ifusorier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • crille24
    • June 2012
    • 98

    ifusorier

    Hej kan man få Ifusorier av att akvariet får för mycket solljus från fönster ??
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    inte pga det - men väl svävalger som grumlar vattnet. infusorier handlar mer om övermatning (på olika sätt)
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • crille24
      • June 2012
      • 98

      #3
      Ursprungligen postat av erikthur
      inte pga det - men väl svävalger som grumlar vattnet. infusorier handlar mer om övermatning (på olika sätt)
      okej då måste jag ha fått svävalger, jag hade i ett uv-c filter för två veckor sedan och då blev vattnet kristallklart men har blivit grumligt-dimmigt igen på bara två veckor :/

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        UV-filter i all ära. Men det ger mest bara en kortsiktig lösning på ett problem.
        Jag påstår att det är nog bättre då att ta reda på varför man får alger. Och sedan lösa grundproblemet. Du frågar om det kan bli så av för mycket solljus från fönster. Ja, om du har så att solen lyser direkt på akvariet kan det ge mera alger. Sen blir det lätt alger i ett kar som inte varit igång så länge. Det tar en tid innan man fått den där perfekta balansen i det.
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • crille24
          • June 2012
          • 98

          #5
          Ursprungligen postat av MonkanS
          UV-filter i all ära. Men det ger mest bara en kortsiktig lösning på ett problem.
          Jag påstår att det är nog bättre då att ta reda på varför man får alger. Och sedan lösa grundproblemet. Du frågar om det kan bli så av för mycket solljus från fönster. Ja, om du har så att solen lyser direkt på akvariet kan det ge mera alger. Sen blir det lätt alger i ett kar som inte varit igång så länge. Det tar en tid innan man fått den där perfekta balansen i det.
          mitt akvarium har varit igång i ungefär ett år jag använder brunnsvatten och akvariet står i mellan två fönster, det är just de närmaste månaderna som de har blivit dimmigt i vattnet.
          Jag vet inte vad det kan bero på ?

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2883

            #6
            Varför infusorier plötsligt uppträder kan vara marigt att förstå. Ofta kommer dom i samband med ett vattenbyte. Jag alltid klarat av det genom att köra UV-C en vecka sen har problemet varit löst. Men man kan ju ta det försiktigt med vattenbyte ett tag efter UV-C. Infusorier gillar nytt vatten. Dagsljus kan ockå vara ett problem med algblommning/infusorier som följd, om man har otur.

            Kommentar

            Arbetssätt...