Seneye mätinstrument

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasHol
    • July 2010
    • 226

    #16
    Det var inga slides med i grundpaketet. Vågar inte mig på en gissning om hur lång kabeln är men kan kolla det när jag är hemma igen. Sitter på jobbet när jag skriver detta svar.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Kommentar

    • JonasHol
      • July 2010
      • 226

      #17
      Ägnade kaffe rasten åt lite eftersök. Kabeln skall vara 2.5m


      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        #18
        Vårt JBL Nitrit dropptest tog slut i kväll, det måste vara ett tecken från ovan, bättre köpsignal kan jag inte tänka mig. sagt som gjort, en Seneye är nu beställd . Tyvärr så fanns det inga slides på lager så det fick bli utan .
        Senast redigerad av Tommy Vestlie; 18 August 2014, 20:45.
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • JonasHol
          • July 2010
          • 226

          #19
          Best slides från Seneye.com. Zoo.se hade inga slides när jag köpte min Seneye och det var över ett halvår sedan så det är tveksamt om de får in några.

          Kommentar

          • JonasHol
            • July 2010
            • 226

            #20
            Om du beställer från Seneye så rekommenderar jag att du beställer en soaker också. Slidesen skall ligga i blöt i minst 24h innan de sätts i apparaten och en soaker underlättar då den är anpassad för en slide, köpte ingen själv och ångrar mig. När jag beställer nya slides så blir det en soaker till mig med.

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              #21
              Kanonbra tips. Är inne på deras sida nu och se att man kan köpa 6 månaders slides för 49,98€. Jag har även mailat den nordiska distributören för att få svar på om det finns fler återförsäljare i Sverige.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                #22
                En korkad fråga (men det är väl så man lär sig): Varför vill man mäta och följa upp NH3, bryts inte detta ned ganska omgående till Nitrit (NO2) som förhoppningsvis sedan omvandlas till Nitrat (NO3)? Jag mäter idag både Nitrit och Nitrat. Nitrit för att säkerställa att filtret gör sitt jobb och Nitrat för att veta när det är dags för vattenbyte. Kan det finnas lägen där NH3 inte omvandlas till Nitrit eller är NH3 alltid en del av Nitrit varpå man kan ersätta mätning av Nitrit med Nh3?
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • JonasHol
                  • July 2010
                  • 226

                  #23
                  Det finns inga korkade frågor bara korkade svar!
                  Så här kommer ett korkat svar.
                  Skämt o sidor. Seneye förklarar det ungefär så här ( kraftigt nedkortat) När det går fel i akvariet så blidas ammoniak (NH3) och det är detta som är giftigt för fiskarna därför är det detta som mäts. En enklare förklaring kan vara att det var ammoniak de lyckades få bra mätvärden för med det medium de använder och då det defacto är det som är den farliga slut produkten så behövde de inte hitta något annat medium för att mäta andra ämnen.

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    #24
                    Fast om jag tillåts vara lite krånglig så skulle mycket väl bakterierna i karet snabbt kunna omvandla ammoniak till Nitrit. Om sedan nitrit produktionen är högre än vad karet orkar med att bryta ned till nitrat (tex pga övermatning, för många fiskar eller underdimensionerat filter) så ökar ju Nitritet och inte NH3 och Nitrit är ju definitivt inte bra för fiskarna. En sådan nitritökning skulle då inte upptäckas av Seneye eller?

                    Har jag fått något om bakfoten?

                    PS! Fördelen med att vara korkad är att man slipper bära flytväst till sjös [emoji6]
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • JonasHol
                      • July 2010
                      • 226

                      #25
                      Alla andra intressanta ämnen skall enl Seneye ( har inte orkat att källkritiskt granska de uppgifterna) gå att räkna fram då man har värden för temp, NH3 och pH. Har själv bara varit intresserad av att hålla koll på ammoniak då det skall vara farligt och temp, att den inte far iväg (upp eller ner).

                      Kommentar

                      • JonasHol
                        • July 2010
                        • 226

                        #26
                        Jag vet ej så jag kan omöjligt säga att du fått något om bakfoten. :-)

                        Kommentar

                        • JonasHol
                          • July 2010
                          • 226

                          #27
                          Det skulle väl i så fall vara att om man inte har tillräckligt med goda bakterier i akvariet så kan en höjning av ammoniak bli farligt för fiskarna. I detta fall så varnar Seneye och du kan göra ett extra vattenbyte eller sätta in andra åtgärder.

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            #28
                            Intressant detta, måste forska vidare [emoji6].
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • JonasHol
                              • July 2010
                              • 226

                              #29
                              Seneye mätinstrument

                              Det vore intressant att höra något från de som kan något om akvariekemin, just nu känns det som om Tommy och jag slår våra ( lagom kloka ) huvuden ihop och kommer fram till något som kanske inte alls stämmer med verkligheten. Vi vill ju inte lura varandra eller någon annan bara för att vi inte fattat hur det hänger ihop ( med vi menar jag inte dig Tommy utan bara mig själv)

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                #30
                                Ha ha låter klokt Jonas [emoji6]
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...