Panik här!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    #16
    Ursprungligen postat av Juni
    Vet du hur mycket bikarbonat som ska i? Idel drama i mitt vardagsrum! Ikväll kom jag hem och hittade ett fisk skelett på botten, alla mådde bra i eftermiddags när jag matade och kollade status. Ser att min Venustus hona är borta, kan de verkligen käkat upp henne på några timmar? Går de på en så stor fisk och bara dödar och äter upp?! Det är verkligen inte en smula kvar!! Känns riktigt obehagligt!
    Jag gör det enkelt, vid varje vattenbyte tillsätter jag en påse (40g) bikarbonat. Mitt akvarium är på 240l.

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • Juni
      • February 2014
      • 613

      #17
      Tillsätter du 40 g bikarbonat ca vart 14e dag, eller bara när ph;t svajar?
      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

      Kommentar

      • Juni
        • February 2014
        • 613

        #18
        Har beställt akvarie tillbehör med massor av växter och ser fram emot att installera! Skall även byta till grus då. Ska jag passa på att ta in ett bottenfilter också, som komplement till mitt inbyggda filter? Har en vacker gren i karet, som min handlare bad mig kasta eftersom det skulle förstöra pH värdet på sikt. Tycker själv grenen är fin i karet men vill hellre ha bra vatten värden. Vad säger ni kunniga? Påverkar grenen pH något nämnvärt?
        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Nä, den kommer inte att påverka något nämnvärt om det inte är barrträ.
          Och jag hade nog hoppat över bottenfilter, det är en del jobb med det om man vill ha bra biologisk botten som håller sig.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            #20
            Ursprungligen postat av Juni
            Har beställt akvarie tillbehör med massor av växter och ser fram emot att installera! Skall även byta till grus då. Ska jag passa på att ta in ett bottenfilter också, som komplement till mitt inbyggda filter? Har en vacker gren i karet, som min handlare bad mig kasta eftersom det skulle förstöra pH värdet på sikt. Tycker själv grenen är fin i karet men vill hellre ha bra vatten värden. Vad säger ni kunniga? Påverkar grenen pH något nämnvärt?
            Det kommer inte bli någon skillnad om du har grus eller sand, vissa Malawi gillar ju att ta en tugga sand och sedan sila ut genom gälarna och har du grus kanske det blir problem.

            Du saknar rörelse på vattnet, tex genom bättre filtrering och/eller en streamerpump efter vad som framgår i tråden.

            Räknar jag lite snabbt på det jag kan hitta och läsa i tråden har du 5ggr akvarievolymen i cirkulation (eller sämre).

            Rekommendationen för Malawi brukar vara 10ggr akvarievolymen, minst. Det är inte förbjudet att ha mer...

            Nu har jag inte Malawi men Tanganyika vilket många gånger har likartade önskemål och krav, jag låg tidigare på 8ggr akvariets volym i cirkulation och det fungerade men vattenbyte helst 2ggr i veckan och jag märkte klar skillnad på fiskarna efter vattenbyte.
            Nu har jag växlat upp och ligger på 22.5ggr akvariets volym i cirkulation, byter vatten ungefär varannan vecka och det är inte för att jag ser att fiskarna blivit hängiga eller liknande. Betydligt mindre med synliga partiklar i akvariet svävandes omkring, utom vid matning. Med mer cirkulation så blåser skiten omkring tills den hittar till ett filter istället för att som tidigare samlas i högar och sedan blåsas runt när någon fisk simmade för nära högen. Kan inte så några nackdelar med min högre cirkulation, bara fördelar.

            Kommentar

            • Erikderek
              • March 2013
              • 718

              #21
              Ursprungligen postat av Juni
              Tillsätter du 40 g bikarbonat ca vart 14e dag, eller bara när ph;t svajar?
              Jag byter vatten en gång i veckan, och då tillsätter jag 40g bikarbonat (en påse).

              Ang. cirkulation, jag gillar det simpson skriver. Jag har ca 13 x vattenvolymen/h idag men kommer utöka med en streamer till på 2 00 l/hså jag kommer upp i ca 21x. Streamern beställs i veckan...

              EK
              Vardagsrum akvariet - Malawi
              Projekt; Ny generation - SA

              Kommentar

              • Juni
                • February 2014
                • 613

                #22
                Tack för svaren, det blir en 1500 pump nästa gång jag beställer! MÅSTE Malawi få dra in sanden i gälarna? Jag upplever att det blir sand överallt? På alla växter ligger det drivor av sand som fastnar i ett tunt täcke slam som jag misstänker kommer från min hemmagjorda räkmix. Växterna blir aldrig riktigt fina. Trivs de inte med lite grövre grus som de kan spotta ut istället Hade gärna sluppit sanden nu?!
                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #23
                  Klart du skall ha sand! Skippa storbladiga växter och kör på Vallisneria istället!

                  Kommentar

                  • simpson
                    • July 2012
                    • 666

                    #24
                    Ursprungligen postat av Juni
                    Tack för svaren, det blir en 1500 pump nästa gång jag beställer! MÅSTE Malawi få dra in sanden i gälarna? Jag upplever att det blir sand överallt? På alla växter ligger det drivor av sand som fastnar i ett tunt täcke slam som jag misstänker kommer från min hemmagjorda räkmix. Växterna blir aldrig riktigt fina. Trivs de inte med lite grövre grus som de kan spotta ut istället Hade gärna sluppit sanden nu?!
                    Börja tänk STORT och rejält.

                    Om du ska flytta lite lappmögel (snö) när det kommit 15cm nysnö, väljer du

                    1; En rejäl snöskyffel
                    2; En matsked
                    3; Blåsa på snön med den luft du kan andas in

                    Vi pratar tex skotta fram en inplogad bil...

                    Med lite mer rejäl cirkulation kommer det inte ligga sand (eller annat) på allting, den kommer cirkuleras bort. Ett problem löst.

                    Växter, kommer massakreras av dina fiskar och slitas i bitar bla bla. Det finns en anledning varför så få Malawi- och Tanganyikakar har växter, det brukar sällan fungera så bra. Visst spelar exakt fiskbesättning roll, vissa låter bli växter (men de brukar dra sönder dem bara för att de kan) medans andra äter växter, eller skrapar alger ifrån växterna. Väldigt få växter överlever större fiskar som skrapar alger ifrån dem.

                    Dit med ett rejält ytterfilter, eller kanske en streamerpump eller varför inte båda? Du kommer få bort massa skräp, glada levande fiskar.

                    Lägg ihop din samlade pumpkapacitet i liter/timme och dividera detta med akvariets volym. Du bör ha MINST 10, men det är inte förbjudet att gå upp emot 20. Ordentlig cirkulation ökar chansen att vattnet syresätts bra.
                    Byta en klen pump mot en aning större ger för lite effekt.
                    Med rätt riktade utblås etc så ligger sanden kvar på botten men skräpet åker in i filtren.

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #25
                      Ursprungligen postat av simpson
                      Börja tänk STORT och rejält.

                      Om du ska flytta lite lappmögel (snö) när det kommit 15cm nysnö, väljer du

                      1; En rejäl snöskyffel
                      2; En matsked
                      3; Blåsa på snön med den luft du kan andas in

                      Vi pratar tex skotta fram en inplogad bil...

                      Med lite mer rejäl cirkulation kommer det inte ligga sand (eller annat) på allting, den kommer cirkuleras bort. Ett problem löst.

                      Växter, kommer massakreras av dina fiskar och slitas i bitar bla bla. Det finns en anledning varför så få Malawi- och Tanganyikakar har växter, det brukar sällan fungera så bra. Visst spelar exakt fiskbesättning roll, vissa låter bli växter (men de brukar dra sönder dem bara för att de kan) medans andra äter växter, eller skrapar alger ifrån växterna. Väldigt få växter överlever större fiskar som skrapar alger ifrån dem.

                      Dit med ett rejält ytterfilter, eller kanske en streamerpump eller varför inte båda? Du kommer få bort massa skräp, glada levande fiskar.

                      Lägg ihop din samlade pumpkapacitet i liter/timme och dividera detta med akvariets volym. Du bör ha MINST 10, men det är inte förbjudet att gå upp emot 20. Ordentlig cirkulation ökar chansen att vattnet syresätts bra.
                      Byta en klen pump mot en aning större ger för lite effekt.
                      Med rätt riktade utblås etc så ligger sanden kvar på botten men skräpet åker in i filtren.
                      Det är sällan jag hållit med om något så mycket som just detta!

                      Själv sitter jag på ett SA/CA-kar med fisk som inte direkt älskar strömt vatten... Trotts det är jag på gång att installera ytterligare ett filter, förutom att jag precis ökade det befintliga filterfackets flöde med 30%. Även jag skall upp till ca 10 enl. ovan uppställda ekvation. Du skall definitivt inte vara rädd för att gå ännu högre i ett Malawi-/Tanganyika-akvarium!

                      Kommentar

                      • Juni
                        • February 2014
                        • 613

                        #26
                        Jag är helt med på detta! har beställt och inväntar ny pump. Förstår dock inte varför man har en inbyggd pump som kommer med akvariet när den inte håller kapaciteten? Lätt att tro att det ska vara anpassat efter volymen när det kommer inbyggt?!

                        Jag har trots arten lyckats ganska bra med mina växter, de förökar sig även om det rivs och slits i dem, så de försöker jag behålla. Jag förstår att det blir mer fart i karet med mindre smuts när jag har starkare pump, men jag märkte samma dag jag började mata med egen räkmix att det slammade igen mycket mer. Gelatinet och spirulinan i mixen skitar ner rejält.
                        Men det blir nytt flöde och nytt foder, så ska jag fundera på sanden.
                        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                        Kommentar

                        • simpson
                          • July 2012
                          • 666

                          #27
                          Ursprungligen postat av Juni
                          Jag är helt med på detta! har beställt och inväntar ny pump. Förstår dock inte varför man har en inbyggd pump som kommer med akvariet när den inte håller kapaciteten? Lätt att tro att det ska vara anpassat efter volymen när det kommer inbyggt?!

                          Jag har trots arten lyckats ganska bra med mina växter, de förökar sig även om det rivs och slits i dem, så de försöker jag behålla. Jag förstår att det blir mer fart i karet med mindre smuts när jag har starkare pump, men jag märkte samma dag jag började mata med egen räkmix att det slammade igen mycket mer. Gelatinet och spirulinan i mixen skitar ner rejält.
                          Men det blir nytt flöde och nytt foder, så ska jag fundera på sanden.
                          Många nybörjarköpare vill inte köpa fler grejor, de vill köpa en låda plus några påsar fiskar. Då väljer en del tillverkare att göra ett 'enklare' lagom stort nybörjarkit. Nu kan givetvis även en van och duktig akvarist anväda ett sådant kit, men det kanske inte passar till allt. Och ett gäng stora, grävande fiskar som även behöver hållas tätpackade för att inte döda varandra faller utanför nybörjarkitet 2 guppy, 2 platy, 2 skalar, några tetror och en algätare...

                          Kommentar

                          • Juni
                            • February 2014
                            • 613

                            #28
                            Var hos handlaren idag och vi snackade botten material. Han rekommenderade sjösten, att endel experimenterar med Sjösten istället för grus eller sand. Han menade att Sand blir skitigt på ytan, grus kan bli kompakt och att Sjösten släpper emellan smutsen som omvandlas till näring men att ytan på botten hålls ren. Han tyckte att Ciklider gräver och rotar i allt och är helt ok med att gräva i lite större sten. Vill gärna ha inputs på detta!
                            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                            Kommentar

                            • simpson
                              • July 2012
                              • 666

                              #29
                              Ursprungligen postat av Juni
                              Var hos handlaren idag och vi snackade botten material. Han rekommenderade sjösten, att endel experimenterar med Sjösten istället för grus eller sand. Han menade att Sand blir skitigt på ytan, grus kan bli kompakt och att Sjösten släpper emellan smutsen som omvandlas till näring men att ytan på botten hålls ren. Han tyckte att Ciklider gräver och rotar i allt och är helt ok med att gräva i lite större sten. Vill gärna ha inputs på detta!
                              Med VETTIG cirkulation för malawifiskar kommer det inte bli någon skitig sand på ytan, dessutom lär dina fiskar skopa upp en mun sand och sila respektive spotta ut och då blandas sanden runt.

                              Kommentar

                              • Juni
                                • February 2014
                                • 613

                                #30
                                Jo det är sant, men ville byta även för utseendets skull. Har fixat lite ny inredning och ny pump så jag vill renovera lite. Ville kolla att det inte är ett dåligt alternativ för fiskarna, de ska ju må bra i första hand. Det åker ut rejält med sand varje vattenbyte (slamsugning) så jag börjar få endel sand i avloppet! Blev lite pigg på idéen med sjösten, men är det sämre för fiskarna än sand? Har koll på allt med circulationen och inväntar bättre grejer!
                                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...