Nitrat vid uppstart av akvarium och död firre

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BrigTSD
    • February 2015
    • 131

    #31
    pH 7,5-8 och KH 4-5 är helt ok.

    Förhöjd ammoniumhalt och senare nitrit lindras av försiktig matning men de uteblir inte. Möjligtvis om man har väldigt få fiskar i förhållande till tankstorleken.

    Trist. Men är det en vanlig släng av "new tank syndrome" som jag vidhåller så går det att rätta till. Byt vatten tills du har kväve-halterna på rimliga nivåer.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #32
      Nått skit i karet har du.

      Jag hade gjort så här:

      1) Sluta med maten. Det bara stressar ännu mer. Iaf sluta i 2-3 dagar.

      2) Frekventa, varje dag, vattenbyten. 20-25% per gång. Kanske en liten skvätt på morgonen oxå. Under de närmaste 3-4 dagarna.

      Nitrat / Nitrat och annat som har med vattenvärdena är just nu underordnat.

      Sluta med alla andra medel, PMDD, vattenberedning, etc.

      Möjligtvis, om du passerar en akvariebutik, en liten flaska med Tetra General Tonic, en stark medikament som tar allt (nästan iaf), vore kanske bra. Dosera enligt förpackning.
      Notera dock att det tar även död på nyttiga bakterier i karet. Så det blir som att starta om karet efter behandling. Men det är underordnat just nu.


      Samtidigt skall man ha det klart för sig......stora behandlingar kostar en del cash. Jag har själv varit med om att spendera flera hundra på olika saker för att försöka rädda
      ett par platys för 50 kr.....som under tiden mådde som överkörda päron.... kanske i vissa lägen en bra idé att iaf fundera på nyttan med insatser, och att kanske istället
      fundera på omstart..... ibland blir det inte som man tänkt sig.... säger inte att du skall göra så här....väcker bara tanken...
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • BrigTSD
        • February 2015
        • 131

        #33
        Ursprungligen postat av Ken Olofsson
        Nått skit i karet har du.

        Jag hade gjort så här:

        1) Sluta med maten. Det bara stressar ännu mer. Iaf sluta i 2-3 dagar.

        2) Frekventa, varje dag, vattenbyten. 20-25% per gång. Kanske en liten skvätt på morgonen oxå. Under de närmaste 3-4 dagarna.

        ...

        Sluta med alla andra medel, PMDD, vattenberedning, etc.
        Agreed

        Ursprungligen postat av Ken Olofsson

        Nitrat / Nitrat och annat som har med vattenvärdena är just nu underordnat.
        Varför är alla emot ett vanligt enkelt NH3/NH4-test numera? Man häller väl inte medicin i en burk innan man vet vad man har för vattenvärden? Särskilt inte om burken är nystartad.

        Kommentar

        • ScubaIsabel
          • August 2015
          • 93

          #34
          Tack för era svar. Pratade precis med butiksägaren (han är en pålitlig och mycket kunnig person som har detta som största hobby hela sitt liv, ingen typisk säljare alltså). Hans rasboror mår bra och ingen har dött, han trodde däremot att det är någon typ av förgiftning (eftersom de dött så snabbt och så många). Kan möjligen vara något som roten utsöndrar alternativt dragonstone som jag har (en sån lersten, dock sköljde jag allt extremt noga innan de las ned). Men - jag ska precis som ni säger prova med att bara göra 20%-30% vattenbyte en gång om dagen nu och se om det blir bättre, innan jag eventuellt börjar plocka ut stenar, roten för att se om det kan vara problemet.. Hoppas bara att de sista klarar sig nu... En av dem verkar som sagt redan vara på sluttampen. De här fiskarna ska ju normalt hålla sig mot ytan, men den flaxar enbart nere vid botten på ett och samma ställe. Stackarna. Skittrist att se dem lida... Men men, gör vad jag kan nu så hoppas vi på bättring.

          Kommentar

          • Faltaren
            • July 2005
            • 1453

            #35
            Ingen som föreslagit aktivt kol? Är det gift kan det ju ta bort det om man har tur.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

            Kommentar

            • BrigTSD
              • February 2015
              • 131

              #36
              Ursprungligen postat av Faltaren
              Ingen som föreslagit aktivt kol? Är det gift kan det ju ta bort det om man har tur.
              Det finns som standard i Juwels filter. Vet inte hur bra det fungerar dock.

              Kommentar

              • Faltaren
                • July 2005
                • 1453

                #37
                Ursprungligen postat av BrigTSD
                Det finns som standard i Juwels filter. Vet inte hur bra det fungerar dock.
                Aha
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                Kommentar

                • Christer5
                  • July 2015
                  • 915

                  #38
                  Kanske väl radikalt men kanske du skall starta upp från början och då med ny fisk,inte använda så mycket medel i början utan låta allt sätta sig.

                  Kommentar

                  • ScubaIsabel
                    • August 2015
                    • 93

                    #39
                    Jag har inte Juwels standardfilter utan ett ytterfilter med grov blå filtermatta i två fack och såna eheim biologiska makaroner i bottenfacket. Inget kol alltså. Men - gjorde precis ett andra vattenbyte (sen igår kväll alltså) på drygt 40% och nu simmade fiskarna upp mer mot ytan och fick betydligt finare färg etc. Verkar vara piggare. Så förhoppningsvis kan regelbundna vattenbyten nu få bort vad det än är som förgiftat dem. Funderar på en möjlig sak. Någon här som har erfarenhet av Dragon stones (eller Okho stones som de också kallas)? Har en större sådan i akvariet. Det är en typ av lersten från Kina. Sköljde den förstås väldigt noga innan men den har ändå viss lera i sig. Kanske kunde vara något ämne den utsöndrar? Hörde från butiksägaren precis att någon nyss var inne i hans butik och sa att hon haft problem med det bottensubstrat jag använder (ESC - vilket inte borde ställa till med problem dock) men han frågade henne om hon hade något annat i karet och hon hade tydligen också dragon stones... Kunde det vara där felet ligger? Tänker att om fiskarna mår dåligt igen imorgon så kan jag prova att ta ut dem också.

                    Kommentar

                    • ScubaIsabel
                      • August 2015
                      • 93

                      #40
                      Christer - om det skulle komma till att alla dör (hoppas verkligen inte det, men det är ju bara 4 kvar och en är seglivad) så tar jag det då. Men då tömmer jag nog helt och låter det stå i några dagar först innan nya fiskar släpps ned. Bra att få reda på vad det är som förgiftat dessa fiskar först bara så att man inte får gå igenom samma sak igen...

                      Kommentar

                      • Christer5
                        • July 2015
                        • 915

                        #41
                        Gör så

                        Kommentar

                        • ScubaIsabel
                          • August 2015
                          • 93

                          #42
                          Haloj!! Denna morgon simmar fiskarna uppe i karet nära ytan som de ska och verkar pigga (ingen mer har dött). Så skönt. Verkar som om jag hittade vad som var felet och förhoppningsvis överlever dessa nu. Men man ska inte ropa hej för tidigt förstås (får se hur de mår när jag kommer hem i eftermiddag). Jag tog dock ut drakstenarna (okho/dragon Stones) från karet igår efter att jag bytte vatten. Det verkar som att det kanske var dem som utsöndrade något farligt. Mycket underligt (och irriterande)....

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #43
                            Ursprungligen postat av BrigTSD
                            Varför är alla emot ett vanligt enkelt NH3/NH4-test numera? Man häller väl inte medicin i en burk innan man vet vad man har för vattenvärden? Särskilt inte om burken är nystartad.
                            Inte alls emot tester. Men jag tycker de är onödiga i detta läget. Om man byter 25% (eller mer) varje dag, så kommer det ingen nitrit/nitrat, PH kommer att ligga i princip på kranens värde.
                            Så, under dessa akuta dagar, när man är inne i en akutartad räddningsoperation, så är det waste of time and money i min värld.

                            Visst, det kanske hade varit tillrådligt att kolla värdena innan man drattar i medikamenter. Men det gäller nog mer under normala förhållanden. I ett läge där fiskar trillar av pin med få timmars mellanrum, så tar man till alla till buds stående medel. Om det innebär att dratta ner lite GT, så må´det vara hänt. Dessutom, själva vattenvärdena är stabila om man byter den mängden vatten varje dag. Ergo, det som kan ta skada är bakterier, goda och dåliga, och de eventuellt dåliga som finns där, vill man ju att de skall dö snabbt som bara den.
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #44
                              Ursprungligen postat av ScubaIsabel
                              Haloj!! Denna morgon simmar fiskarna uppe i karet nära ytan som de ska och verkar pigga (ingen mer har dött). Så skönt. Verkar som om jag hittade vad som var felet och förhoppningsvis överlever dessa nu. Men man ska inte ropa hej för tidigt förstås (får se hur de mår när jag kommer hem i eftermiddag). Jag tog dock ut drakstenarna (okho/dragon Stones) från karet igår efter att jag bytte vatten. Det verkar som att det kanske var dem som utsöndrade något farligt. Mycket underligt (och irriterande)....
                              de kan ju faktiskt behandlat stenarna med något för att de skall se vackra ut....eller hålla länge..... och efter 25 års resande till Kina där jag sett både det ena och det andra, så skulle jag bli förvånad om de inte var behandlade.....

                              Jag skulle aldrig personligen dratta ner en inredningsdetalj som jag inte hade järnkoll på.
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              • BrigTSD
                                • February 2015
                                • 131

                                #45
                                Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                                Inte alls emot tester. Men jag tycker de är onödiga i detta läget. Om man byter 25% (eller mer) varje dag, så kommer det ingen nitrit/nitrat, PH kommer att ligga i princip på kranens värde.
                                Så, under dessa akuta dagar, när man är inne i en akutartad räddningsoperation, så är det waste of time and money i min värld.

                                Visst, det kanske hade varit tillrådligt att kolla värdena innan man drattar i medikamenter. Men det gäller nog mer under normala förhållanden. I ett läge där fiskar trillar av pin med få timmars mellanrum, så tar man till alla till buds stående medel. Om det innebär att dratta ner lite GT, så må´det vara hänt. Dessutom, själva vattenvärdena är stabila om man byter den mängden vatten varje dag. Ergo, det som kan ta skada är bakterier, goda och dåliga, och de eventuellt dåliga som finns där, vill man ju att de skall dö snabbt som bara den.
                                ?

                                Slöseri med tid och pengar är det bara om det inte är det som är orsaken. Det är svårt att veta innan. Det är å andra sidan inte speciellt dyrt och tar inte många minuter att utföra. En tidig ammoniumspik är inte ovanligt i en nystartad tank som har hög biologisk belastning.

                                Att blint börja riva i allt på en gång löser säkert också problemet men då har man istället ingen aning om vad som var orsaken. Det försvårar en eventuell reklamation som är möjlig ifall det är någon kemikalie eller patogen som följt med hem från butiken.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...