Testa vattnet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • izac
    • April 2003
    • 756

    Testa vattnet...

    jag hade tänkt testa mitt akvarievatten i skolan, för att slippa införskaffa alla dessa tester etc (= $$$!!!). Jag har snackat med lärarna, och dom sa att det var lugnt.

    Nu skulle ja bara vilja veta vad jag ska undersöka?

    pH?
    kH?
    nitrit?
    mer?

    Jätte tacksamm för svar.

  • Igelkott
    • June 2003
    • 214

    #2
    För att mäta PH räcker nog inte vanligt lackmuspapper, så kör något exakt. Det PHtest jag köpt ger mörkgrönt utslag på 9, ljusgrönt på 7, gult på 6,5 samt rött på 5. Vet inte vilket ämne det är men lärarna kanske vet.
    kH har flera olika skalor. Kallas även alkalinitet som ger ett annat svar. Behövs en omvandlingstabell då eller nåt (är inte 100).
    Du kan testa GH alltså hur hårt ditt vatten är.
    Testa även ditt kranvatten!
    Det går också att testa CO2-halten. Behöver mätas vid behov så det behöver du nog inte göra.
    Nitrit behövs testas regelbundet.
    Är inte detta en japan?

    Kommentar

    • Amy
      • September 2003
      • 81

      #3
      Nybörjare! men jag tror att du ska testa nitratvärdet oxå.
      /Amy Glaad

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Nitrat värdet är kanske inte direkt nödvändigt att mäta om du inte har algproblem. Nitrit är väl mest interessant vid nystart och vid filterrengörning. Om du vill veta co2 i vattnet så räcker det med kh och ph värdet (om du inte tillsätter andra organiska syror). KH vill man mäta i DKH om möjligt annars så finns det omräknings kalkylator på tex diskusfish.nu. GH är aldrig relevant för akvarium, den enheten skapades för att få en idé om hur mycket avlagringar ett vatten ger i ångmaskiner.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • izac
          • April 2003
          • 756

          #5
          Ok..
          Tar med en slatt till skolan nån dag när akvariet kört in sig ett tag (ny startat). Dom hade en redig låda med ett flertal olika vattentester. Bland annat dessa + fosfor osv.
          Kan meddela resultaten sen om nån vore intresserad

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            Glöm inte bort att mäta vattnet i kranen med. Det är ju det som du kommer att fylla på ditt akvarium med sedan. Vattenvärden ändras nämligen efter ett tags inkörningi akvariet.
            Fosfor får du från maten som du ger fiskarna, med en del tar växterna upp. Men de klarar inte allt. Så om du har problem med att växterna inte växer, trots bra ljus, CO2 och växtnäring, samt att du har få fiskar. DÅ kan det vara fosforbrist (men inte troligt).
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            Arbetssätt...