höja värden...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    höja värden...

    Hej! Jag undrar hur mycket natriumbikarbonat som behövs för att höja pH från 7.2 till ungefär 7.5 till 8.0? Jag har ett 200 l kar med malawi(mbunas)
    Jag behöver också höja KH från 3d till runt 6d. Vad är billigt, bra samt enkelt att höja med?
    Mina värden på NO2 samt NO3 var båda på 0. Är det bra eller måste jag göra något åt det? Behövs inte NO3 enbart för NO2 skull, eller har jag fattat allt fel?
    Jag behöver också höja mitt värde på GH som bara låg på under 6d!
    Vad behövs till det?
    Vill nämligen att mina malawisar inte bara ska leva och se fina ut, utan verkligen trivas och må bra=)

    Svara gärna och läs inte bara igenom det här, för jag behöver verkligen svar!!!!

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Nitrat behövs för att växterna ska växa. Maten du stoppar i akvariet omvandlas till detta. Nitrit vill du ha så nära 0 som möjligt. Kramfors koiklubb har en bra nybörjarguide, jag har inte länken dit men det har garanterat Kramfors.

    Dina malawis vill gärna ha högre pH än 8 och ett KH på runt 10 tyska grader. Bikarbonat höjer pH till max 8,3 eller om det var 8,4 vilket är utmärkt för malawi. Häll i lite bikarbonat i taget och mät KH tills du vet hur mycket bikarbonat du behöver till ditt vatten. Man kan även använda kalkmjöl. GH behöver du inte bry dig om, det blir högre när du höjer KH om du ändå vill veta.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      så man höjer både pH och Kh med bikarbonat=)
      Ska imorgon göra ett vattenbyte och sedan testa, tack för svaret...
      Har hört att man inte ska höja så mycket i taget, hur gör man för att det inte ska höjas så mycket? Man kan ju inte byta vatten, höja, byta vatten, höja...
      Hur gör man??
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Man rekommenderar att max förändra pH med 0,5 per timme. Men vissa tycker att det är bättre att förändra med 0,5 i veckan. Jämför med när man koppar in fisken, då kan den utsättas för en pH-skillnad på uppemot 1,5 under en knapp timme. Avstressande medel som vattenberedningsmedel kan vara bra om man ska ändra mer än 0,5 per dag.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Om du förbereder vatten med de värden du vill ha i en balja eller nått så kan du byta med det vattnet en gång om dagen ca 20%. På ca en vecka så har du då höjt vattnet till det värde du vill ha. Detta är ett skonsamt sätt för fiskarna. Gör vattenbytena varannan dag om du vill att det ska gå långsammare.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          Arbetssätt...