RO-filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    RO-filter

    Har lite frågor kring RO-vattenfilter och så, jag är helt novis på detta så skall ni förklara så gör det som till en treåring typ..
    Frågorna kommer här..
    jag använder idag medel för att ta bort kloraminer i mitt kranvatten och funderat på att skall nåt filter för att slippa köpa detta medel stup i kvarten. (Jag byter vattnen ca varannan vecka och då ca 20-25% typ.)

    Är då ett RO filter bra för att ta bort kloraminer?
    sänker detta renade vatten ph't?
    hur lagrar jag vattnet för jag kan väl inte tänka mig att det kan pytsa ut en ca 150-200 liter när jag gör vattenbyten som tar ca 45 minuter?
    Om det nu tar bort kloraminer och sänker ph't mm, kan man tillsätta detta renade vattnet rätt i karet eller och hur är "dosen"?

    är väldigt restriktiv med att tillsätta nåt i karet egentligen efter "kraschen"för lite över ett år sen..
    Funderar på att starta ett apistogramma-kar och de vill ha lågt pH och det har jag svårt att få, hade varit kul att försöka på en "säker" väg och detta kanske är det för annars finns ju co2 men då kommer jag inte runt problemet med kloraminerna..
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Finns det nåt annat sätt att ta bort kloraminer om nu inte ro-filter är grejen för mig
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1025

      #3
      Askorbinsyra

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Askorbinsyra, funkar..men kommer aldrig ett ens ta in detta i akvarierummet. Det var detta som gjorde att 6 stycken fullstora jordätare och 3 st L200 dog..
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Spook
          • March 2015
          • 39

          #5
          Jag använder RO-filter men kan inte säga om det tar bort kloraminer. Vi har ett bra vatten där jag bor men jag får ner hårdheten. Den stora fördelen jag ser förutom detta är att vattnet blir enkelt att påverka med t ex torv för att sänka pH-värdet. Det tar ungefär ett dygn för mig att tillverka 200 liter och jag använder ett plastfat att lagra vattnet. Det är inga problem att pumpa ner det rätt i akvarierna. jag använder ungefär 70% RO-vatten.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Ursprungligen postat av Spook
            Jag använder RO-filter men kan inte säga om det tar bort kloraminer. Vi har ett bra vatten där jag bor men jag får ner hårdheten. Den stora fördelen jag ser förutom detta är att vattnet blir enkelt att påverka med t ex torv för att sänka pH-värdet. Det tar ungefär ett dygn för mig att tillverka 200 liter och jag använder ett plastfat att lagra vattnet. Det är inga problem att pumpa ner det rätt i akvarierna. jag använder ungefär 70% RO-vatten.
            Tack för svaret

            har inte plats för att lagra så mycket vatten, får fundera på om jag får tänka om och bara köra detta i ett apistogramma-kar.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              #7
              Oj visst inte att askorbinsyra kunde skada fisk.... Har själv kört med det ett tag förut! Men du kan väl bara använda ett vattenberedningsmedel??
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Vi är inte helt säkra på att det var det men det var det jag använde när det hände, vi tror att det var en kraftig pH sänkning som orsakade det.

                Jo, det är väl det jag får göra men tänkte få 2 i 1 i och med ev pH sänk.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  #9
                  Där finns jo olika storlekar av filter och de mindre klara inte av så mycket vatten per dag medan de stora klara mera. Dock så kostar de stora ju en hel del mera.
                  Du kan läsa lite mera här och du kan även se vilka filter som finns: http://www.vattensystem.se/omvandosmosro.htm
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • stefanr72
                    • November 2010
                    • 1025

                    #10
                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Vi är inte helt säkra på att det var det men det var det jag använde när det hände, vi tror att det var en kraftig pH sänkning som orsakade det.

                    Jo, det är väl det jag får göra men tänkte få 2 i 1 i och med ev pH sänk.
                    Den lilla mängd askorbinsyra som behövs kan knappast vara orsaken till PH-sänkningen.

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      #11
                      Ursprungligen postat av stefanr72
                      Den lilla mängd askorbinsyra som behövs kan knappast vara orsaken till PH-sänkningen.
                      Och om man ändå är rädd för det så går det ju alltid att ha i askorbinsyran, låta kloret vädra ut och sedan buffra vattnet med bikarbonat. Men som alltid så ligger man lågt i pH i mjukt vatten så är det ju lättare att få svängningar.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • stefanr72
                        • November 2010
                        • 1025

                        #12
                        Ursprungligen postat av HWH
                        Och om man ändå är rädd för det så går det ju alltid att ha i askorbinsyran, låta kloret vädra ut och sedan buffra vattnet med bikarbonat. Men som alltid så ligger man lågt i pH i mjukt vatten så är det ju lättare att få svängningar.
                        Kloraminet kan iofs inte vädras ut. Men bikarbonat är nog bra om vattnet är mycket mjukt.

                        Kommentar

                        • karolin
                          • March 2015
                          • 33

                          #13
                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Har lite frågor kring RO-vattenfilter och så, jag är helt novis på detta så skall ni förklara så gör det som till en treåring typ..
                          Frågorna kommer här..
                          jag använder idag medel för att ta bort kloraminer i mitt kranvatten och funderat på att skall nåt filter för att slippa köpa detta medel stup i kvarten. (Jag byter vattnen ca varannan vecka och då ca 20-25% typ.)

                          Är då ett RO filter bra för att ta bort kloraminer?
                          sänker detta renade vatten ph't?
                          hur lagrar jag vattnet för jag kan väl inte tänka mig att det kan pytsa ut en ca 150-200 liter när jag gör vattenbyten som tar ca 45 minuter?
                          Om det nu tar bort kloraminer och sänker ph't mm, kan man tillsätta detta renade vattnet rätt i karet eller och hur är "dosen"?

                          är väldigt restriktiv med att tillsätta nåt i karet egentligen efter "kraschen"för lite över ett år sen..
                          Funderar på att starta ett apistogramma-kar och de vill ha lågt pH och det har jag svårt att få, hade varit kul att försöka på en "säker" väg och detta kanske är det för annars finns ju co2 men då kommer jag inte runt problemet med kloraminerna..
                          Jag har använt mig av ett sådant filter, huruvida det avlägsnar kloramin eller ej vet jag inte och aldrig märkt något av det. Om man inte byter vatten utan bara fyller på avdunstat kan det förmodligen ske en ansamling över tid, men byter man vatten så borde det inte vara några problem om det inte är höga halter.

                          pH är inget mått som är speciellt viktigt om vattnet i övrigt är rent. Men för att besvara frågan så är sådant vatten väldigt behandlingsbart, räcker att andas lite i det för att nämnda värde ska sjunka. Det gör det också om man låter det droppa genom till exempel en kruka med torv. Med en tvåpunktskalibrerad mätare kan man få fram ganska noggranna mätningar om man har något behov av det. Att försura vattnet med kolsyra är inte nyttigt vilket syns tydligt i haven.

                          Däremot kan det vara av intresse av införskaffa en konduktivitetsmätare för att se hur rent vatten är som kommer ur filtret. Patron behövs väl bytas då och då och för lågt tryck i vattenkranen är inte bra heller. Jag hade ett akvarium med osmosvatten, som ofta, men inte alltid var förfiltrerat genom torv. En känslig art var det, men är man ändå orolig över kloramin finns ju askorbinsyra.
                          Senast redigerad av karolin; 06 November 2015, 00:24.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Vad är det som gör att du vill få bort kloraminet då? Är det för att du märker att det irriterar fiskarna? Om det är det sistnämnda så finns ju också alternativet med att tillsätta upplöst lera via EasyLife Filter Fluid Medium. Jag kör ju det på mina diskusar som har lättirriterad hud och effekten blir att de blir alldeles stilla och lugna. De "slemmar" aldrig dvs. släpper slemskiktet. Det är ju enbart naturliga beståndsdelar istället för som med vattenberedningsmedel använda kemikalier mot kemikalier.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bygert
                              • March 2010
                              • 2169

                              #15
                              Osmos fungerar som en sil, stoppar stora molekyler och annat som bakterier mm. Små molekyler smiter igenom tillsammans med vatten. Klor passerar. Kloramin kan tas bort till viss del men inte nog för att det ska vara meningsfullt att använda RO om det är just kloramin man vill bli av med.

                              Osmosen tar bor mineraler. Bra om man har för hårt vatten. Det tar också nitrat, bra om man har för mycket i kranvattnet, särskilt för vissa saltburkar där man ibland tycker att varje spår av nitrat är för mycket. Det man ska tänka på är att ett vatten utan mineraler inte är fiskvänligt. För saltakvarier så tillsätter man ju salt, med fördel ett som i så fall är anpassat till osmosvatten. I sötvatten behöver man tillsätta ett särskilt mineralsalt om man tänker sig att bara använda osmosvatten. Till ersättning av dunstat vatten blir däremot osmosvatten bra, det som dunstat bort är ju bara rent vatten och med osmosvatten återställer man ju då just det.

                              Osmosvatten i sig sänker inte direkt pH. Däremot är osmosvatten så rent att det är kraftigt instabilt, det finns inget i det som kan buffra och ta emot om det påverkas. Andas på det så det kommer till koldioxid så rasar pH. Rent osmosvatten är därför inget man med fördel använder, i alla fall inte regelbundet. Osmosvatten är snarare en del i byggandet av just det vatten man vill ha, man börjar så att säga på noll och sen lägger man till just vad man vill ha.

                              Osmosen kopplas till kranen. Runt en tredjedel går sedan till avloppet, där följer skräpet med. Resten får man ta i en tunna eller nåt. Det tar sin tid, en osmos som funkar till att leda direkt till akvariet i samband med byte blir en alldeles för dyr pjäs.

                              Vet man att det tillsätts kloramin i kranvattnet är det inte bra, det är skadligt för fisk. Askorbinsyra fungerar för att slå ut kloramin. Det ska inte vara skadligt, somliga använder det till och med som tillsats i korallakvarier och känsligare miljö är det svårt att hitta. Blir det problem kan jag tänka mig två orsaker, det ena är om man överdoserar. En tesked per 500 liter, nåt i den stilen. Räknat på nytt vatten alltså, inte mycket alls. En annan orsak kan vara om man använder nåt som inte är ren askorbinsyra utan nåt tablettartat C-vitamin som de kan ha duttat i nåt annat för att det ska smaka gott eller ha fin färg eller få nån annan effekt som tillverkaren tror är bra. Det där nåt annat kan då ställa till elände även om askorbinsyran i sig inte var farlig.
                              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                              Kommentar

                              Arbetssätt...