Vad kostar stickor att mäta phvärdet med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mia22
    • September 2003
    • 224

    Vad kostar stickor att mäta phvärdet med?

    Tänkte om man skulle kolla om det är bra....
    MVH Maria
    MARIA
    http://marressida.com
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    En fråga som jag tycker passar bättre i en kemiaffär. Ring din närmaste så är jag övertygad om att du får ett ganska så exakt svar. Förövrigt så tycker jag inte att dom stickorna är vidare bra.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • mia22
      • September 2003
      • 224

      #3
      Till tropfrog!!
      Nu är det så att jag inte ringde till en kemiaffär utan ställde frågan här!!! Tänkte bara att jag skulle testa vattnet och undrade om nån annan köpt såna!! Och jag frågade inte om de är bra eller inte!!!!
      Om du inte tycker de är bra så behöver du heller inte svara!!! Du är inte den som kan komma att säga om frågan passar här eller inte för frågan finns på vattenvärden osv.
      Ta o ryck upp dig och svara lite mer positivt på inläggen du var lika ang. malawigrottfrågan!!!!!

      MARIA
      http://marressida.com

      Kommentar

      • Hogan
        • August 2003
        • 56

        #4
        Mia: Aquavital Multistick kostar runt 200-250 kr för 25 tester. De ger en översikt över pH, hårdhet, Nitrat och Nitrit.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Själv använder jag AquaVItals multistick (mäter samtidigt - nitrit, nitrat, pH, KH och GH).
          De är helt OK och kostar ca. 195 kr (dvs. ca. 4 kr per test). Skall man bara testa pH så blir det betydligt billigare med ett vätske-test (finns att köpa i akvarieaffärer).
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • mia22
            • September 2003
            • 224

            #6
            Tack så jättemycket för svaren!!!!
            MARIA
            http://marressida.com

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Angående malawigrott frågan så trodde jag att det var utrett.
              Dessutom så ser jag inget av den aggresiva tonen i mitt inlägg som jag klart känner i ditt inlägg. Om det är så att jag trampade dig på tårna så är jag uppriktigt lessen för det. Jag sa aldrig att denna frågan inte passade här utan jag sa att den passar bättre i en kemiaffär. Dom som svarar här kommer att svara hur mycket dom har gett för sina i en affär som ligger kanske långt ifrån var du bor. Kanske till och med vad dom gav för dom för ett år sedan eller längre. Vem vet? Det jag menar är att det allra mest relevanta för dig är hur mycket DU behöver betala för stickorna, det svarar en affär som tillhandahåller stickorna bättre på än någon på detta forumet. Om du inte håller med om det så betackar jag mig för påhopp. Att mina erfarenheter av ph stickor inte är relevant det håller jag inte med om. Detta forumet är till för att hjälpa folk att undvika misstag som andra har gjort. Att köpa ph stickor som är osäkra och ojämna i resultaten är enligt mig ett misstag jag gjort, därför så delar jag med mig av mina erfarenheter. Om du inte tror mig eller vill prova själv så är det ingen som hindrar dig.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Rosa
                • September 2002
                • 435

                #8
                Jag har använt tetras multistick och varit nöjd men så ville jag ha bättre värden på kh och ph eftersom vi startat upp ett tangnikakar, då fick jag andra värden än med multisticken,
                så jag röstar inte för multisticken, jag gav ca 100 kr för dom
                Eva

                Kommentar

                • mia22
                  • September 2003
                  • 224

                  #9
                  (Hör inte hit men...)
                  Ok jag förstår hur du menar....jag blev bara lite sur när du skriver att frågan passar bättre i en kemiaffär (för här handlar det ju om vattenvärden)...det jag ville veta vad capriset låg på och det var min fråga, inte om de var bra eller inte. När du ska dela med dig av dina erfarenheter så kan du väl göra det på ett schystare sätt typ: att jag har inte så bra erfarenhet av desa stickor. Du är lite vass på dina svar bara tänk på att det kan vara nybörjare eller en lättstött person som kan ta väldigt illa upp.
                  MARIA
                  http://marressida.com

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Ursprungligen skickat av mia22
                    [br Du är lite vass på dina svar bara tänk på att det kan vara nybörjare eller en lättstött person som kan ta väldigt illa upp.
                    Så sant som det var sagt
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • kia
                      • August 2003
                      • 366

                      #11
                      Jag har nyligen beställt Multitest Aquavital från postorderfirman PWSS http://www.pwss.nu/productsByCategory.asp?intCatalogID=38&strCatalog_ NAME=Vattentester .De tar 145 kronor för 25 mätstickor. Jag har redan dropp-tester för PH, KH och nitrit, men jag tänkte att det kunde vara skönt att ha stickorna om man har bråttom eller så. Men det är väldigt enkelt och dessutom roligt att göra vattentester med pipett och små provrör. Det går fort det också.
                      Nybörjare, Nivå II .
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
                      "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

                      Kommentar

                      • Dagan
                        • November 2002
                        • 411

                        #12
                        Men du tropfrog eftersom alla ger ett likadant pris på stickorna borde de ju kosta där i kring. Men det är bara att ta nya tag jag köpte mina idag och de kostade 210kr i en ganska liten zooaffär medans hemma kostar de 180kr. De stickor jag talar om är aquavital multistick. Det där med att lita blint på testen får man ju göra som man vill men man ser ju även på de bästa stickorna(fiskarna) om nått inte står rätt till..
                        Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.

                        Kommentar

                        • Datate

                          • August 2003
                          • 620

                          #13
                          En liten fråga innom samma ämne, men ändå inte...

                          Vilka tester är det egentligen man bör hålla koll på.

                          pH bör man ju testa, men sen då?
                          MVH /Erik

                          "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

                          Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            PH och kh. Nitrit under inkörning och vid filterbyte/tvätt. Nitrat och fosfat om du får alger i karet eller om du vill maximera tillväxthastigheten hos växter. Genom ph och kh så kan du räkna fram co2 (om du inte tillsätter andra organiska syror) som kan vara bra att kolla i växtakvarium.
                            MVH
                            magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • urbanandersson
                              • January 2003
                              • 965

                              #15
                              Hej!

                              Bauhouse tar ca 130 kr för stickorna. Dom säljer dom till trädgårdsdammar.

                              Urban

                              Kommentar

                              Arbetssätt...