Grumligt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonase300
    • October 2014
    • 4

    Grumligt vatten

    Hej, jag har ett litet 40l akvarie med lite guppies och malar, mest för barnen egentligen. Köptes i våras och det har fungerat utmärkt hela tiden tills för ett några veckor sedan, helt plötsligt är vattnet supergrumligt. Jag trodde att det hängde ihop med växterna och började på mata växterna igen, men det händer ingenting. Förstår inte alls vad det är, det enda jag gjort är att byta till en ny doppvärmare. Vattenbyten hjälper inte heller.
    Kan någon hjälpa?
  • Mithroth
    • October 2012
    • 8

    #2
    Googla "infusorier" och jämför bilderna med ditt kar.

    Kommentar

    • Jonase300
      • October 2014
      • 4

      #3
      Det kan nog vara infusiorer, tog en bild men jag vet inte hur får in den hör på forumet tyvärr. Hur löser jag det här med infusiorer då?

      Kommentar

      • Bobby
        • March 2002
        • 351

        #4
        UV-filter, Ozon.
        Filtervadd ovanför ytan med en syresten under - funkar även på grönvatten.
        Finns säkert nån medicin som tar dem med, men jag gillar inte kemiska produkter.

        Kommentar

        • Jonase300
          • October 2014
          • 4

          #5
          Tack, så jag förstår när du säger UV filter och Ozon, menar du då att lägga filtervadd och syresten? Och vad är det som orsakar detta infusiorer?

          Kommentar

          • Mithroth
            • October 2012
            • 8

            #6
            En billig lösning är total mörkläggning i 3-4 dagar. Alltså ingen lampa tänd och filt eller dylikt över karet för att hindra annat ljus. Gör ett delvattenbyte efter mörkläggningen. Ingen matning under tiden. Infusorier brukar dyka upp om man matar för mycket så du bör nog minska ner matningen i framtiden.

            Kommentar

            Arbetssätt...