ph- värdet är för högt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yvonnsan
    • July 2003
    • 27

    ph- värdet är för högt

    Hej! Vi mätte precis vårat ph-värde för första gången i vårat akvarium och det var över 7,6 så vi vill såklart få ner det, men hur gör man? Någon som har något bra tips?

    MVH Yvonne & Andreas
  • torb
    • June 2003
    • 117

    #2
    De allra flesta fiskarna klarar sig bra i ett pH på 7,6. Så jag tror inte att ni behöver sänka det. Givetvis är det ju ni själva som vet vilka fiskar ni har så kolla upp vilka värden de trivs i först.

    Kommentar

    • Yvonnsan
      • July 2003
      • 27

      #3
      vi har fiskar som ska ha lägre ph så det är därför vi måste sänka. vi har pratktbotior som ska ha mellan 6.0-7.2. sen så har vi segelfens mollysar och gyppisar

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Sänk inte!

        7.6 är helt OK med alla de fiskarna, och ni vill inte under 7 med molly och guppy.

        Oroa er inte över pH - det är helt OK.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • cecilia
          • January 2003
          • 754

          #5
          Molly och guppy går väl alldeles utmärkt i 7,6?

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ja, men de kan börja få problem under 7, dit Yvonnsan vill sänka.
            7.6 är ett utmärkt pH, jag tycker absolut inte hon skall meckla med vattenparametrarna.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Yvonnsan
              • July 2003
              • 27

              #7
              men det ligger inte på 7.6 utan över.

              Kommentar

              • davide
                • February 2003
                • 1093

                #8
                Firrarn klarar sig bra i lite fel pH. Men de klarar inte av instabila värden vilket många får som tjorvar för mycket.
                MVH David
                www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                Kommentar

                • Oscar Cederqvist
                  • November 2002
                  • 6546

                  #9
                  Det är mog inga problem. Har de inte visat några teckenännu så lär de nog inte göra det i fortsättningen heller. Ett stabilt Ph värde är nästan viktigare än "rätt" Ph värde.
                  Oscar Cederqvist

                  Kommentar

                  • JR
                    • April 2003
                    • 2112

                    #10
                    hur mycket över 7.6? erat test går bara dit eller?
                    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                    Kommentar

                    • Yvonnsan
                      • July 2003
                      • 27

                      #11
                      ja precis, så jag vet inte hur högt vi har. Vi har haft några fiskar som dött konstigt. det e därför vi e så oroliga.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Det är, enligt min mening, extremt osannolikt att för högt pH är anledningen, förutsatt att ni inte hällt i nån kemikalie (typ målarsoda, lut, maskindiskmedel...) eller har t.ex. cement i akvariet. pH på ert kranvatten är antagligen ungefär 8 om ni har kommunalt vatten, och det är acceptabelt för all fisk jag känner till.

                        Den vanligaste dödsorsaken i nyuppsatta akvarier är tveklöst nitrit och/eller ammoniakförgiftning - det yttrar sig som "tokryck", balansrubbningar, andnöd, till slut död. Ofta får vattnet en skarp lukt också. Hanteras bäst med tätare och större vattenbyten och försiktigare matning tills akvariet körts in. "Bakterie-starter-kulturer" hjälper också.

                        Sen kan ni ju fundera på att skaffa ett annat pH test. Det intressanta pH området för sötvatten ligger mellan 6 och 9, och för nästan all fisk är optimal pH mellan 6.5 och 8.5, så det området bör nog testet kunna mäta.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          TYcker också i likhet med azur att du skall skaffa en annan pH-test så att du vet vilket pH-värde du har.
                          Kolla också KH-värdet - ett väldigt lågt KH gör vattnet instabilt och pH kan svänga mycket. Detta KAN vara orsaken till att fiskarna dött. Under alla omständighter bör man känna till dessa värden.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • zingo_boy
                            • August 2002
                            • 983

                            #14
                            vilket ph test är de bästa då? de finns en hel uppsjö av dem.

                            Kommentar

                            • Yvonnsan
                              • July 2003
                              • 27

                              #15
                              nitrit test har vi gjort och det såg jättebra ut, och vi har inte haft i några kemikalier =) men vad är ammonikförgiftning och hur får man det?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...