Fishless cykling - Rapport!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hgus
    • July 2003
    • 221

    Fishless cykling - Rapport!

    Läste följande lilla text; http://www.tomgriffin.com/aquamag/cycling.html

    Det verkar ju mycket intressant tycker jag!

    Principen är följande:
    In order to properly cycle a tank, all that's required is the filter media, water movement (to supply oxygen to the bacterial colonies, an introduction of the right type of bacteria, and a source of ammonia. The best and most efficient source of ammonia is (surprisingly) pure ammonia. The household cleaning variety is perfect for this use, but make sure that it does not contain any additives or perfumes before using!

    In order to cycle a tank using ammonia, start everything up and add some gravel from an established tank or a few potted plants (their roots contain all of the necessary bacteria, and the plants themselves do not seem to be harmed by this process). Then simply add 4-5 drops of ammonia per 10 gallons per day until you get a nitrite spike. Once you have nitrites, cut the ammonia back to 2-3 drops per 10 gallons per day until the nitrites disappear. When you get a 0 ppm nitrites reading, you have a fully cycled tank.
    Har någon testat? I vilket fall kan jag annars låta mitt 80l akvarium som jag nu skall starta bli experimentlåda.
  • hgus
    • July 2003
    • 221

    #2
    Förresten, kan man hitta ren ammoniak i Sverige? I så fall var? (renhållningsavdelningen i mataffären, apoteket, järnaffär..?)

    Hittade följande på någon sida: vattenlösning av ammoniak finns i livsmedelsbutiker och färgaffärer; 150 ml (24 %) kostar drygt tian.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Mja, inte med ammoniak, men genom att mata akvariet fast det inte fanns fisk i. Effekten blir densamma, dvs ammonium som mat till filterbakterierna.
      Inom saltvattenkretsar är det inte så ovanligt att slänga i en skalad räka och låta den ruttna bort i akvariet - det funkar säkert men jag vet hur sur räka luktar, så jag håller mig nog till torrfoder istället... ;-)
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Jukka
        • August 2003
        • 72

        #4
        Andra mögligheter är: ammoniumkarbonat, ammoniunsulfat eller ammoniumklorid.
        Bara att välja vilket är billigast eller lättast att få. Dessutom matas akvariet med fiskmat (utan att det finns fiskar förståss).
        Så här går det till:
        I första början tillsätter man så mycket ammonium i akvariet att ammoniumhalten är ca 5 mg/liter. Halten mäts dagligen och ammonium doseras till så att halten är ca. samma. Om en vecka börjar man mäta nitrithalten också. När nitrithalten börjar stiga minskar man ammoniumhalten till hälften (doserar mindre). Om två veckor börjar man mäta nitrathalten. Börjar den stiga, så upphör man att tillsätta ammonium. Har nitrit försvunnit helt, byter man vatten så mycket att nitrathalten är under 12 mg/l.

        Akvariet är nu färdigt att ta emot alla de fiskar man har tänkt sig. Akvariet samt filtret (även mattfilter)är biologiskt "mogen".

        Allt i sammans tar det tre till fyra veckor eller så.

        Meningen med det hela är att få antal kvävebakterier tillräckligt högt på en gång. Metoden används på den här sidan av Bottniska viken rätt ofta av internetakvarister.

        Kommentar

        • hgus
          • July 2003
          • 221

          #5
          Jahopp, jag hittade en flaska med 1,5 dl 24%ig ammoniak, som enligt deras produktblad inte skall innehålla något annat än ammoniak. Jag har i några droppar nu.

          Men min fråga gäller vad jag hittade när jag kom tillbaka, i fredags innan jag åkte bort över helgen hade jag i lite sköldpaddsmat, dels torkade räkor och dels pellets. Räkorna har mest bara möglat på ytan, men pelletsen har sjunk ner till botten och ändrat form, det är bara kaotiskt gojs, som bubblar för glatta livet. Vad är det för gas? Är det positivt eller negativt att det bubblar?

          Kommentar

          • hgus
            • July 2003
            • 221

            #6
            Rapport!

            Jaha, nu har det hänt mera. Senast jag kollade vattnet i söndags hade jag fått en kraftig nitrittopp, 3,3mg/l, vilket ju åtminstone tyder på att jag fått bakterier i vattnet. Men jag börjar från början...

            Jag har inte gjort allt enligt "the book", kan man nog säga. Till att börja med så hade jag inget att mäta med annat än ett sugrör, så jag hade faktiskt aldrig i mer ammoniak än några droppar i första dagen. Jag tror att ett litet tillskott varje dag hade varit fördelaktigare. Nåväl, akvariet är inrett med ganska fin sand, några granitstenar och en del växter, Vattenpest, Andmat och Polysperma huvudsakligen. Samt ett lysrör, och en gammal eheimpump med mycket liten filtervolym.

            Jag fick ganska tidigt nitritkänning, men denna låg stadigt lågt, tills jag tappade tålamodet och köpte en flaska Nitrivec (!) i fredags, när jag började tycka att inget hände. Resultatet blev som sagt nitrittoppen i söndags. Imorgon sticker jag nog och kollar om den har gått ner. *otålig*

            Jag tror att man med mer filtervolym, lite modigare applikation av ammoniaken, kanske lite bakterier från ett gammalt akvarium och mer tålamod (?) kan få mycket goda resultat med metoden, men jag vill egentligen inte påstå att mitt försök är så värst relevant i och med Nitrivecen.

            En klar fördel torde dock vara att jag nu har en "fullvuxen" bakteriekoloni jämfört med den normala metoden, att svältföda bakterierna med några svältfödda fiskars ammoniakproduktion. Därmed är ju egentligen syftet uppfyllt. Jag tänker definitivt prova detta igen, när det blir dags.

            Frågor? Kommentarer?

            Kommentar

            • hgus
              • July 2003
              • 221

              #7
              En lite pinsam sak har varit att gå till affären och fråga efter nitrittest för ett nystartat akvarium, de tittar så konstigt på mig...

              Kommentar

              • kampfisken
                • September 2003
                • 666

                #8
                Jag tycker nog att det bästa sättet att få till en bra bakterikultur är på det gamla hederliga viset: köp massor med växter, några rötter, limma ihop några grottor av sten och låt akvariet stå så i ett par veckor med cirkulerande vatten. Köp sedan ett fåtal malar (både "städmalar" och sugmalar) och låt akvariet stå ytterligare en vecka innan du släpper i fler firrar. Det där att hälla i ren ammoniak i ett akvarie kanske är kul som ett kemiskt experiment men knappst något att släppa ner några stackars fiskar i. Men det är min uppfattning...
                Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                Kommentar

                • hgus
                  • July 2003
                  • 221

                  #9
                  Jag tror faktiskt att metoden är bra. Fördelen är att man har en mogen bakteriekultur när fiskarna flyttar in, vilket innebär att de slipper utsättas för ammoniak och nitrit, utan att använda (inte så hemskt dyr iofs) bakteriekultur. Ammoniaken skall vara borta då fiskarna flyttar in. Här är vad jag baserar mig på...

                  (Själv köpte jag ju bakteriekultur, vilket ju förstör demonstrationen av bakterietillväxten, men nitrit hade jag ju. Kanske växte nitrat bakterierna i samma takt? dock hade de ju en del ammoniak kvar att käka upp, eftersom jag fick en topp när jag gynnade bakterietillväxten ytterligare. Den amerikanska artikeln ovan säger att två veckor är en normal tid för hela cykeln, vilket låter aningen optimistiskt, men varför inte?)

                  En nackdel är att jag fått en del algtillväxt, vilket iofs kan bero på att jag haft mest 14+ timmarsdagar, och inte har någon timer ännu.

                  Utdrag produktbladet om Gripen Hushållsammoniak:

                  12. Ekotoxikologisk information

                  "Produkten är ej klassificerad som miljöfarlig. Ammoniak är dock giftig för vattenlevande organismer och direktutsläpp i vattendrag kan skada vattenlevande organismer. Giftigheten är beroende av pH-värdet och ökar med högre pH. (...) Ammonium omsätts relativt snabbt av naturligt förekommande mikroorganismer, alger mm. och har gödande effekt."


                  Ammoniak är naturligt förekommande i urin, faktum är att man i vården gör nitrittest på människor för att se om nitrifikationsbakterier är närvarande i urinblåsan, vilket innebär att personen har urinvägsinfektion.

                  Med andra ord är det ammoniaken från fiskarnas urin som gör att du får en tillväxt av nedbrytningsbakterier i vattnet. Vad jag har gjort är att jag simulerar en stor fiskpopulation och sedan väntar tills bakterierna brutit ner alla skadliga ämnen, och tack vare att bakterierna har stor tillgång till mat går tillväxten fortare än med några fiskar.

                  Den ammoniak jag har använt är Gripens 24% hushållsammoniak 16:- för 1,5dl. Jag har väl använt kanske 4 droppar, så det är drygt...). Jag har inte ringt företaget, men jag kan konstatera att det 4 sidiga produktbladet enbart nämner ammoniak som innehåll. Det är väl detta som är mest noga, att inget annat än ammoniak tillsätts vattnet.

                  Följande ämnen är inblandade: någon annan får gärna tala om vilka transformationer och biprodukter som blir resultatet.

                  Ammoniak: (giftigt för fiskar)
                  NH 3

                  och

                  Ammonium: (ammoniak vid lågt ph, mindre giftigt)
                  NH 4+

                  blir

                  Nitrit: (mycket giftigt för fiskar, uppenbarligen dock inte för snäckor...)
                  NO 2-

                  som i sin tur blir

                  Nitrat: (inte giftigt, göder dock alger?)
                  NO 3-

                  H=väte
                  O=syre
                  N=kväve

                  Jag blir hemskt gärna rättad...

                  Kommentar

                  • cecilia
                    • January 2003
                    • 754

                    #10
                    Men...jag som trodde att poängen med Nitrivec var att undvika nitrittoppar genom support av denitrifikationsbakterier? /Cecilia

                    Kommentar

                    • hgus
                      • July 2003
                      • 221

                      #11
                      Ursprungligen skickat av cecilia
                      Men...jag som trodde att poängen med Nitrivec var att undvika nitrittoppar genom support av denitrifikationsbakterier? /Cecilia
                      Jovisst, men nu fanns det ju så mycket "mat", och en nitrittopp gör ju ingen skada utan fisk.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...