Varför använder inte fler UV? Nackdelar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mpdemus123
    • April 2013
    • 44

    Varför använder inte fler UV? Nackdelar?

    Jag installerade nyligen ett extra filter i mitt juwel 240, med ett litet uv-ljus i form av 3 dioder.. visst, det är jag själv lite skeptisk mot. Tycker det verkar i klenaste laget. Men det verkar som att vattnet är mycket klarare, och sen dess ser jag ingen algbildning på rutorna och vattnet är inte alls lika grönt i tonen.

    Men sen skulle jag hälla i växtnäring o då slog såklart tanken mig.. kommer denna näring att åka igenom filtret och förstöras? Ska man kanske släcka uv-ljuset den dagen man doserar? (1 gång i veckan i mitt fall)

    Det enda problem jag har i mitt nuvarande kar är cyano, som jag tror det är. Alltså grönt slam som lägger sig som en hinna på botten, på växter, på rötter.. har plockat bort det jag kunnat för hand o ska se om det kommer tillbaka eller om nya filtret även kan hålla dessa i shack.

    Om inte annat så är detta klart ett tips för nybörjare, eller fölk med problem med alger o grumligt vatten! Funderar snart på ett annat akvarie i hallen (fluval edge) och då känns det trevligt att kunna hälla i mitt klara vatten ifrån mitt stora kar där
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1027

    #2
    Jag har beställt en 9 watts lampa från Kina. Kanske lite klent för mitt 650 kar, men nån nytta bör den göra

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Tyvärr, så hjälper inte UV mot cyano, då skulle det vara enkelt

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Fissure
        • July 2013
        • 153

        #4
        Funderar också på att skaffa ett extern UV filter, verkar överlag som att det gör mer nytta än skada. Växtnäringen behöver du nog inte oroa dig för då det är mineraler du häller i vilket mig veterligen UV ljus inte förstör. Det är bara DNA i levande organismer som förstörs.
        Sen finns det de som säger att du förstör mycket nyttiga bakterier i vattnet vilket säker kan stämma. Men samtidigt så har du ju bakterier i grus, på växter, dekorationer och inte minst i filtermediat. Detta bör inte UV filtret påverka nämnvärt.
        Fast vet inte vad som stämmer, men de som haft problem med alger och bakterier verkar vara överens om att det fungerar snabbt och effektivt.

        Men lär inte vara någon mirakellösning. De alger som sitter fast lever ju vidare men det är väl främst deras sporer som blir färre. Vilket på lite längre sikt kanske försvagar dem.

        Personligen tror jag att det viktigaste är att få en så bra balans som möjligt. När det är gjort så kan man kanske lägga till ett UV filter som grädde på moset lixom. Bara så man inte tar genvägar och skiter i underhåll bara för att man har satt dit ett UV filter.
        Senast redigerad av Fissure; 17 January 2014, 12:02.
        Projekt : Rötter (450L Omstart)
        Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #5
          UV-filter med dioder är jag skeptisk till. Testade Aquael UNI UV 750 mot infusorier, gav inget resultat alls. Skall det vara någon mening krävs nog en riktig UV-lampa med lite effekt. Men man behöver knappast UV för att få kristallklart vatten, annat än om har infusorier/grönvatten i karet.

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            36w på 1800l.. klockrent.. man ser stor skillnad på iaf tungt belastade kar om man kör med eller utan.. har man så mycket av bakteriekulturen i vattnet att det skadas av en uv har man ett konstigt filter..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Kirre1
              • February 2012
              • 126

              #7
              har du någon adress på UV-ljuset från kina som du beställt

              Kommentar

              • Christer5

                #8
                Det mest praktiska är ett fabrikat som heter Green Killing Machine som är ett separat UV filter med pump son man sätter i akvariet.

                Man använder bara UV filter när man behöver det och det är inte ofta om man har balans i akvariet

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kirre1
                  har du någon adress på UV-ljuset från kina som du beställt
                  Fishstreet.com och de finns nu även i london.. halvtråkig kvalitet på det dock men otroligt pris.. jag köpte ett nytt på a-lagret eftersom jag fick hjärnblödning av att behöva beställa nya lampor osv på nätet..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #10
                    Gäller att ha rätt flöde igenom annars gör det ingen nytta. Jag tyckte det hjälpte mot Cyano när jag hade det i gång på natten.
                    Dioder eller ej, bara det är rätt frekvens på ljuset i tillräcklig effekt, jag har väldigt svårt att se dioder skulle ha mycket bättre utbyte än en UV lampa.
                    Överlag tycker jag Ozon är effektivare när det gäller att få vattnet klarare.
                    Jag har alltid lite Cyano mot framrutan i gruset, där kan det få vara utan att jag bryr mig
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • stefanr72
                      • November 2010
                      • 1027

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kirre1
                      har du någon adress på UV-ljuset från kina som du beställt

                      Kommentar

                      • Fissure
                        • July 2013
                        • 153

                        #12
                        Har skaffat Eheims externa variant och kört den i 5 dagar. Har haft perfekta vattenvärden men ändå haft en väldigt svag vit dimma i karet. Särskilt när det varit tänt i någon timme. Nu är det putsväck, verkar som UV filtret fungerade mot det iaf.
                        Projekt : Rötter (450L Omstart)
                        Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          UV är bra, gör ingen skada, men det hjälper inte mot cyano heller.
                          Anledningen att det inte används mer är
                          * de är rätt dyra,
                          * man måste ha ytterfilter,
                          * de kräver underhåll (måste hållas rena & lysrören bytas) och
                          * de gör mest nytta i överbefolkade akvarier.

                          Generellt sett är de mest effektiva mot ganska stora organismer (t.ex. ciliater), har god effekt mot bakterier, och minst effektiva mot virus och sporer, men förutom den här storlekseffekten är också olika organismer olika känsliga. Flödeshastigheten genom filtret och lysrörets effekt avgör hur stor avdödande effekt filtret har. UV-filter har ringa eller ingen effekt på vattenkemin, bara organismer som passerar genom filtret påverkas.
                          Ett för klent UV filter (eller för högt flöde) gör att organismerna som passerar igenom inte dör; att ha större effekt än man behöver (eller för lågt flöde) innebär att man slösar elektricitet.
                          Huvudpoängen med UV-filter är att döda svävalger/infusorier samt kringsimmande protozoer/parasiter (typ vitaprick), samt att hålla nere bakteriehalten i vattnet (minskar risken för sårinfektioner på fisken).
                          Senast redigerad av Azur; 21 January 2014, 11:09.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            OM man använder UV bör man ha i åtanke att man regelbundet måste byta ut dessa och då tänker jag inte bara på själva röret utan på hela enheten.
                            För förutsatt att det är ett bra UV (ett dåligt UV gör ju ingen hytta så man skall ha ett av bra kvalitet om man använder det) så "fräter" belysningen på plasten i höljet så att det till sist uppstår läckage och vattnet sprutar ut. Ett UV av rejält hög kvalitet (som också kostar en hel del) håller ca. 5-6 år. Ett lågpris UV maximalt 2 år.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Oså "fräter" belysningen på plasten i höljet så att det till sist uppstår läckage
                              UV är väldigt aggressivt mot plast. Jag har sett en del större UV-filter som varit helt i glas, men även där studsade det runt tillräckligt med UV för att slangkopplingar i plast utanför filtret till slut skulle bli sköra och spricka.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...