Grumligt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luden Präst
    • February 2014
    • 12

    Grumligt vatten

    Jag har problem med grumligt vatten. Jag har startat det tre gånger och varje gång har det blivit grumligt. Jag har sköljt gruset genom att dränka det i vatten i en hink och hälla av vattnet ca sex gånger. Vet ni nåt bättre sätt att tvätta sanden på, eller kan det vara något annat problem?
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Varför tvättar du sanden? Har den blivit förorenad?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Luden Präst
      • February 2014
      • 12

      #3
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Varför tvättar du sanden? Har den blivit förorenad?
      Nej, men alla säger att man ska göra det.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Ok. förr så var standardregeln att allt skulle vara så rent som möjligt i karet. Idag så är reglerna oerhört förändrade och idag söker vi skapa ett optimalt klimat för goda bakterier och sunda kemiska processer i akvariet. Det gör att de flesta sandsorter idag inte ska göras rent utan de flesta av oss vill ha kvar de mikroämnen etc. som finns i sanden. Så skippa fortsatt rengöring och låt dimman få lägga sig i akvariet och på sikt göra nytta. Så skulle jag tänka.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Poäng i det, det finns förespråkare att ta jord från skogsbacken för att få bakterier för uppstarten.
          Välkommen till forumet
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Glömde det. Välkommen! Blir ju nyfiken på ditt alias "Luden Präst"?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Luden Präst
              • February 2014
              • 12

              #7
              Tack för ert välkomnande.
              Jag har låtit akvariet stå i en vecka efter varje gång jag startat och det har inte sjunkit undan.
              Luden Präst är bara för det låter lite skojigt.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13123

                #8
                Jag rengör alltid ny sand, om det inte står på förpackningen att den redan är tvättat, för att få bort det finaste dammet och eventuella föroreningar. Sen är det bara och vänta att akvariet klarnar, har aldrig tagit mer än max 2 dagar för mig. Att starta om karet hela tiden löser inga problem och har man fisk i karet är det förödande.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Luden Präst
                  • February 2014
                  • 12

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Jag rengör alltid ny sand, om det inte står på förpackningen att den redan är tvättat, för att få bort det finaste dammet och eventuella föroreningar. Sen är det bara och vänta att akvariet klarnar, har aldrig tagit mer än max 2 dagar för mig. Att starta om karet hela tiden löser inga problem och har man fisk i karet är det förödande.
                  Ja, jag har inte haft i några fiskar heller. Jag har startat om för att det fortfarande är grumligt efter en vecka? Hur gör du när du tvättar sanden?

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Har du växter i? Nån pump eller filter? Belysning? Något organiskt material som inte är standard i ett akvarium?
                    Senast redigerad av Erik Åhlander; 09 February 2014, 10:22. Anledning: inte klart

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13123

                      #11
                      Ursprungligen postat av Luden Präst
                      Ja, jag har inte haft i några fiskar heller. Jag har startat om för att det fortfarande är grumligt efter en vecka? Hur gör du när du tvättar sanden?
                      Jag brukar fylla upp en hink med sand och sen ner med duschslangen i botten och låta den spola igenom.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Luden Präst
                        • February 2014
                        • 12

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Jag brukar fylla upp en hink med sand och sen ner med duschslangen i botten och låta den spola igenom.
                        Tack det ska jag prova.

                        Kommentar

                        • Luden Präst
                          • February 2014
                          • 12

                          #13
                          Det kändes väldigt effektivt när jag sköljde iaf. Får se nu om det blir klart vatten om ett par dar.

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            du kan för att snabba på processen en del, ta ditt filter och packa det fullt med vadd.

                            Ner med filtret, kör i ett par tre timmar.

                            Då bör det bli ganska klart.

                            Sedan plockar du ut vadden och i med normalt material.
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              #15
                              Jag vill börja med att säga att jag är sjukt besviken över att du inte är en luden präst.. Och för det andra.. Nä, det var nog mest det..

                              Bara för att säga något vettigt kan det ta flera månader innan man har sådär kristallklart vatten.. Det du gör är ju att du bygger ett helt ekosystem.. Det är inget som sker i en handvändning.. Nu förstår jag att du i detta skede syftar på damm men låt det ta tid..
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...