mitt ph var lite högt o firrarna såg lite sega ut så jag pressade lite citron o hade i. ph sjönk o fiskarna såg gladare ut. jag har aldrig hört om nån som haft citron i vattnet är det korkat? hör ju ändå om folk som har allt möjligt konstigt i vattnet.
citron i vattnet
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Men borde inte de naturliga "socker-arterna" i citronsaften ge
bakterierna en oönskad tillväxt?
Citronsaft innehåller nog en hel del oönskade saker som man inte vill ha i sitt akvarium, eller? Utöver de "önskade" alltså...
Detta är enbart en fundering från min sida så det skulle vara väldigt intressant att höra vad någon av zoopet´s biologer/kemister har att säga om saken.Kommentar
-
allright. tycker ändå att det verkar som en smart grej men eftersom jag inte hört om nån som gör det så undrar man ju. är det någon som vet? vore ju faktiskt kul o vetaKommentar
-
Som sagt var, så är det nog bättre att använda ren citronsyra (askorbinsyra). Citroner lär ju vara ganska hårt besprutade, och de flesta bekämpningsmedel brukar vara farliga för vattenlevande organismer, även i små mängder. Ta det försiktigt med doseringen bara, kom ihåg att pH-svängningarna i sig själva kan vara riktigt farliga för fiskarna.// Magnus
Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hundKommentar
-
-
Vän av ordning säger...
Vad jag vet har inte askorbinsyra riktigt den effekten så jag antar att det är en smula säkrareTrygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.
Amor vincit omniaKommentar
-
Besprutat?
Som sagt var, så är det nog bättre att använda ren citronsyra (askorbinsyra). Citroner lär ju vara ganska hårt besprutade, och de flesta bekämpningsmedel brukar vara farliga för vattenlevande organismer, även i små mängder. Ta det försiktigt med doseringen bara, kom ihåg att pH-svängningarna i sig själva kan vara riktigt farliga för fiskarna.Kommentar
Kommentar