Flytt av fiskar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • katta
    • December 2002
    • 385

    Flytt av fiskar...

    Om ett tag ska vi flytta våra akvarier, funderar på det här med akvarievattnet.
    Från det att fiskarna tas ut ur akvarierna tills de kan "stoppas ned" i akvariet igen kommer det att ta ca 6-7 timmar.

    Hur ska jag göra med vatten?
    Håller det gamla "ingångna" vattnet sig så länge, så jag kan återanvända det?
    Men att frakta nästan 300 liter vatten till annan ort känns lite..hmm...överdrivet krångligt och utrymmeskrävande (?)
    Fast egentligen är det ju inte så mycket...

    Är det ngn här som flyttat längre bit (mååånga timmar innan fiskarna kommer på plats)?
    Hur gjorde ni med vattnet?

    / Katta

    ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Du behöver nog inte allt vatten, får du med dig 100 liter kan du ju börja köra på det+lite nytt vatten. Sen fyller du på lite i taget.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • katta
      • December 2002
      • 385

      #3
      Funderar på detta eftersom när man startar upp ett akvarium ska det ju stå ett antal dagar innan man stoppar ner fisk, vid den här flytten blir det ju lite samma sak...
      ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **

      Kommentar

      • katta
        • December 2002
        • 385

        #4
        Gammalt akv.vatten håller sig alltså friskt så pass länge,
        ja då ska det nog gå bra!
        ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **

        Kommentar

        • Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

          #5
          Ja, men har du gammalt vatten + lite nytt så blir det bara som ett vattenbyte, sen fyller du på med lite nytt vatten varje dag tills det är fullt. Mata lite de första veckorna så är det inga problem. Filtret klarar sig nog inte så länge så rengör det ordentligt innan du kör igång det igen. Mata inte fiskarna två dagar innan flytten och skaffa stora påsar så du får in mycket luft. Det kan bli ordentligt varmt nu i sommarvärmen så skydda dem väl.
          Oscar Cederqvist

          Kommentar

          • katta
            • December 2002
            • 385

            #6
            Tack för hjälpen!
            Nu ska jag bara mentalt förbereda mig för allt ösande & pyttsande hit och dit med vatten, grus och fiskar.
            ...känns skönt just nu att det är tre mindre akvarier och inte ett 720´s
            ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **

            Kommentar

            • jarinen
              • February 2003
              • 801

              #7
              Hej!

              Vattenbiten är ju den smala saken,i en sån här situation så kan du ju köra med vattenberedningsmedel för att neutralisera det nya vattnet, du vill ju inte frakta massa vatten som ändå inte är avgörande vad gäller den nyttiga bakterieflloran?

              Däremot så ska du ju inte rengöra filtermedia eller grus eller nåt sånt så du får med dig nyttigheterna.

              Planera för hur du ska få över filter och grus så det inte hinner dö,men 6-7 timmar ska nog vara lugnt om du kan ha grejerna i blöt.

              Vattnet tycker jag inte är någon ide med att forsla, enda skillnaden är att när du tappar nytt vatten så är det lite klor o tungmetaller som du får bort med ex. Sera aquatan.

              Mvh Jari

              Kommentar

              • Oscar Cederqvist
                • November 2002
                • 6546

                #8
                Fasar själv för att man ska flytta Hoppas allt går bra.
                Oscar Cederqvist

                Kommentar

                • Zuma
                  • June 2003
                  • 117

                  #9
                  Jag hade passat på att tvätta det mesta av gruset om du har tid i allt flyttbestyr. Låt bli att tvätta ca 25% av gruset i varje akvarium för bakteriernas skull. Passa också på att tillsätta bottengödning. Filtret gör du rent försiktigt i akvarietempererat vatten. Vattnet i fiskpåsarna heller du naturligvis i. Därefter kranvatten av rätt temp och vattenberedningsmedel. Lycka till!
                  530
                  Altumscalarer
                  Tuppkammsciklider
                  Flaggciklider
                  C Adolfi

                  250
                  Discus
                  Kardinarltetror
                  A cacatoides
                  C Panda

                  Kommentar

                  Arbetssätt...