatten...

    Hej på er..

    Jag flyttade mitt 420liters akvarium för 2,5 veckor sedan. Grumlet som först kom ansåg jag som ganska självklart men när det inte minskade bytte jag vatten. Men det blev lika grumligt för det och nu 1,5 vecka efter har grumlet bara minskat lite.
    Fiskarna verkar inte trivas (går i ytläge)men det verkar bli bättre fast det går sakta.

    Det verkar inte vara något fel på kranvattnet (som jag använde).
    Grumlet består av miljoner små vita prickar (klor?)
    Har inget nitrit och ph verkar vara i balans.

    Tacksam för tips
    GHS
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Är det nästan lite mjölkigt? Då liter det som du har infusorieproblem. Infusorier är små planktondjur och det finns en uppsjö med mer eller mindre krångliga tips om hur man ska få bukt med dem. En del anser att det räcker med ökad vattencirkulation, andra att man måste mörklägga akvariet ett tag. Det finns också medel att köpa i akvarieaffären som ska ta väck infusorierna.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • GHS
      • October 2003
      • 2

      #3
      Tack för tipset

      Det verkar vara det svar som jag behövde.

      Det ser ut som mjölkigt vatten,men plankton finns det i fjällen där jag bor också?(Förmodligen en dum fråga) Och tål fiskarna inte dom?

      Mörkläggning hur länge?
      GHS

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Infusorier finns överallt. Fiskarna äter dem gärna, det är ett utmärkt yngelfoder. Två eller tre dygns mörkläggning är det jag hört och man måste mörklägga så det blir kolsvart. Även slangar och ytterfilter. En filt brukar släppa igenom lite ljus, kartong ska vara bra.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        Arbetssätt...