Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sammo
    • February 2003
    • 204

    Co2

    Nu har jag äntligen fått igång min co2 gödning(mesk metoden), det bubblar lite lungt o fint. Ska utblåset vara nära pumpen så koldioxiden sprids bäst i akvariumet eller ska den vara nära de växter som man tycker bäst behöver det?
    Ska man tillsätta co2 även på natten?
    / sammo

    100L - växt m regnbåg & malar

    Min Zoon
  • Thomaslj
    • May 2003
    • 704

    #2

    Hej!. Jag har syrestenen under utblåset så att alla bubblor löses upp i vattnet och åker runt i karet. Har haft den placerad på andra ställen med men då verkar det som att de flesta bubblorna bara åker upp till ytan och sticker ut ur karet.
    http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

    Kommentar

    • urbanandersson
      • January 2003
      • 965

      #3
      Hej!

      Ska man tillsätta co2 även på natten?
      Kolla ph värdet på morgonen när inte växterna har sugit upp på hela natten. Är det för lågt så måste du justera co2 på nåt sätt. Som bekant svårt att stänga av jäsning men det finns kanske nåt annat sätt.

      Urban

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Med teorin "gasen tar lättaste vägen ut" så kan man sätta på en t-koppling på slangen och ha en kran som leder rakt ut i luften som e avstängd på dagen o öppnad på natten. Då kommer gasen åka rakt ut i luften när kranen är öppen då det är lättaste vägen. Sen kan man experimentera med elektronisk magnetventil som kran eller en vanlig "handskruvad" kran.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Har man svårt att hitta en elektronisk ventil kan man köpa en liten extra pump som bara är på under dagen med hjälp av timer.
          Under dagen så slår pumpen sönder bubblorna och sprider dom i akvariet, och under natten så bubblar bara överbliven CO2 rakt ut ur akvariet.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • sammo
            • February 2003
            • 204

            #6
            hur mkt är acceptabelt att ph höjs under natten/sjuker under dagen, för att fiskar/växter inte ska ta skada?
            Håller ph sej stabilare efter att man tillsatt co2 ett tag?
            / sammo

            100L - växt m regnbåg & malar

            Min Zoon

            Kommentar

            • izac
              • April 2003
              • 756

              #7
              Växter fungerar väl som "oss" under natten. Under dagen så andas dom in koldioxid och ut kommer syre. På natten så blir det tvärtom. Dom andas in syre och andas ut koldioxid. Är inte helt säker. Men det borde vara så.
              Alltså bör du nog inte tillsätta CO2 på natten, eftersom det inte har något positiv effekt, snarare negativ (surare vatten, alger osv)

              Kommentar

              • Igelkott
                • June 2003
                • 214

                #8
                Följdfråga: Är det nån som vet vilket recept på mäsk som är bäst?
                Tydligen lär vinjäst 'vara' längst. Men det har jag ingen så just nu använder jag torrjäst för att den håller längst. Men även den verkar fungera sämre ju längre påsen har legat öppnad.
                Hur mycket av vilket socker är bäst? Överskott på socker är dyrare men påverkar det jäsningen på något sätt?
                Ska man ha i bikarbonat (eller bakpulver?) i mäsken? Är detta bara till för att höja PH:t? Ska man ha lika mycket bikarbonat som torrjäst eller ska det vara 1 krm / liter vatten?

                Sista frågan: När man startar mäsken, ska man blanda runt ordentligt så socker och allting löses upp? Eller är det bättre att låta gegget ligga på botten?

                Magnus
                Är inte detta en japan?

                Kommentar

                • urbanandersson
                  • January 2003
                  • 965

                  #9
                  Hej!

                  Sista frågan: När man startar mäsken, ska man blanda runt ordentligt så socker och allting löses upp? Eller är det bättre att låta gegget ligga på botten?
                  Jag brukar blanda ny mäsk på kvällen med kallt vatten och utan att lösa upp ingredienserna. På så sätt tycker jag att jag får jämnare jäsning. Det tar några timmar innan vattnet har blivit jummet och jäsningen har kommit igång, men co2 behövs ju inte förän på morgonen i alla fall.

                  Somliga expetimenterar med gelatin för att få längre och jämnare jäsning.

                  Hjortgatans zoo säljer jästabletter som ska vara väldigt bra.

                  Själv använder jag vanlig brödjäst, billigast. Ett halvt paket
                  2dl socker
                  1 liter vatten.

                  Detta tycker jag passar mig bra för jag byter vatten och blandar ny mäsk på helgen. På onsdagen blandar jag ny mäsk.
                  Skulle blandningen hålla två extra dagar så kommer jag i otakt.

                  Nästa steg blir att köpa co2 på flaska.

                  Urban

                  Kommentar

                  • sammo
                    • February 2003
                    • 204

                    #10
                    är det ingen som vet hur stor ph skillnad fiskarna/växter klarar mellan kväll och morgon utan att ta skada?
                    / sammo

                    100L - växt m regnbåg & malar

                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • Igelkott
                      • June 2003
                      • 214

                      #11
                      Detta tycker jag passar mig bra för jag byter vatten och blandar ny mäsk på helgen. På onsdagen blandar jag ny mäsk.
                      Skulle blandningen hålla två extra dagar så kommer jag i otakt.
                      När blandar du egentligen? Du sätter alltså igång en ny blandning på en helgkväll? Eller har du två anläggningar igång samtidigt som räcker en vecka var?
                      Är inte detta en japan?

                      Kommentar

                      • urbanandersson
                        • January 2003
                        • 965

                        #12
                        Hej!

                        När blandar du egentligen? Du sätter alltså igång en ny blandning på en helgkväll? Eller har du två anläggningar igång samtidigt som räcker en vecka var?
                        Min blandning räcker 3-4 dagar för jag har så hårt vatten.
                        Jag blandar en flaska på onsdagskvällen och kopplar in den direkt.
                        Den börjar inte jäsa direkt för jag blandar med kallt vatten och utan att skaka den, men det gör inget för co2 behövs ju inte förän ljuset tänds på torsdagsmorgonen.
                        Vid vattenbytet på helgen så gör jag samma sak.

                        co2 variationer skadligt för fiskarna?

                        Denna fråga är nog för defac som har sysslat mycket med co2.
                        Han har sagt vid nåt tillfälle att antingen så har man inga känsliga arter, eller så dör dom och sen har man inga känsliga arter.

                        Vill man ha tex diskus så ska man inte fundera alls på kolsyra.
                        Det är ingen som säger att man måste ha full kolsyra, utan det räcker kanske med lite för att hjälpa sina växter.(tabell finns på hjortgatans)
                        Ska man hålla på att optimera så måste man ha ett väldigt nogrant phtest och även veta sitt kh.

                        Denna tråden borde legat på växter och alger för co2 räknas som växtgödning.

                        Urban

                        Kommentar

                        • urbanandersson
                          • January 2003
                          • 965

                          #13
                          Hej!

                          Vill man sänka sin co2 halt så kan man placera sin syresten som släpper ut gasen lite längre upp mot ytan, eller försöka få det att jäsa långsammare hur nu detta ska gå till. Fast många har fått bra resultat med gelantin.

                          Kommentar

                          • Corydoras mad
                            • April 2003
                            • 1686

                            #14
                            <font color="red">Jag kör med gelantin, visst det jäser långsammare, men det håller i minst en månad.</font id="red">
                            /Mathias
                            The Corydoras freak

                            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

                            Kommentar

                            • Igelkott
                              • June 2003
                              • 214

                              #15
                              ZeroZ Har du nån länk eller kan berätta hur din blandning ser ut?
                              Är inte detta en japan?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...