citron i vattnet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jakobmyrman
    • April 2003
    • 30

citron i vattnet

mitt ph var lite högt o firrarna såg lite sega ut så jag pressade lite citron o hade i. ph sjönk o fiskarna såg gladare ut. jag har aldrig hört om nån som haft citron i vattnet är det korkat? hör ju ändå om folk som har allt möjligt konstigt i vattnet.
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

Det borde ju funka bra, dessutom ska det neutralisera kloraminer (stavning?) vilket är bra. Många använder sig av askorbinsyra vilket också finns i citron (tillsammans med lite kolhydrater mm).
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

Kommentar

• imported_n/a
      • December 2002
      • 68

Men borde inte de naturliga "socker-arterna" i citronsaften ge
      bakterierna en oönskad tillväxt?
      Citronsaft innehåller nog en hel del oönskade saker som man inte vill ha i sitt akvarium, eller? Utöver de "önskade" alltså...

Detta är enbart en fundering från min sida så det skulle vara väldigt intressant att höra vad någon av zoopet´s biologer/kemister har att säga om saken.

Kommentar

• jakobmyrman
        • April 2003
        • 30

allright. tycker ändå att det verkar som en smart grej men eftersom jag inte hört om nån som gör det så undrar man ju. är det någon som vet? vore ju faktiskt kul o veta

Kommentar

• Bilbo
          • February 2002
          • 2119

Som sagt var, så är det nog bättre att använda ren citronsyra (askorbinsyra). Citroner lär ju vara ganska hårt besprutade, och de flesta bekämpningsmedel brukar vara farliga för vattenlevande organismer, även i små mängder. Ta det försiktigt med doseringen bara, kom ihåg att pH-svängningarna i sig själva kan vara riktigt farliga för fiskarna.
          // Magnus
          Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

Kommentar

• Kramfors
            • January 2003
            • 7265

5 mg askobinsyra sänker inte pH i 1000 liter vatten men i 100 liter får man vara försiktig, för där blir det "knivsudden" som mått.
            Redan ca 1/4 kryddmått sänker pH något.
            http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• jakobmyrman
              • April 2003
              • 30

kan man köpa askorbinsyra i mataffären eller?

Kommentar

• Kramfors
                • January 2003
                • 7265

Ja.
                http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• JR
                  • April 2003
                  • 2112

ekbarksextrakt är inte så dyrt & fruktansvärt effektivt..jag kör 1 ml per 5 liter vatten i GBG vattnet & då sjunker ph från 7.6 till 6.6 ungefär
                  --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                  http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

Kommentar

• ize
                    • May 2004
                    • 612

Vän av ordning säger...

Ursprungligen postat av Bilbo
                    Som sagt var, så är det nog bättre att använda ren citronsyra (askorbinsyra)
                    Citronsyra är INTE samma sak som askorbinsyra. Citronsyra är betydligt starkare. Askorbinsyra är detsamma som rent c-vitamin och är relativt snällt. Ta det dock som vanligt varligt med syra-bas-balansen, en hel del syror har en tendens att fungera med en viss ketchup-effekt om jag inte missminner mig mina kemilektioner.

Vad jag vet har inte askorbinsyra riktigt den effekten så jag antar att det är en smula säkrare
                    Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

Amor vincit omnia

Kommentar

• Malinitzi
                      • December 2006
                      • 2088

Besprutat?

Ursprungligen postat av Bilbo
                      Som sagt var, så är det nog bättre att använda ren citronsyra (askorbinsyra). Citroner lär ju vara ganska hårt besprutade, och de flesta bekämpningsmedel brukar vara farliga för vattenlevande organismer, även i små mängder. Ta det försiktigt med doseringen bara, kom ihåg att pH-svängningarna i sig själva kan vara riktigt farliga för fiskarna.
                      Ja, säg den frukt som inte är besprutad idag, bananer, äpplen, tomater mm. Men - det sitter i skalet! Citronen ska väl inte läggas ned i karet? Endast saften.....

Kommentar

• mayday
                        • November 2005
                        • 2085

sköljer du citronen är det ingen fara direkt.
                        du har nog värre saker på händerna endå

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kommentar

Arbetssätt...