Kloramin i vattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #31
    Klor vädras ut av sig självt, kloramin gör det inte..

    Kommentar

    • H..
      • March 2009
      • 195

      #32
      jo, angående vädringen, det skrevs om det tidigare så det har jag koll på.

      Men om det sönderfaller i ammoniak/ammonium blandannat så kanske det neutraliseras av det, eller vad menas med "neutralisering"? och hur fort går det innan den är borta? ackumuleras någon av delarna?

      NH2Cl, heter den visst.
      ammoniak heter ju NH3

      jag behöver reda ut det här så jag har koll på vad jag gör.

      H.
      Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #33
        Ursprungligen postat av H..
        ... Hmmmm, så om jag gör ett mindre (25%) vattenbyte istället för hälften, och fortfarande håller mycket växter i burken, som tar hand om ammoniumet, dessutom minskar på KNO3 gödningen något.

        Neutraliseras inte kloret i och med att växten tar ammoniumet? menar du att det ackumuleras klor i karet om inte c-vitamin används?
        H.
        Jag vet inte om växter i akvariet påverkar om det ackumuleras klor i akvariet. Har inte hört att så är fallet, men det bevisar ju inget
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • sauk1
          • August 2013
          • 35

          #34
          Jag plockar upp den här gamla tråden igen, eftersom jag skulle vilja sluta med vattenberedningsmedel, men alltid hgar använt detta för att min leverantör tillsätter kloraminer. Jag har postat deras analys nedan och i jämförelse med H här i tråden är klorid 14 ggr högre. Deras labb säger att för dricksvatten (dvs för människor) är riktvärdet 100. Muntligen har jag frågat om kloraminer och fick då veta att de ligger på ca 0,25.


          Finns det någon med känsliga (eller okänsliga) fiskar som brukar byta vatten utan att tillsätta något och har ungefär samma vattenvärden som för min del, särskilt med tanke på klor/kloraminer? Kan jag sluta med vattenberedningsmedel alternativt enbart använda askorbinsyra?
          Ca 30.0
          Fe 0.0012
          Mg 4.67
          Na 12.6
          As 0.199
          Cd <0.002
          Cr 0.0898
          Cu 11.1
          Hg <0.002
          Mn 0.698
          Ni 2.17
          Pb 0.0561
          Sb 0.0971
          B 19.6
          Se <0.5
          totalhårdhet* 5.28
          konduktivitet 26.8
          pH 8.0
          nitrit <0.01
          TOC 4.74
          ammonium 0.066
          nitrat 0.77
          fluorid <0.20
          klorid 14.5
          sulfat 45.8

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #35
            PiaJo testade att köra med askorbinsyra istället för vattenberedningsmedel, med resultat att fisken dog för henne. Troligen var det en pH-dipp i kombination med något i karet som reagerade på ett icke tillfredsställande sätt.
            Så ska man laborera med syror i ett akvarium bör man nog vara försiktig, och kanske fundera en gång extra om det inte funkar med "vanligt" vattenberedningsmedel som tar kloraminer.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • sauk1
              • August 2013
              • 35

              #36
              Ok, ja jag har känt mig lite tveksam och famlat. Men det här jag hör nu känns ju inte bra.

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #37


                I detta fall stoppade man i 2,5 gram C-vitamin i ca 19 liter vatten och fick ett pH dropp på till 6,2 (det framgår inte hur buffrat vattnet var). I vanlig användning har man kanske 2,5 gram till 400 liter så jag tror inte att det primärt var ett pH dropp i Pia:s fall. När man använder C-vitamin till just kloramin så frigörs även ammonium i processen - dock är det så lite så att inga fiskar skall behöva lida av det. Studien visar att C-vitamin är effektivt i att ta bort klor från vatten och det gäller även kloramin.

                I denna bok kan man läsa mycket om detta ämne. Från och med sista stycket på sid 23 så går man igenom och kemiskt förklarar hur man tar bort kloramin.

                Jag har använt C-vitamin i många år - både i sött och salt. Har alltid tagit lite grand till mitt "top-off" vatten till mitt stora kar (påfyllnadsvatten på grund av avdunstning. Jag använder Göteborgsvatten som innehåller små mängder kloramin

                MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #38
                  Ska kolla med Pia hur stor dos hon hade... Vad tror du det annars kunde vara, Lasse?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #39
                    Kan väl också tillägga att inte heller jag någonsin har hört talas om att problem har uppstått pga användande av askorbinsyra -
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #40
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Ska kolla med Pia hur stor dos hon hade... Vad tror du det annars kunde vara, Lasse?
                      Jag hade i mellan 5-10 ml till 220 liter, löste upp det i ett declitermått och det blev lite kvar på botten som inte kom i karet men jag gjorde inte en sak, jag bytte inte vatten om det kan vara detta som gjorde att det gick åt fanders.. Gjorde samma sak i det andra 220 karet men där hände inget ,jag bytte vatten i detta karet samma kväll som det andra kraschade så jag kankse hann och rädda det. Samma sak i dem andra, hade i askorbinsyran och inga vattenbyte förutom kvällen vid kraschen.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #41
                        Då går det inte att utesluta en pH dip eftersom du kan ha haft väldigt lågt KH i ditt kar. Vet du vad det låg på? Jag brukar aldrig använda C-vitamin i huvudkaret utan i de hinkar jag skall byta med.

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          #42
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Jepp
                          5 ml askorbinsyra till 100 L vatten är tillräckligt - fast det gör inget om du överdoserar lite.
                          Ursprungligen postat av Lasse
                          http://www.fs.fed.us/t-d/pubs/html/0.../05231301.html

                          I detta fall stoppade man i 2,5 gram C-vitamin i ca 19 liter vatten och fick ett pH dropp på till 6,2 (det framgår inte hur buffrat vattnet var). I vanlig användning har man kanske 2,5 gram till 400 liter så jag tror inte att det primärt var ett pH dropp i Pia:s fall. När man använder C-vitamin till just kloramin så frigörs även ammonium i processen - dock är det så lite så att inga fiskar skall behöva lida av det. Studien visar att C-vitamin är effektivt i att ta bort klor från vatten och det gäller även kloramin.

                          I denna bok kan man läsa mycket om detta ämne. Från och med sista stycket på sid 23 så går man igenom och kemiskt förklarar hur man tar bort kloramin.

                          Jag har använt C-vitamin i många år - både i sött och salt. Har alltid tagit lite grand till mitt "top-off" vatten till mitt stora kar (påfyllnadsvatten på grund av avdunstning. Jag använder Göteborgsvatten som innehåller små mängder kloramin

                          MVH Lasse

                          Tog jag för mycket kanske och att jag var otroligt dum som inte gjorde vattenbyte...
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #43
                            Ursprungligen postat av Lasse
                            Då går det inte att utesluta en pH dip eftersom du kan ha haft väldigt lågt KH i ditt kar. Vet du vad det låg på? Jag brukar aldrig använda C-vitamin i huvudkaret utan i de hinkar jag skall byta med.

                            MVH Lasse
                            Ingen aning Lasse vad det låg på, brukar inte mäta detta..
                            troligtvis är det då en pH dipp.. Stackars fiskar.. Mina corydoras och platys klarade sig allihopa, de är kankse inte lika känsliga.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #44
                              Fast det verkar ju lite märkligt att survattensarter dog av en PH-dipp och inte t.ex. platyna som ju inte direkt gillar survatten. Mycket tråkigt under alla omständigheter.

                              Sedan för att vara lite krass - jag vet inte vad som är i de vattenberedningsmedel som neutraliserar klor men det skulle inte förvåna mig om det är askorbinsyra.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                #45
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Fast det verkar ju lite märkligt att survattensarter dog av en PH-dipp och inte t.ex. platyna som ju inte direkt gillar survatten. Mycket tråkigt under alla omständigheter.

                                Sedan för att vara lite krass - jag vet inte vad som är i de vattenberedningsmedel som neutraliserar klor men det skulle inte förvåna mig om det är askorbinsyra.
                                Så har jag tänkt med, har haft många tankar kring detta om varför de andra klarade sig.
                                men nu är det gjort och jag kan inte backa bandet fast jösses vad jag skulle vilja det!
                                Jag har inte läst innehållsförteckningen på aquasafen men det känns just nu mest att det är den "säkra" vägen att gå..
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...