pH 8, Kh < 2: Är zooaffärens rekomendation riktig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kia
    • August 2003
    • 366

    pH 8, Kh < 2: Är zooaffärens rekomendation riktig?

    Fyllde mitt livs första akvarium med stockholms vatten och vattenberedningsmedel för en vecka sedan.h

    Lät zooaffären göra en vattentest idag (samtidigt som jag köpte grejer för att kunna utföra dem själv i fortsättningen).

    ph=8
    kh=mindre än två.
    Ingen nitrit

    Mannen i zoo affären sa att det viktigaste nu var att få ett stabilt vatten genom att öka hårdheten. Så krängde han på mig en faxekalksten. Jag såg att han hade sådana stenar i alla sina snygga och välskötta akvarium i affären.

    Nu undrar jag om detta stämmer. Mitt mål är ju ett "surt" vatten eftersom jag så småningom vill ha sydamerika fiskar i det. Kalk hr väl en benägenhet att motarbeta just surhet?
    Nybörjare, Nivå II .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
    "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".
  • Daniel Odell
    • November 2002
    • 1595

    #2
    mmm då ska du istället filtrera genom torv eller tilsätta torvextrakt alternativt ösa ner rötter i karet.

    jag är dock inte 100% på hur hårdhet/mjukhet påverkar ph-värden riktigt.
    fish r friend

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Hej jag tycker att du skall läsa igenom zoopetavdelningen om "Akvarievatten" för där finns en hel del nyttig information i ämnet.
      Det är helt korrekt att det viktigaste är ett stabilt vatten och om du inte höjer buffringsförmågan något genom kalk (kalkmjöl dock bättre än en kalksten) så kommer ditt pH-värde att gå som en jojo upp och ner.
      Mitt kranvatten påminner om ditt (pH ca. 8 och KH 1) och i mitt sydamerikakar så jag höjer först buffringsförmågan något och sedan sänker jag pH (i mitt fall med hjälp av ett ekextrakt).

      Om du tänker hålla extrema survattensfiskar så måste dock ditt pH ner rejält (till 6-6.5) och då kan det förstås vara ett problem med att ha kalk i vattnet om man inte sänker pH med hjälp av CO2 - ett sådant kar ställer dock ganska stora krav på den som sköter akvariet och är kanske inte något för en "absolut nybörjare".
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Kjell: Vad använder du för att höja buffringsförmågan, och till hur mycket höjer du den?
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Jag själv använder bikarbonat, men jag tror nog att kalkmjöl är bättre. Blir inte så mycket joxande med "kemikalier" då.
          Höjer till ca. 4
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • zingo_boy
            • August 2002
            • 983

            #6
            bikarbonat? är inte de vanligt bakpulver?

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              En liten fråga hur höjer kalken KH från 1 till 4 om pH är 8.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                pH är 8 i kranen men faller mycket snabbt då det inte finns någon buffringsförmåga.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • JE
                  • January 2002
                  • 719

                  #9
                  En liten fråga hur höjer kalken KH från 1 till 4 om pH är 8.
                  Vet inte, bikarbonat är kalcium bundet till Co2 och normalt vid pH 8 så borde det inte påverka eller öka kH vid tillsats av kalk eftersom det inte finns så mycket fri Co2 i detta vatten.
                  Men vatten från ett kommunalt vattenverk borde inte kunna ha pH 8 heller vid kH 1 men man tillsätter natriumhydroxid som är mycket basiskt för att höja pH't och vattnet kan fortfarande innehålla mycket fritt Co2 när det kommer från kranen, nu är det inte lika överallt utan snarare undantag och även om det innehåller Co2 så luftas den bort mycket snabbt i ett akvarium och när man tappar vatten ur kranen. Man vill inte ha Co2 i vattnet för det påverkar metall negativt genom korrision så vattenverken gör allt för att ta bort det.

                  Mvh Janne
                  http://www.goc.se

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen skickat av zingo_boy
                    bikarbonat? är inte de vanligt bakpulver?
                    I stort sett, fast jag tror att bakpulver har lite annat stuff inblandat. Du kan dock hitta rent bikarbonat i kryddhyllan.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen skickat av Kramfors
                      En liten fråga hur höjer kalken KH från 1 till 4 om pH är 8.
                      Så fort pH faller under 8.3 börjar kalkstenen lösa upp sig och blir bikarbonat + fria kalciumjoner; reaktionen går omärkligt långsamt vid pH 8, men snabbare vid lägre pH. Eftersom reaktionen saktar av ju närmare 8.3 man kommer, brukar pH vanligen stabilisera sig under 8 men över 7.

                      Visstja; jag glömde säga att jo, jag tycker nog din zooaffärs rekommendation är riktig.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Jag har uppgiften att kalk inte löser sig under pH 7,6 är den fel.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Jag har uppgiften att kalk inte löser sig under pH 7,6 är den fel.
                          Jag har hört tvärtom, dvs kalk löser sig inte (eller oerhört lite, eller sakta) ÖVER 7.6. För att komma över 7.6 räcker det inte med kalk utan t.ex. bikarbonat höjs också.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
                            Jag har uppgiften att kalk inte löser sig under pH 7,6 är den fel.
                            Jag har hört tvärtom, dvs kalk löser sig inte (eller oerhört lite, eller sakta) ÖVER 7.6. För att komma över 7.6 räcker det inte med kalk utan t.ex. bikarbonat höjs också.
                            Det är alldeles riktigt - kalk löser sig långsammare ju högre pH är, men den teoretiska slutpunkten, som sällan eller aldrig nås, är, såvitt jag vet, jag har haft fel förut, 8.3, mittpunkten mellan pKa för bikarbonat och karbonat. 7.6 är dock ungefär det pH jag skulle förvänta mig att pH kryper upp till i ett akvarium med gott om kalksten, även om den exakta balanspunkten mycket beror på hur väl akvariet är luftat och hur hög belastning det har.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              Fel det ska vara över 7,6.
                              Från där jag får mitt vatten är sjövattnet pH 5,3 efter sandfilter 6,3 och ut från vattenverket 8,3 Kh 1-2 , vattnet hos mig ca 8 km från verket 8,0 och i min damm 15000 liter 7,2 KH med bikarbonat 4,
                              Jag har ca 25 kilo kalkkross i dammen.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...