Hur skapar man "vitt" vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Hur skapar man "vitt" vatten?

    I många av de filmer som finns från amazonas och angränsande områden är det ett "vitt" vatten, gissningsvis pga olika leror som är finfördelade i vattnet.
    som i den här filmen från Woods tråd, mot slutet.

    Det vattnet är ju bakteriellt etc. i bra kvalité. Men ska man skapa något liknande i sitt kar så fäller ju t.ex. Leran från Easylife FFM ut efter max några timmar. Finns det något sätt att skapa vitvatten av hög kvalité som kvarstår.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    Det är nog svårt. I dessa områden skapas det ju ofta en helt annan rörelse i vattenvolymerna. Den leran vi skickar ner i våra kar lär ju ganska snabbt sätta sig i våra filter etc. Skillnaden är nog att det i dessa fall är konstant tillförsel av lerhaltigt vatten, något vi inte direkt kan ha i våra akvarier, TROR jag inte. :-)=
    350L Diskus

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Ja är det så är det ju bara att lägga ner. Men giller den där första timmen när jag tillsätter FFM och dimman inte riktigt lagt sig.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • addo
        • January 2007
        • 609

        #4
        Utan filter borde det gå att köra varierande flöde och botten av katty kattsand (samma som näckroslera), då borde leran röras om lite varje gång flödet byter rikting.

        Kommentar

        • Axman
          • January 2013
          • 188

          #5
          Näckroslera och en guldfisk fixar det åt dig. Fråga mig inte hur jag vet.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Faktum är att jag vet en produkt som varaktigt skulle kunna ge den effekt du vill ha, men det är något jag varken vet eller har testat och det är giftiga kemikalier det rör sig om...
            Däremot har jag svårt att tänka mig att det skulle göra någon direkt skada i så extremt små mängder som skulle krävas i ett akvarium. Gissningsvis är glutaraldehyden i Easy carbo och liknande preparat bra mycket mer skadligt för fisken.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Och den produkten är?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                #8
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Och den produkten är?
                Han vågar inte tipsa om kemikalier till en kembombare. ;D Fast du är ju inte mer kembombare än nån annan egentligen, vet inte var det kom ifrån.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #9
                  Blåvinge, du har pm!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Varför vill du ha vitt vatten Johnny?

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Jag är inte säker på att jag vill ha vitt. Är mer nyfiken om det går att ha vitt vatten. Om du ser här i en film på diskusarna så hänger fortfarande det vita lervattnet kvar en del efter tillsatsen av EasyLife FFM (som ju är mest lera). Diset skapar ett djup och en softning som jag tycker är snygg. Karet blir mera hemligt. Dessutom är det så våra fiskar har det i naturen. Så jag bara spånar iväg längs Bryzells Mystery Lane utifrån vad som är biotopriktigt.


                      En del beteenden förändras ju när vi Bryzellar (=skapar biotopliknande förutsättningar i botten och inredning) karet så att det liknar deras ursprung. Nu har jag ju t.ex. jordätartyper i karet. Men de flesta har enbart sand i karet till dessa.
                      Men smackar man i en botten som denna..... så är jag nyfiken på hur deras beteenden förändras.
                      Fearuring : Apistogramma pertensis, Biotodoma cupido, Crenicichla spp., Nannostomus spp, Moenkhausia colletti, Chalceus macrolepidotus, Caenotropus sp, Aequi...


                      Jag nöjer mig alltså inte med att bara ha fisk. Jag vill ge dem en ruta riktig biotop så långt det nu går.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Jag förstår vad du vill uppnå, men att skapa detsamma utan att tillsätta en massa kemikalier kanske blir svårt. Kanhända blir det en hyfsad "riktig" biotop ändå, som uppstår med en massa blad etc. efter en tid .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Jag förstår vad du vill uppnå, men att skapa detsamma utan att tillsätta en massa kemikalier kanske blir svårt. Kanhända blir det en hyfsad "riktig" biotop ändå, som uppstår med en massa blad etc. efter en tid .

                          //Inger
                          Vad jag förstått så här långt är att jag tror att Einarsson har rätt att det skulle behöva lösas lera konstant. Så jag får ha lilla Julafton de stunder jag tillsätter FFM. Nu blir det ju en viss svartvattenseffekt av Catappabladen. Så jag kanske får väl nöja mig där
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Jag nöjer mig alltså inte med att bara ha fisk. Jag vill ge dem en ruta riktig biotop så långt det nu går.
                            Det tycker jag är en god tanke, jag är själv inte så långt därifrån, men frågan är ju om själva vitvattnet i sig verkligen spelar så stor roll mer än rent visuellt, för oss som tittar på akvariet...

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #15
                              Jag har frågat mina innevånare men de har inte svarat än
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              Arbetssätt...