Vilken tur jag hittat denna sida!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mobe
    • September 2003
    • 71

    Vilken tur jag hittat denna sida!!!

    Bara genom att läsa en massa inlägg har jag insett att jag gjort massor av fel! Startade akvariet i maj och gjorde iordning allt och väntade drygt en vecka med att köpa fisk - en låååång väntan!

    Så flyttade några guppy, platy och neon tetror in. Och allt var jättebra länge. Men nu har de börjat dö som flugor! Jag tror det är 10 fiskar på 2 veckor!

    Men av allt jag läst så märker jag ju massor med stora fel jag gjort... helt klart för mycket mat/matningstillfälle. Inga delvattenbyten (ska strypa hon på Arken som sa att det inte behövdes när man hade så bra filter system som vi har!) och jag har inte varit så noga med att ta bort gojjset på botten utan det har fått bli lite innan jag samlat på mig och tagit allt nån gång/månad.

    Men nu blir det andra bullar av! Nu vet jag ju hur man bör göra! Ni ger mig hopp om att få ett bra akvarium igen! Tack!
  • Piglet
    • September 2003
    • 27

    #2
    Jag har också lärt mig väldigt mycket genom att läsa de olika inläggen. Jag har också upplevt att det är svårt att veta vad man ska tro när man lyssnar på personal i olika affärer. De säger ofta olika. Dessutom kan man gå hem och läsa något helt annat. Ex när jag köpte mina elefantfiskar sa de att de gärna skulle var 2 st. Den ena blev bara smalare och smalare och dog ganska snart. Sen fick jag höra att de skulle vara ensamma eller mer än 5.
    Hmm, man vet aldrig riktigt vad man ska tro
    Just beeing me - Piglet
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=106791

    Kommentar

    • Do`h
      • September 2003
      • 277

      #3
      Det som folk i akvarie butiker påstår får man ofta i början ta med en nypa salt...
      Bättre är att fråga många olika människor och få olika svar som man sen kan sammanställa själv när man sen har haft akvarie i ett tag så vet man oxå vilka handlare man kan lite på osv man bygger helt enkelt upp ett förtoende !
      Det bästa är att ha en öppen dialog med sin lokale handlare
      Och förstår man inte saker de säger så fråga igen och igen och igen de kommer inte tro att ni är dumma i huvet det är bara man själv som får den känslan...
      *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

      Kommentar

      • Gwendly
        • April 2003
        • 264

        #4
        En bra sak att fråga i affären är om de kan "hålla" fisken/fiskarna åt er en dag eller två. Sen går man hem och söker på google/zoopet/cichlid-forum.com/whatever efter information om den fisk som man vill köpa. Oftast går affärerna med på att hålla fisken en dag eller så.
        Besök ASW och CCA's hemsidor

        www.asw.ca
        www.cichlidae.ca

        Kommentar

        • Igelkott
          • June 2003
          • 214

          #5
          Mobe! Det gör inte så mycket att du inte tar bort gojset på botten. Mycket viktigare är att du aldrig tar bort mycket gojs på samma gång. Hellre lite gojs ofta är mycket gojs sällan som man brukar gojsäga.
          Är inte detta en japan?

          Kommentar

          • Do`h
            • September 2003
            • 277

            #6
            Vaddå gojs ???jag är inte riktigt med på vad ni pratar om för gojs?
            *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

            Kommentar

            • Karon
              • January 2002
              • 3170

              #7
              Gojs = slamm på botten
              Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

              Kommentar

              • Do`h
                • September 2003
                • 277

                #8
                har jag faktiskt aldrig sett att jag har... kanske väldigt duktiga fiskar ... eller väldigt stor sand ?!
                *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

                Kommentar

                • kampfisken
                  • September 2003
                  • 666

                  #9
                  Humm, hade för mig att det bästa viset att få ett bra ekosystem i akvariet och dess botten är att INTE rengöra gruset för ofta, utan kanske 1 gång/år. Dock är det nog bra om man då och då "dammsuger" bottnen och det översta lagret av gruset. Tänk på att gojset är det som bildar syre och näring som tas upp av växterna. Dock får det ju självklart inte bli heläckligt. Regelbundna vattenbyten är mycket viktigare än att göra ren bottnen!
                  Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                  Kommentar

                  • Do`h
                    • September 2003
                    • 277

                    #10
                    När jag gör vatten byten så tar jag min "dammsugare" kör ner den i botten och suger upp matrester och avföring och annat trevligt samtidigt som vattnet följer med (svårt att undvika) =)men det blir ju som rengöring och vattenbyte i ett !man får ju aldrig upp allt "gojs " men en del !
                    *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

                    Kommentar

                    • Igelkott
                      • June 2003
                      • 214

                      #11
                      =) Tar du dammsugaren? Det var värst..
                      Det är inte så värst bra att tömma gruset på gojs.. Men man kan hålla det städat & fint i alla fall.
                      Är inte detta en japan?

                      Kommentar

                      • Karon
                        • January 2002
                        • 3170

                        #12
                        "Tänk på att gojset är det som bildar syre och näring som tas upp av växterna."

                        Det var något nytt, att slammet bildade syre som togs upp av växterna
                        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          • September 2003
                          • 81

                          #13
                          Värsta dåligt misstag... såna kan man inte göra direkt... har aldrigt hänt mig, jag matar mina rätt mycket fast dom är stora fiskar då hehe
                          Heja fiskar, Hej fiskar.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...