Vattenbyten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Corona
    • September 2003
    • 241

    Vattenbyten?

    Hejsan,

    Jag undrar lite över hur mycket o hur ofta jag ska byta vatten i mina kar.

    Jag har ett 112-liters som är ca 1 månad gammalt, som just nu har en liten nitrithalt som jag har fått att sjunka rejält =)
    Vattenbyten vid nitrit vet jag, men när nitriten är borta, hur mycket bör jag byta då o hur ofta?

    Jag ska även starta upp ett 50 liters... Hur mycket vatten o hur ofta ska man byta i det?

    Tacksam för svar =)

    Mvh. Sara
    Man lär så länge man lever
  • Rosa
    • September 2002
    • 435

    #2
    I gång i veckan för båda två, ca en tredje del.
    så gör jag i alla mina kar (har fem i gång)
    Eva

    Kommentar

    • kampfisken
      • September 2003
      • 666

      #3
      Håller med Rosa. Byt 1/4 till 1/3 vatten per vecka, beroende på hur många fiskar du har i dina akvarier, samt hur mycket dom skitar ner (en tumregel brukar vara att ju större fisk desto mer skitar den ner). Var noga med att både spola vattnet från vattenkranen/duschen några minuter innan du leder/häller i det i akvariet, samt att det nya vattnets temperatur bör vara lika varmt som vattnet i akvariet är för att förebygga stress och sjukdomar hos dina firrar. Har du vanliga innerfilter måste man oftast rengöra pumphuvudet och filtrena 1-2 gånger per vecka. Konstruera gärna ett eget biologiskt filter som det står beskrivet här på zoopet under "fliken" filter, har själv byggt egna filter och det funkar mycket bättre. Lycka till!
      Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

      Kommentar

      • Corona
        • September 2003
        • 241

        #4
        Ursprungligen skickat av kampfisken
        Har du vanliga innerfilter måste man oftast rengöra pumphuvudet och filtrena 1-2 gånger per vecka.
        Rengöra filtret 1-2 ggr per vecka???

        Jag har läst en del här på forumet om att rengöra innerfiltret, men de flesta rekommenderar endast att rengöra filtret nät det "avtar" i effektiviteten... Eller?
        Annars förlorar man väl en hel del värdefulla bakterier?

        Eller har jag fel för mig?

        Någon???

        Mvh. Sara
        Man lär så länge man lever

        Kommentar

        • Rosa
          • September 2002
          • 435

          #5
          Nej Sara du har rätt för dig, Filtrerna gör du rent när du märker att de inte funkar lika bra längre.
          Om du gör rent dom 1-2 gånger i veckan hinner du aldrig få några nyttiga bakterier.
          För rent är inte heller bra lika lite som skitigt är det, tror inte riktigt på att nått mår bra i en "glasbubbla"
          tänk på uttrycket "lite skit rensar magen"
          Eva

          Kommentar

          • Karon
            • January 2002
            • 3170

            #6
            Om någon har ett filter som MÅSTE göras rent 1-2 ggr/vecka är det något som är galet.
            Jag har ett Fluval 2+ i ett 60-liters och det behöver inte göras rent mer än högst väldigt sällan.
            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

            Kommentar

            • gugges
              • May 2003
              • 893

              #7
              Har haft mitt akvarie med ytterfilter igång sen slutet av juli(iofs bara 3 mån.. ) och har inte en tanke på att rensa det inom en snart framtid iallafall... en gång har jag spolat egenom förfiltret till ytterfiltret "bara för att testa" eftersom mitt ytterfilter är hembyggt... det har inte avtagit något vad jag kan se i cirkulation i det ännu... stabilt är det nu med som bara den! har förhoppningar att det inte ska behövas göras mer än 1-2 gånger per år!
              Guardians Of Catfish - www.goc.se

              Kommentar

              • JR
                • April 2003
                • 2112

                #8
                jo...fast det går ju inte att jämföra ett ytterfilter med ett innerfilter..
                i mitt malyngelkar där jag matar FETT just nu måste jag göra rent innerfiltret varannan dag, & ändå byter jag 20% vatten varje dag..
                men annars ligger det väl oftast på 2 ggr per månad eller mindre.. en lättare rengörning i ljummet vatten.
                --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                Kommentar

                • Poseidon
                  • February 2003
                  • 1255

                  #9
                  30% en gång i veckan rekommenderas...Jag byter uppemot 60-70% en gång i veckan.
                  http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10425&SearchTerms=Beredningsmed el,vara,eller,icke,vara
                  Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                  Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                  Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                  www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Om du skaffar ett nitrat test så kan du själv kolla om det är dags att byta vatten. Jag bytte själv för mycket så att jag hade 0 i nitrat, då trivdes algerna gott i pmdd gödningen. Tillsätter nu nitrat så att växterna kan komma igång. Om du har riktigt mycket växter så tar dom upp nitraten och då kan det vara bra att avgöra om det är dags för vattenbyten genom att ta fosfattest.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • gugges
                      • May 2003
                      • 893

                      #11
                      JR: Jo i mitt malyngelakvarium är det en helt annan visa med! där är det vatten byten varannan dag och spolar egenom filtret(som är sanslöst stort för att vara till det akvariet) en gång i veckan!
                      Guardians Of Catfish - www.goc.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...