Är dessa värden OK?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dr. Strange
    • March 2003
    • 995

    #16
    Kramfors: Nybörjare och Black Molly = Vita prick.......

    Jag förstår inte riktigt meningen med att du skriver som du gör, Som nybörjare råkar man ut för olika problem vilka fiskar man än väljer.

    Eftersom Amy startat tråden för att få lite information om hur hon ska göra kanske det vore lite trevligare om du skrev till exempel

    "Om du skaffar black molly så tänk på att dom lätt får vita prick"

    och kanske en enkel beskrivning på hur man gör för att undvika problemet.

    Jag tror inte Amy och andra "nybörjare" tycker det är så kul med intet sägande poster i trådar som dom startar för att få hjälp.

    Jag tycker det är bäst om folk provar sig fram och bildar en egen uppfattning, ett plus är om man frågar hur fisken fungerar när man köper den på affären

    summa summarum: GO AMY GO!!!!!

    //Marcus
    " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #17
      Ok, tar tillbaka det.
      Jag har tråkig erfarenhet av Black Molly jobbar som frilansande säljare (dammtillbehör och dammfiskar) och sköter butikens fiskavdelning, (affären slutar nu med fiskförsäljning det är ingen lönsamhet längre) så jag har tråkig erfarenhet av Black Molly och vitaprick, därför min kommentar.
      Ja, jag har tråkig erfarenhet av akvarie nybörjare också.
      Men visst, varför inte några svenskodlade Black Molly köpt i en butik där det är bara de fiskarna i akvariet, transportera dem hem med bibehållen tem under transporten och en noggrann i koppning.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Corona
        • September 2003
        • 241

        #18
        Ursprungligen skickat av Kramfors
        Ja, jag har tråkig erfarenhet av akvarie nybörjare också.
        Hur menar du då?

        Mvh. Sara (Nybörjare)
        Man lär så länge man lever

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #19
          Vi har tidigare haft "sjukstuga" och omplacerings fiskar här hos mig, (efter de nya bestämmelserna som kommer har vi slutat) och inte är det de som har haft fiskar i några år som missköter sina fiskar, påfallande ofta är det en ung flicka som när hon inte fått en kanin, tjatat till sig fiskar av sina föräldrar ofta, slöjstjärtar, men efter någon vecka så ringer mamman och frågar varför fiskarna dör, när man då börjar prata om vattenbyten, filter, nitrit, pH, då kommer frågan - Kan ni ta hand om fiskarna? visst komma hit med dem svarar jag, och vad kommer, under några veckor medan det var roligt har de handlat olika fiskar i alla butiker i landskapet, fiskar med vitaprick, fenröta, svamp osv.
          Men, det finns nybörjare som sköter sina fiskar.
          Jag kan också notera att det är sällan som medlemmar i vår klubb har några problem.
          Vi har medlemmar i vår förening som har haft akvariefiskar i 25 år.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Corona
            • September 2003
            • 241

            #20
            Ursprungligen skickat av Kramfors
            Men, det finns nybörjare som sköter sina fiskar.
            Det var bara det jag skulle kolla Så att du inte drar alla oss nybörjare över en kam

            Mvh. Sara
            Man lär så länge man lever

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #21
              Det är tråkigt när erfarna akvarister får det att låta som om dom aldrig varit nybörjare... mycket lär man sig av sina misstag!!!

              Corona, du om någon får inte ta åt dig... du har skött dig exemplariskt :-)

              Amy, läs Coronas tåtar, det är enklast genom att gå till "medlemmar" och söka hennes namn där... På hennes profil finns de tåtar hon skrivit i. Hon har nämligen precis startat upp och varit härligt "frågvis", så i hennes tåtar finns nog svar på det mesta om nystart...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • Corona
                • September 2003
                • 241

                #22
                Ursprungligen skickat av Nanc

                Corona, du om någon får inte ta åt dig... du har skött dig exemplariskt :-)

                Amy, läs Coronas tåtar, det är enklast genom att gå till "medlemmar" och söka hennes namn där... På hennes profil finns de tåtar hon skrivit i. Hon har nämligen precis startat upp och varit härligt "frågvis", så i hennes tåtar finns nog svar på det mesta om nystart...
                *sträcker litelite på sig *
                Och du Nanc... Gissa <b>vem</b> jag har lyssnat <b>mycket</b> på? En stor kram till dej
                Man lär så länge man lever

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #23
                  Här är några råd som vi ger ger till de som tänker börja med akvariefiskar, det här är början, allt är på ca 10 A4 sidor att läsa.

                  Vänta en vecka, innan du bestämmer dig, inspirationen du fått när du såg akvariefiskarna i Zooaffären eller hos någon bekant, kanske går över.
                  Gå till Zoopet och böcker och läs,tro inte på allt som står på "nätet" offra 20 timmar så du får veta mer, glöm inte att läsa om växter.

                  Nu har du fått lite "hum" om vad det innebär att ha ett akvarium, då kan du börja planera, hur mycket får det kosta, vilka fiskar vill du ha, följ inte rådet att börja med ett litet sällskaps akvarie, om det inte var det som du fastnade för, då får du dras med fiskar som du inte vill ha i flera år.

                  När du har bestämt dig för vilken typ av fisk du vill ha som den "bästa" den fisk som du ska bygga upp akvarie miljön för, då vet du hur stort akvarie du behöver, större ju lättare att sköta, har du inte råd med det så spara pengar till du får råd, det är mycket tillbehör som kostar, köp inte begagnat för att det är billigt, om det inte är vad du planerat.

                  Nu har du ett akvarium med filter, värmare, luftpump, jojo, det kostar, tänk på att den dyra märkespumpen som butiken vill sälja till dig, den är inte dubbelt så bra bara dubbelt så dyr.

                  Då kan du lära dig om allt om fisken du valt, kolla om det finns någon som har den fisken, Zooaffären eller akvarieförening, (genom akvarieföreningen kanske du kan få en "fadder") kan säkert tipsa dig om någon, prata med den som har erfarenhet av "din" fisk, och lyssna på hans råd, lägg till vad du lärt dig på nätet och i böcker, så, nu börjar du kunna teorin, osv.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Amy
                    • September 2003
                    • 81

                    #24
                    Tck för alla inlägg. Jag är nybörjare, jag har lagt ner säkert 100 timmar vid det här laget, på att läsa, i böcker som jag köpt och lånat och på internet. Mitt akvarieintresse har jag haft länge, men inte haft tid för det, nu har jag bytt arbetstider och har således tid.

                    Försöker så gott jag kan :-)

                    /Amy
                    /Amy Glaad

                    Kommentar

                    Arbetssätt...