Flytande filtermedium + ekbarksextrakt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timpin

    • July 2013
    • 94

    Flytande filtermedium + ekbarksextrakt

    För första gången på väldigt länge går jag i tankar att köpa lite vattenberedning. Har inte kört med några tillsatser alls i mina akvarium på många år, men jag känner för att testa lite nya grejer för att kunna optimera vattnet.

    Första frågan..
    Har hört att det ska finnas flytande filtermedium eller liknande med positiva egenskaper. Ska dessutom kunna göra vattnet mer partickelfritt? Vill ha en gul ton i som jag har nu men det hade vart gott med "klart tevatten", om ni förstår vad jag menar.

    Andra..
    Finns ju massa olika ekbark/torv/mandellövsextrakt. Någon som har erfarenhet av någon av dessa? I nuläget har jag eklöv och alkottar i vilka är nyttiga för karets biologi. Skulle det kunna ge ännu mer med extrakt av olika slag?

    Tack på förhand.. Tim
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Det filter medium du pratar om är troligtvis EasyLife Filter Fluid Medium. Det består egentligen av olika lerarter och effekten är att det binder partiklar i vattnet, minskar bakterier och osunda processer, t.ex. så binder det restprodukter efter medicineringen, minskar irritation på hud och gälar. Vattnet blir extremt klart efteråt. Nackdelarna med preparatet är väl mera att när processen är klar så sätter det sig på rutan och liknar då ett tunt "kalkskikt" som måste skrapas bort. Detta märks efter någon månad. Enda nackdelen som jag hittat hittills. Diskusarna andas t.ex. märkbart lugnare och får starka välmåendefärger när preparatet tillsätts. Det finns ett billigare preparat som heter Happy life filter medium. Många tycker detta är likvärdigt men jag tycker skillnaden är stor då det ger rejäla mängder avlagringar. På botten i ett karantän-kar blev det drivor av restprodukter medan det inte syntes något efter bruk av Easylife.

    När det gäller extrakt så körde jag i många år tidigare med Tetras Torumin. SERA, JBL m.fl. har likvärdiga "svartvattensextrakt". Fördelen med dessa "svartvattensextrakt" är ju att du kan reglera hur mycket gulämnen du vill ha i vattnet med veckodosen. Catappaextrakt är ju mer för vattenbehandling och ger mycket lite infärgning.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Amtra Oak och Amtra Trop har jag använt en del av genom åren. De färgar dock inte vattnet så mycket utan sänker bara pH (vilket är det jag vill).
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      Arbetssätt...