Då ska jag se om jag hittar något passande färdigt kit.
Koldioxid för dummies
Kollaps
X
-
Kommentar
-
Hakar på här... har funderat på CO2 en längre tid men har en del frågor kring vad som fungerar i Sverige. Vad jag förstått så går inte de tuber man köper från Tyskland att fylla i Sverige då det är en annan standard på munstycket. Enligt den lokala akvariebutiken går det inte ens att fylla vissa standardtuber som SERA och Tunze säljer i Sverige. Så vad använder ni för tuber och var fyller ni dem? Tackar!Kommentar
-
Jag åkte till en brandskyddsfirma och sa att jag vill ha en 6kg co2 utan sånt dära rör vad det nu kalas, glömt bort, men att den inte suger ifrån botten av tuben utan från toppen, så man får gasform istället för vätska. Och fylld med co2. Så fick jag en sån. : -)
Jag köpte ju min regulator ifrån tyskland också och den pasasar ju tuben jag köpte i sverige, så tror inte det skiljer?
Känns bättre att köpa flaskan lokalt dock, för då har du samtidigt löst problemet med påfyllning, dvs på samma ställe du köpte flaskan, så har du en bra kontakt där för att lösa det problemet när det dyker upp.Kommentar
-
Hakar på här... har funderat på CO2 en längre tid men har en del frågor kring vad som fungerar i Sverige. Vad jag förstått så går inte de tuber man köper från Tyskland att fylla i Sverige då det är en annan standard på munstycket. Enligt den lokala akvariebutiken går det inte ens att fylla vissa standardtuber som SERA och Tunze säljer i Sverige. Så vad använder ni för tuber och var fyller ni dem? Tackar!
Gängan för regulator är av standardtyp alltså samma som på brandsläckare. Fyller mina "tyska 2kg flaskor" regelbundet hos Presto, inga problem med detta.Kommentar
-
Jag förväntar mig mer eller mindre ett halvår innan jag behöver fylla den. Hopefully.Kommentar
-
-
Hej slänger in en fråga jag medFunderar på att beställa denna http://www.us-aquaristikshop.com/co2...schaltung.html plus slang och backventil, men behöver man köpa till packningar till regulatorn om man ska koppla den på en brandsläckare ??
Kommentar
-
Hej slänger in en fråga jag medFunderar på att beställa denna http://www.us-aquaristikshop.com/co2...schaltung.html plus slang och backventil, men behöver man köpa till packningar till regulatorn om man ska koppla den på en brandsläckare ??
Kommentar
-
Tackar för svar. Verkar dock skilja lite i informationen man får på olika ställen... Min enda erfarenhet av tyska tuber är att gasoltuberna som följde med vår tyskköpta segelbåt gick inte att byta in/fylla på i Sverige. Presto ligger väl bara i Göteborg? Ingen rolig resa om man bor i Limhamn. Mvh HKommentar
-
Nej du behöver inga packningar. Däremot kan du använda gängtejp http://www.clasohlson.com/se/Gängtätningstejp/Pr308129000 när du skruvar ihop delarna så det blir extra tätt och fint. :-)Kommentar
-
Tackar för svar. Verkar dock skilja lite i informationen man får på olika ställen... Min enda erfarenhet av tyska tuber är att gasoltuberna som följde med vår tyskköpta segelbåt gick inte att byta in/fylla på i Sverige. Presto ligger väl bara i Göteborg? Ingen rolig resa om man bor i Limhamn. Mvh HKommentar
Kommentar