infusorier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NOVA 7
    • August 2007
    • 48

    infusorier

    Har ett 110 l kar som troligtvis fått infusorier. Har testat vattenkvaliten ett flertal ggr hos akvariehandel, ph ligger 6.9-7.0- Jag har mörklagt det i över en vecka, hällt i ca 4 l vatten från ett annat kar som ej har problem. Har provat Happy-life flytande filtermedia. Men det blir inte bättre, är det någon som vet hur jag kan göra för att få bort det?
    Senast redigerad av NOVA 7; 04 December 2013, 11:56.
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    hur lång tid har akvariet varit igångsatt? vad har du för filter? att ha akvariet nedsläckt fungerar inte infusorier är inte beroende av fotosyntes.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av NOVA 7
      Har ett 110 l kar som troligtvis fått infusorier. Har testat vattenkvaliten ett flertal ggr hos akvariehandel, ph ligger 6.9-7.0- Jag har mörklagt det i över en vecka, hällt i ca 4 l vatten från ett annat kar som ej har problem. Har provat Happy-life flytande filtermedia. Men det blir inte bättre, är det någon som vet hur jag kan göra för att få bort det?
      Om det är infusorier du har, så får du bort det men UVC.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • NOVA 7
        • August 2007
        • 48

        #4
        Akvariet har varit i gång i flera år. Filtret heter Fluval U3. Att det fungerar med UVC vet jag men har inget och de är rätt dyra.

        Kommentar

        • viktorbj
          • April 2013
          • 405

          #5
          gör bara ett vanligt vattenbyte och se om det blir bättre. hur mycket matar du?

          Kommentar

          • NOVA 7
            • August 2007
            • 48

            #6
            Jag har provat att göra ett vanligt vattenbyte, men inget resultat Jag har hållit upp med matningen i ca en vecka, nu matar jag dem som vanligt. Är enda lösningen (om man inte har UVC filter). att ta ur fiskarna och växterna och tömma det?

            Kommentar

            • viktorbj
              • April 2013
              • 405

              #7
              kan du visa en bild på akvariet (detta kanske inte ens är infusorier)

              Kommentar

              • NOVA 7
                • August 2007
                • 48

                #8
                Jag lyckas inte få in någon bild

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Man måste vara goldmedlem för det. Se om du kan lägga bilden på en annan sida, och länka till den.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Ursprungligen postat av NOVA 7
                    Jag har provat att göra ett vanligt vattenbyte, men inget resultat Jag har hållit upp med matningen i ca en vecka, nu matar jag dem som vanligt. Är enda lösningen (om man inte har UVC filter). att ta ur fiskarna och växterna och tömma det?
                    På vissa "fiskaffärer" kan man få hyra ett UVC-filter - så kolla det med din affär

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • NOVA 7
                      • August 2007
                      • 48

                      #11
                      Det hade varit bra att få hyra ett filter. Men de hade inget.
                      Så frågan är kvar, vad ska jag göra med akvariet?

                      Kommentar

                      • NOVA 7
                        • August 2007
                        • 48

                        #12
                        Finns det något man kan göra?
                        Senast redigerad av NOVA 7; 10 December 2013, 06:45.

                        Kommentar

                        • MonkanS
                          • December 2011
                          • 861

                          #13
                          Mata mindre, sköt dina vattenbyten som vanligt. I övrigt är det bara att vänta ut det hela. Mixtra så lite som möjligt med det. Det ger sig vartefter.
                          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...