Sniglar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ulfrid
    • September 2003
    • 1

    Sniglar

    Hej!
    jag har ett akvarium som det finns små sniglar i. Jag undrar om det finns något sätt att ta bort dom eller om det finns någon fisk som äter dom.

    **Ulf**
  • Lisasan
    • August 2003
    • 32

    #2
    Det finns många fiskar som äter sniglar, t ex botior och kulfiskar. Hur stort akvarium har du, och vad har du för fiskar?

    Det finns en mängd arter och varianter av botia, och dom bör hållas i stim för att trivas. Botior behöver i regel ganska mycket utrymme så det gäller att akvariet inte är för litet. Dessutom är många arter ganska livliga. Massa info om olika botior finns här: http://www.loaches.com

    Kulfiskar kan man möjligtvis hålla ensamma, men de flesta kulfiskarter är aggressiva och passar knappast i ett vanligt sällskapsakvarium. Dessutom behöver även de flesta kulfiskar ganska stort utrymme.

    Kommentar

    • swetrot
      • April 2003
      • 966

      #3
      Nästan alla som skriver om att de har problem med sniglar får rådet "Skaffa en Botia, de löser dina problem med sniglar".

      Men nu är dels Botior en stimfisk, de reproducerar sig inte i fångenskap så alla är VF, vilket för dem dyra, mellan 75 - 150:-/st och dessutom kräver de ett stort akvarium och väl där tar de sin plats. Om man inte har ett stort akvarium, om man inte vill investera 500 - 1000:- på nya fiskar, eller om man helt enkelt inte har plats för dem, vad gör man då?

      Swetrot, med mycket sniglar...

      Kommentar

      • Karon
        • January 2002
        • 3170

        #4
        Ger mindre fodergivor och matar fiskarna med mosade sniglar
        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

        Kommentar

        • cecilia
          • January 2003
          • 754

          #5
          Har till min förvåning upptäckt att även makropoder kan äta sniglar. Jag har sett det ett flertal gånger de senaste dagarna. Någon annan som har samma erfarenhet? /Cecilia

          Kommentar

          • shpend
            • August 2002
            • 2010

            #6
            hej
            sök iforumet du kommer hitta massor av olika sätt att bli av me dom...

            Kommentar

            • Lisasan
              • August 2003
              • 32

              #7
              Vill bara påpeka att jag inte uppmanar någon att köpa vare sig botior eller kulfiskar utan bara svarade på frågan "om det finns någon fisk som äter dom" som tråden startade med.

              För övrigt är inte alla botior som säljs viltfångade även om en hel del är det. Det finns mindre och billigare arter också, men givetvis ska man inte skaffa ett stim botior om man egentligen bara vill bli av med sniglar i akvariet. Säkerligen finns det bättre sätt att bli av med sniglarna!

              Kommentar

              • shpend
                • August 2002
                • 2010

                #8
                hej
                pakistan botior e bra för dom blir inte lika stora som praktbotior å andra botior.
                sen så kan man stoppa ner en rå köttbit å sen ta upp det efter en viss tid så har diu några sniglar på köttbiten.
                sök i forumet så hittar du massa olika trick på hur man kan nbli av me dom.

                Kommentar

                • ami
                  • March 2002
                  • 294

                  #9
                  Jag blev väldigt snopen då jag skaffade mina 12st.Dvärgbotia=botia sidthimunki=blir allra högst 8c.m o kostade 65:-st.Jag köpte dem för jag tycker de är "roliga o trvliga"fiskar,ej för sniglar.Men när de kom hem till mitt snigelakvarie,gick de "lös" på alla de småväxta snäckorna.De ruskade o bet ut innehållet.Det vart för mig en dubbel-vinst.(svårt att få tag på).Har nu enstaka stora sniglar=snäckor kvar.Jag tror att de nu har blivit lite bortskämda med finare mat.

                  Kommentar

                  • mgrant
                    • July 2003
                    • 475

                    #10
                    Jag har det omvända problemet, jag vill ha sniglar. Jag har en Grön kulfisk och de bör äta sniglar för att slipa ner tänderna. Så min fråga är, hur får man sniglar i akvariet?
                    Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
                    Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

                    Kommentar

                    • mobe
                      • September 2003
                      • 71

                      #11
                      Vi fick rådet att köpa nån botia, men var alldeles för snål rent ut sagt. Dyra st pris och man bör köpa fler än en... Fick rådet att köpa en slöjstjärt av en kompis och efter några veckor där vi plockade bort de sniglar vi såg för hand (precis som innan slöjisen) så fanns det inga sniglar mer. Gissar att den åt "bebisarna" :-)

                      Kommentar

                      • mgrant
                        • July 2003
                        • 475

                        #12
                        Alla vekar ju veta hur man blir av med dem, är det ingen som vet hur man skaffar sniglarna från början? Jag vill ju kunna odla sniglar som ska bli mat till min kulfisk.
                        Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
                        Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

                        Kommentar

                        • klara
                          • September 2002
                          • 1112

                          #13
                          Det är snäckor det handlar om inte sniglar, de sistnämnda har inget skal/hus.
                          Skaffar sig snäckor gör man genom inköp av en ny planta från någon zoobutik eller från en privatperson med snäckor i karen ;O)

                          mgrant: förelår att du skaffar dig ett par av arten Pomacea bridgesii... då får du snäckungar så du storknar. Varje romkaka de lägger kan innehålla upp till 600 snäckor! Jag slängde två romkakor och behöll en enda... blev många hundra som kläcktes.
                          /Klara
                          ------------------------
                          Min hemsida
                          Min zoon

                          Kommentar

                          Arbetssätt...